Sidan 13 av 16 FörstaFörsta ... 31112131415 ... SistaSista
Resultat 121 till 130 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #121
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Halloj!

    Idag har jag knåpat ihop ett litet hemmabygge till bromsljusbrytare. Funkar faktiskt helt ok! Har även hängt i kedjan och kedjekapslingen.

    Liten bild:


    Rätt nöjd som sagt. Köpte brytaren på Alvars och sen klippte jag till en bit aluminiumplåt och borrade ett par hål i den. Aluplåten är i sin tur skruvad på anordningen för den gamla brytaren. Här kan man också se lite spår från motormonteringen, i form av diverse lackskador. Blir till att sitta lite med en fin pensel sen..

    Gummihandtagen borde komma imorgon, och sen ska tanken och limpan dit. Har också upptäckt att mitt hemmagjorda stöd inte riktigt håller måttet. Antagligen är det bästa att ta det till en riktig mekanisk verkstad så att man får det rakt och i de mått man vill ha (har ju för bövelen inte ens en pelarborr). Får duga med en träbit så länge.

    //

    Larsson

  2. #122
    Jan-Olov

  3. #123
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Ok, tack för tipset men det var inte meckarstödet jag menade, utan sidostödet som ska sitta på motorcykeln (tillverkade ett eget i slutet av förra sommaren). Det blev inte riktigt bra, så nu har jag en träbit istället.

    Nu har jag alltså monterat tank, handtag och limpa samt sett över alla små lackskador med pensel. Lyckades också skrämma igång den i tisdags efter en del trixande med luftspjäll och förgasarinställningar. Den gick inte helt klockrent på grund av lite felinställda brytarspetsar och att nyckeln är lite väl sliten så att den hoppar ur när det skakar för mycket.

    Upptäckte också att jag monterat reflektorn upp och ned i framlyset (!) så att fjädern som håller i glödlampan kortslöt mot en kontakt i tändningslåset när man slog på lyset. Jaja, man lär sig.

    I förmiddags justerade jag in brytarspetsarna enligt instruktionsboken och prövade att tjuvkoppla tändningslåset. Startade på några kickar och gick faktiskt bra. Det blev en skön liten tur även om trumbromsarna nog måste gå in sig lite innan man kan stanna precis där man vill.

    Och så lite bilder:


    Först en liten påminnare om hur jävligt det en gång såg ut. Rackarns vad risig den var.


    Och så nu då. Skaplig skillnad!




    Är ändå rätt nöjd med färgerna. Jag har ju ändrat en smula på stilen, men man kan ändå fortfarande se att det är en blue arrow. Det blev så att säga en egen motorcykel utan att bli nåt skumt custommonster. Brun limpa är ju inte heller helt original, men jag tycker ta mig sjutton att det är snyggare än rött!

    Ja, nu är det ju lätt att tro att det hela är klart. Men det finns fortfarande lite småsaker som ligger och gnager. Till att börja med ska ett nytt batteri dit (måste använda laddare nu när jag ska sparka igång den), och antagligen också nåt smart typ av lock till det. Stödet ska jag forska lite i ifall det går att få tillverkat av nån med fräs så att det blir rakt och rätt. Ska dra i lite trådar..

    Slutligen måste jag se till att tändningsnyckeln går att använda utan att motorn stannar när man varvar lite. Har mailat Hella, men det är nog ett långskott. Är ju ändå ganska enkel konstruktion på nyckeln så det borde gå att svarva och fräsa till.

    Sen har jag nog tänkt lägga upp en liten film så man kan höra hur den går, och dessutom ta lite bättre bilder med en vettig kamera. Men det är bara att hålla utkik i tråden så dyker det nog upp vad det lider.

    //

    Larsson

  4. #124
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Bra jobbat!
    Ove

  5. #125
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Riktigt fint...
    Nu längtar jag tills min egen är klar...

    David
    Using Tapatalk

  6. #126
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Blev riktigt snygg!
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  7. #127
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hatten av! Som ny, och som nu kommer glädja många i många år framöver..



    Så kan det gå…

  8. #128
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Du får en bugning och en stor applåd av mig. Grattis.

  9. #129
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Du får en bugning och en stor applåd av mig. Grattis.
    Ansluter mig...

    Såna jobb gillar jag, stor respekt, att någon anstränger sin, lär sig något nytt och jobbar hårt för att det ska bli bra..
    ..och det blev det ju..

  10. #130
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Wow, vilket jobb du gjort! Har följt den här tråden ett tag och det är alltid lika kul att se dina uppdateringar! Önskar att jag hade tiden/platsen att göra något liknande projekt.

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •