Sidan 11 av 16 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 101 till 110 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #101
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej igen!

    Har lagt på det blåa på tanken sen sist (kommer förhoppningsvis bild på den under nästa vecka) samt lackerat lite smågrejer.


    Växelspak, kickarm samt lite blandade fästen till avgassystemet. Målade med samma färg som jag målade topparna med, kan ju ändå bli lite varmt på grejerna som sitter kring motorn och/eller kring avgassystemet.

    Det var allt för idag! På onsdag åker jag ner till Linköping igen, men förhoppningsvis hinner det blåa härda tillräckligt innan dess så att jag kan riva av maskeringen och se hyffsat hur det kommer bli när det är klart.

    Tjosan!

    //

    Larsson

  2. #102
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ser med spänning fram emot när du publiserar tanken! och kommande bilder :-D

  3. #103
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Ser med spänning fram emot när du publiserar tanken! och kommande bilder :-D
    Låter bra det, för här kommer de!


    Den uppmärksamme kan se vissa förändringar från förra designen. Tyckte att den svarta randen var lite för smal förra gången, så nu är den 6mm istället för 3. Sen lade jag randen lite mer på frihand, så det blå partiet är nog lite smalare nu, plus att det kan finnas en del att anmärka på gällande symmetrin.


    Kan kännas som att det är lite för mycket vitt just nu, men både emblemen och benskydden ska ju dit sen, och de täcker ju en del.

    Jaha, det här blir nog sista inlägget för den här sommaren. Har varit en del upp och ner, men jag tror ändå att jag hann med det jag planerat. Nu ska tanken få stå och härda till sig i pannrummet ett bra tag, och sen väntar uppruggning och klarlackering (som då ska få göras av en riktig lackerare i riktig lackbox). Ska under hösten försöka få tillverkat nya vajrar överallt, och sen börjar det luta åt att påbörja monteringen. Har dock ingen uppvärmd verkstad, så antagligen blir det först nästa sommar.

    Återstår bara att tacka för mig för den här sommaren. Nu väntar ett (förhoppningsvis) sista år i Linköping och sen ser jag med skräckblandad förtjusning fram emot att skruva ihop maskinen igen.

    Ha det gott så länge, och tack alla som följt mig i skrotet!

    //

    Larsson

  4. #104
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej igen!

    Var hemma en kortis i helgen och fick en smula gjort. Hade tänkt fixa vajrar och slipa på tanken så att jag kan lämna in den på klarlackering, men tiden räckte bara till vajrarna.


    Gas, broms och kopplingsvajer (gamla t.v, nya t.h.). Var första gången jag lödde vajrar så det var lite spännande. Skulle helst vilja byta ut vajern till hastighetsmätaren också, men den är ju lite special när det gäller både hölje och vajer. Någon som har några tips?

    Yes, allt för den här gången. Nästa update kommer förhoppningsvis till jul, och då borde jag väl ändå få lite slipning osv. gjort på tanken.

    Ha det!

    //

    Larsson

  5. #105
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tja!

    Här kommer en liten uppdatering. Har haft fullt upp med examensarbete och annat under våren och försommaren så motorcykeln har fått vänta lite. Men nu har jag i alla fall börjat så smått.

    Jag nämnde förut att jag funderade på att låta en riktig lackerare lägga klarlacken, men efter ett tag kom jag fram till att det antagligen var min billiga Biltema-spruta som var den största orsaken till alla rinningar osv. Därför beställde jag istället klarlack på sprayburk och lade på (när jag tänker efter så har alla slutlacker som jag lagt med sprayburk blivit bäst så länge man gjort ett bra förarbete). Det blev fullt godkänt och nu står den och genomhärdar nere i pannrummet.

    Och så bild:


    Tanken alltså. Återstår att skruva dit emblem och sätta fast kuddarna för benen.

    Nu är alltså det mesta av det svåra lackerat och jag kan riva mitt lackbås för att göra plats inför monteringen. Har varit och köpt en massa nya skruvar och så hoppas jag att de gamla bilderna är detaljerade nog för att få ihop det hela. Såg att det finns kopplingsschema i instruktionsboken och har därför köpt på mig en massa kabel i olika färger så att elsystemet också kan renoveras.

    Ha det!

    //

    Larsson
    Senast redigerat av Brojlern den 2014-07-17 klockan 23:58.

  6. #106
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hallå!

    Har idat börjat montera ramen så smått. Man får klura en del på hur det ska sitta ihop, men tycker det går åt rätt håll i alla fall. Dagens resultat:


    Huvudramen, delramar, sving och stötdämpare på plats. Köpte som sagt ett helt gäng nya skruvar och muttrar för montering. Använder kupolmuttrar för jag har fått för mig att gängorna rostar mindre då.

    Ja, så ser det ut nu. Imorgon hade jag tänkt fortsätta med gaffelben och styre och lite annat.

    //

    Larsson
    Senast redigerat av Brojlern den 2014-07-17 klockan 23:59.

  7. #107
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Ser riktigt fint ut!!
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  8. #108
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Underbart arbete du lägger ner!


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  9. #109
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej!

    Tack tack, kul att det gillas!

    Idag har jag fortsatt med att montera diverse saker. Det tar längre tid än att skruva isär det i och med att man är så försiktig med allt nylackat.

    Bild på det:


    Framgaffel inklusive styre, skärmar samt bakhjul monterade. Börjar likna en motorcykel nu..

    Så ser den ut nu. Imorgon ska jag försöka få dit framhjulet och lite lyktor plus eventuellt lite eldragning.

    //

    Larsson
    Senast redigerat av Brojlern den 2014-07-18 klockan 00:00.

  10. #110
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Förstår att det tar tid, men det måste ju ändå vara en fröjd att se denna gamla cykel återuppstå i nyskick?


    Så kan det gå…

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •