Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6141516
Resultat 151 till 155 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #151
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85

    Mera strul

    Hej igen,

    Har nu ett par nya problem (det är minsann en sport att köra MC på 60+).

    1: Sist jag var ute så började laddningslampan lysa mot slutet. Jag gissar att också detta problem har med värme att göra, för jag tror mig minnas liknande problem förut när den gått varm. Laddlampan lyste alltså halvstarkt och lyste mindre när jag stängde av lyset. Den lyste med starkare sken när jag ökade varvtalet, vilket jag tycker känns lite motsägande. När jag kom tillbaka från turen borde jag väl rivit av tändningskåpan och kollat ifall kolen osv. såg bra ut, men jag var alldeles för trött och frusen, så jag har inte utrett det närmre än så. Någon som har någon idé?

    2: Jag har lyckats få tag i ny styrbroms till cykeln via blocket. Förut hade jag bara ratten som sitter mitt i styret, och den i änden gängade rundstång som löper ner genom gaffelkronan (heter det så?). Med den nya styrbromsen fick jag med en ny ratt, men framförallt muttern och den plåtbit som ska sitta undertill. Jag har monterat den men jag tycker inte riktigt den funkar som jag trodde den skulle göra. Det känns som att det saknas något mellan muttern och undersidan av nedre delen av gaffelkronan.

    Har en bild på monteringen här:



    1: Muttern som trycks uppåt när man vrider på ratten upptill. 2: Plåtbiten som sitter mot styrstoppet i ramen.

    Det går inte att dra ihop det mer än på bilden, för då går muttern i botten. När så skett finns det fortfarande ett litet glapp mellan muttern och plåtbiten. Så därför lurar jag på ifall det ska sitta någon typ av bricka (material?) eller nåt mellan muttern och plåtbiten för att kunna få en vettig bromsverkan av styrbromsen, någon som vet? Har jag monterat det fel?

    Tacksam för input!

    //Larsson

  2. #152

  3. #153
    En skiva av läder funkar nog utmärkt som friktionsmaterial! Det är även tidstypiskt🖒

  4. #154
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85

    Uppdatering till brytarlöst tändsystem (del 1)

    Hej alla,

    Här kommer en uppdatering igen. Jag har inte pillat något mer med styrbromsen än, men hösten 2017 tröttnade jag till slut på tändsystemet. Även fast tändningen funkade med de nya spolarna och kondensatorerna så började till slut även laddningen strula. Jag sökte lite och såg att en möjlighet var att uppdatera till elektronisk laddning. Men då kunde jag ju lika gärna byta till brytarlöst och få det att funka vettigt. Några sammanfattande motiverande faktorer för att göra denna konvertering:

    • Konvertering 6V -> 12 V
    • Kan köras batterilöst
    • Inga brytare/brytarspetsar att se över


    Sagt och gjort, inhandlade följande system hos Powerdynamo (betalade då 422,79 EUR = 4 257,02 SEK inklusive frakt):



    http://www.powerdynamo.biz/eng/syste...9/7019main.htm
    Från vänster: Monteringsskruvar, laddrelä, tändkabel, relä för inkoppling av tändningsnyckel, dubbel tändspole, tändplatta med kablage och tändningssensor samt en monteringsanvisning.

    För att kunna demontera det nya svänghjulet krävs också en avdragare (nummer 99 99 799 00, cirka 300 kronor):


    Inhandlade även ett batterilåda på ebay (317,68 kr), för att gömma elektroniken i (för 6V B49-6 MC-batteri):




    En sammanfattning i list-form:



    Så till själva monteringen (jag gjorde detta för cirka 1 år sedan, så viss reservation för fel bör lämnas). Tricket om hur man får väck svänghjulet lärde jag mig ur Stora tvåtaktsboken, del 2 av Jim Lundberg:


    Först demonterar vi tändplatta och tändkåpa.


    Sen skruvas svänghjulsskruven bort.


    Sen petar vi i en stång diameter 8 mm och längd ca 25 mm.


    Sen i med skruven till svänghjulet igen.


    Sen drar vi så att skruven trycker på pinnen och tvingar av svänghjulet (en grej som inte nämns i Jims bok är att det finns samma gänga i både vevaxeln och i svänghjulet, det är därför det ens funkar). Kan vara bra att knacka lite försiktigt på skruvskallen med en hammare om det inte vill lossna.

    Pga begränsat antal bilder per inlägg bryter vi här och fortsätter i ett nytt nedan
    Senast redigerat av Brojlern den 2019-02-07 klockan 23:29.

  5. #155
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85

    Uppdatering till brytarlöst tändsystem (del 2)



    Sen monterar vi den nya bottenplattan. Här måste först fyra skruvar skruvas loss ur blocket (se Stora tvåtaktsboken, del 2). Det följer med nya insex-skruvar, men jag minns att de var lite för långa och gick i botten. Så jag fick slipa ner dem några mm innan det satt fast.


    Sen använde jag en mätklocka för att hitta övre dödpunkt. Nedtill syns också resten av den nya tändplattan monterad. Minns att den satt med små spårskruvar, vilket kändes lite konstigt för det var svårt att dra det hårt (har dock inte tenderat att lossna än).


    Och så dit med nytt svänghjul.


    Sen ska detta justeras in med bladmått, så att avståndet mellan högsta punkten på kammen och givaren är 0.4 mm, samtidigt som kolven står 3 mm före övre dödpunkt. Detta var minst sagt pilligt, då denna justering var tvunget att göras genom att växelvis hitta läget på kolven, montera svänghjulet, mäta avståndet och kontrollera att kolven var på rätt avstånd, och demontera svänghjulet och börja om tills allt stämde. Hade helt klart föredragit om man kunde montera det grovt och sen finjustera genom att flytta givaren. För att demontera svänghjulet när det sitter fast krävs dessutom en avdragare som man också köper från power dynamo för 300 kronor (följer inte med i paketet?!)


    Tändspolen med dubbla spolar stripade jag fast i ramen.


    På så vis kunde jag dra tändkabeln rätt snyggt. Tändkabeln som följde med var helt omöjlig att få på plats, så jag tog den gamla istället.


    Tyvärr har jag inget kopplingsschema på hur jag satte ihop det, men det var ganska enkelt att lura ut. Jag tillverkade en kopplingsplint av aluminiumplåt som jag skruvade fast på baksidan av laddreläet.


    Alltihop lade jag sen i en batterilåda för ett standard 6V B49-6 batteri (inköpt på ebay cirka 300 kr) . Notera att det nya elsystemet levererar 12 V jämfört med 6 V original.

    Ok, förmodligen finns det smådetaljer som jag glömde ta kort på, som till exempel hur sladdarna drogs eller hur man får upp sladdarna ur tändningskåpan (det följer med en gummigenomföring, men den passade inte riktigt, så jag tog den gamla och fyllde de två gamla hålen från tändkablarna med korta bitar tändkabel). Minns även att det var lite pill för att koppla in dödarknappen. Reläet som följde med hade krävt batteri vilket jag gärna slipper, och användes därför inte. Detta innebär att stöldskydd måste lösas på något sätt (vilket jag inte vill avslöja här av naturliga skäl).

    Innan jag kunde köra fick jag även:

    • Byta ut alla glödlampor till 12 V
    • Byta ut tutan till 12 V (Biltema)


    Så till kanske den viktigaste frågan: Är det värt det?

    Kort svar: JA

    Långt svar:

    Vid första provmonteringen så startade den på andra kicken och gick som en dröm. Det lite mindre svänghjulet gör också att den känns piggare. Jag slipper hålla på med batteri och strula och har fått bättre lyse med 12 V. Jag inbillar mig också att gnistan är bättre och blåröken mindre.

    Under året som gått har jag kört cirka 300 mil varav två långturer (Linköping-Skåne tot 100 mil, och Linköping-Uppland tot 100 mil), och det enda problemet jag haft är ånglås i förgasaren när det var varmt. Ibland är den lite tjurig att starta om den är ljummen, men det har jag alltid tyckt varit svårt, med choke-spjäll, flödare osv. Så när det gäller tändningen har jag inget att klaga på.

    När det gäller monteringen och produkten som sådan så har jag väl lite negativt att säga om monteringsanvisningen, som var pixlig och oklar på vissa punkter (till deras försvar finns bättre versioner tillgängliga online http://www.powerdynamo.biz/eng/syste...9/7019inst.php).

    Sen är ju alltid priset en ämne för diskussion. Men, personligen tycker jag absolut att det var värt 5000 med tanke på allt krångel jag slipper, både gällande batteri och tändning. En trevlig spinoff-effekt är ju också att den ökade driftsäkerheten och minskade krånglet gör att jag dels vågar ge mig ut på längre turer, och dels ger mig ut oftare, vilket jag tror är bättre för alla inblandade (: (jag och Monarken alltså).

    Till sist ett par bilder från sommarens skånetur:



    Vimmerby. Var den bästa jag kunde hitta där man kan se att det blev en hyfsat anonym installation.




    Hemkomst. Det hann bli både rejäl träsmak och mörkt, men 12V lyse tackar jag då rakt inte nej till.

    Japp, det var allt för nu. Hoppas någon har nytta av detta eller i alla fall har nåt att läsa en mörk vinterkväll. Fråga gärna om något är otydligt. Är inte inne här så ofta, men ska göra mitt bästa att svara när jag ser det.

    Ha det!

    //Larsson
    Senast redigerat av Brojlern den 2019-02-07 klockan 23:39.

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •