Sidan 10 av 16 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 91 till 100 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #91
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hupp!

    Har monterat ihop motorarn idag.


    Så ser den ut. Har då alltså lackat topparna och cylindrarna samt bytt transmissionskåpan och packningen till denna. Hade väl inte tänkt göra så mycket mer med den. Skulle vara kickarmen då som kunde behöva en liten uppfräschning.


    Så här ser den gamla kåpan ut. Troligen har den lagts omkull så att växelspaken gått in i kåpan. Är lagat med plastic padding, men det ville läcka ändå vid varmkörning.

    Yes, så är läget. Tar ett tag till nästa gång, och då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Tanken borde ju ordnas till en gång för alla, och sen har jag hittat lite annat smått och gott som skulle behöva fixas.

    Ha det fint så länge!

    //

    Larsson

  2. #92
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej

    Har grejat lite idag. Har dels grejat med fästena till framskärmen, och dels lite med tanken där jag fick mig ytterligare en bajsmacka.


    Upptäckte för nåt tag sedan att det börja krypa fram rost i kanterna på det jag kromade för två somrar sedan. Verkar som att polfix inte är helt hundra trots allt..


    Såhär ser det ut för tillfället. I och med att rosten sitter lite bökigt till har jag lagt på rostomvandlare. Ska sen måla över rosten (som numera då är omvandlad) med samma färg som sitter på luftfiltret.


    Och det här börjar mer och mer se ut som ett riktigt amatörjobb. Det jag gjort är följande: jag slipade ner krackeleringarna så mycket det gick, och sen lade jag på ny vit färg. När jag slipade gick jag igenom klarlacken på några ställen, och när jag sedan lackade vitt reste sig klarlacken som gränsade till de områdena jag slipat. Börjar nu bli redigt bekymrad. Vill verkligen inte slipa ner skiten och börja om från början med maskering hit och dit osv. Det jag funderar på är att slipa bort resningarna och undvika att gå för djupt i den vita färgen. Kan ju hända sen att man kan lägga på klarlack utan att det reser sig om man inte har i någon thinner alls i den. Känns jävligt osäkert dock.

    Ja, så kan det gå. Kan hända jag fått lite hybris av all tidigare framgång, men förhoppningsvis reder det sig efter lite mer slit. Till nästa gång ska jag lägga på färg på framskärmsfästena (vete tusan om jag vill lägga upp bilder på det; är ju inte mycket att se), och kanske också jäklas lite mer med tanken. Tar för övrigt gärna emot tips om hur jag kan lösa det utan att behöva lacka om hela rasket. Kör 2-K på allt.

    Ha det!

    //

    Larsson

  3. #93
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej!

    Ytterligare en liten uppdatering. Har målat lite på stänkskärmsfästena, och hoppas på att det håller. När det gäller tanken har jag försökt med alla möjliga varianter, men har till slut tvingats bita i det sura äpplet. För att inte klarlacken ska resa sig i kanterna måste jag slipa bort den överallt. Detta innebär att jag antagligen kommer slipa igenom på vissa ställen så att det måste bättras. Förhoppningsvis kan jag klara mig utan att behöva göra om de svarta ränderna, men både det vita och det blåa behöver säkerligen göras om.


    Så blev det. Tycker inte det stör alltför mycket. Får hoppas bara som sagt att rosten håller sig borta ett tag i alla fall..

    Nu kommer jag ägna all MC-tid åt att slipa och bättra på tanken. Det kommer ju se ut ungefär som förra gången, så därför hade jag inte tänkt lägga upp några bilder på det. Ni får helt enkelt lita på att jag inte ligger och latar mig! Känns förj**la surt att snubbla på mållinjen, och jag har svurit långa ramsor över eländet. Men gjort är gjort, och med lite tur får jag till det till slut. Kanske lite bättre än förra gången till och med, tack vare mer lärdomar i bakfickan.

    Simma lugnt!

    //

    Larsson

  4. #94
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hallå!

    Tänkte bara slänga in en liten bild på hur tanken ser ut nu. Har läst på lite och insett att jag måste slipa ner allt och börja om från scratch för att vara säker på att få det bra. Sen ska jag göra allt by the book så ska det nog gå vägen. I och med att jag jobbar på dagarna blir det ett par timmar på kvällen jag håller på, om jag pallar.



    Tråkig och ful igen. Har slipat allt med maskin hittils, men får nog köra för hand på resten.

    Så ser det ut. Kommer gå långsamt nu ett tag som sagt, men förhoppningsvis hinner tanken bli klar innan sommaren är slut i alla fall (inte jäkta dock, för då går det bara åt fanders!)

    //

    Larsson

  5. #95
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tja!

    Kände att det var på sin plats med en liten uppdatering igen. Har nu slutat på posten för den här sommaren, och har cirka 2 veckor ledigt innan det bär av till Linköping igen. Har pillat en del med tanken och har precis lagt grundfärgen. Vill ju helst bli klar med den innan sommaren är slut som sagt, men det ser ut att bli knappt, i och med att varje lager helst ska torka 2 dygn för att inte få samma problem som förra gången.

    Satt nån timme igår och pillade med avgassystemet. Efter noggrann rengöring av vänstra sidan upptäckte jag att det inte var så illa som jag först trott. Visst finns det rost, men det mesta var smuts och sot/tjära. Tanken är nu att låta det vara som det är och hålla efter rosten. Kommer sedan en högvinst på lotto eller liknande så kanske jag låter kroma om det hela nån gång i framtiden.


    Vänstra sidan alltså efter lite rengöring och upputsning. Ser inte alltför illa ut.

    Så är det. Härnäst blir det lite slipgrund på tanken, lite mer rengöring av högra sidan av avgassystemet samt lite renovering av fästanordningarna till avgassystemet.

    Häpp!

    //

    Larsson

  6. #96
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61
    Kul projekt, har precis införskaffat föregångaren eller eg. lillebror till den här bågen. Det är en Monark Blue Fighter -54 dvs "lättviktaren" som kunde grenslas av 16åringarna på den tiden.
    Bilden på en färdigrenoverad har jag snott från nätet för mina egna på projektet går ju inte att bifoga men hursomhelst är det ett projekt som jag handlade i ett antal kartonger och som ger mig njutningsfyllda stunder av mekande i garaget. Monark äger!!
    Nån som vet hur man bifogar "riktiga" bilder?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #97
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av kilimanjaro Visa inlägg
    Kul projekt, har precis införskaffat föregångaren eller eg. lillebror till den här bågen. Det är en Monark Blue Fighter -54 dvs "lättviktaren" som kunde grenslas av 16åringarna på den tiden.
    Bilden på en färdigrenoverad har jag snott från nätet för mina egna på projektet går ju inte att bifoga men hursomhelst är det ett projekt som jag handlade i ett antal kartonger och som ger mig njutningsfyllda stunder av mekande i garaget. Monark äger!!
    Nån som vet hur man bifogar "riktiga" bilder?
    Låter skoj, Monark ska det vara och inget annat! Själv börjar jag nog bli lite mätt på MC-meckande för den här omgången. I och med att jag mest pillar på sommaren tenderar det att bli lite väl koncentrerat då ska göra lite grann innan vintern och sen är det nog på sin plats med ett litet avbrott för att samla krafterna igen.

    Jag lägger upp mina bilder i ett album här, och sedan länkar jag till url:en som finns angiven för bilden i albumet.
    Senast redigerat av Brojlern den 2013-08-14 klockan 22:59.

  8. #98
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69
    Citat Ursprungligen postat av kilimanjaro Visa inlägg
    Kul projekt, har precis införskaffat föregångaren eller eg. lillebror till den här bågen. Det är en Monark Blue Fighter -54 dvs "lättviktaren" som kunde grenslas av 16åringarna på den tiden.
    Bilden på en färdigrenoverad har jag snott från nätet för mina egna på projektet går ju inte att bifoga men hursomhelst är det ett projekt som jag handlade i ett antal kartonger och som ger mig njutningsfyllda stunder av mekande i garaget. Monark äger!!
    Nån som vet hur man bifogar "riktiga" bilder?
    Hej
    Roligt att se någon fler som rustar en -54 Blue Fighter
    Bifogar en bild på min renoverade
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #99
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av tore
    Hej
    Roligt att se någon fler som rustar en -54 Blue Fighter
    Bifogar en bild på min renoverade
    Stiligt! Monark visste hur en motorcykel ska se ut!

    Har idag pillat lite mer med avgassystemet samt lagt på slipgrund på tanken.


    Gjorde rent och putsade upp även högersidan. Som sagt, kisar man lite på håll ser det inte alltför illa ut.


    Här är bakre delen av insatsen till bakre dämparen. Gängstången ska hålla sista böjen av systemet på plats, men som synes har gängorna sett bättre dagar..


    Och sen efter lite slipande och svetskluddande kan det se ut såhär. Köpte helt enkelt Biltemas 1-meters gängstång och kapade upp och svetsade dit. Provmonterade även på ena sidan, och det kändes bra faktiskt. Svetsning är inte min starkaste sida, men här var det tillräckligt enkelt för att få ihop det


    Och sen för att få lite variation i meckandet slog jag igång den här gamla klenoden som fyller 75 i år!


    Japp så är det. Till nästa gång ska jag slipa på slipgrunden och lägga det svarta. Ska också försöka få till stödet som är lite halvrappligt.

    Ha det!

    //

    Larsson

  10. #100
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hoho!

    Idag har det blivit lite fix med stödet och så har jag lagt på det vita på tanken (det svarta lade jag i tisdags, men tyckte inte det var lönt att göra nåt inlägg med bara det).


    Gamla fästet till stödet, snett och lappat.


    Kapade till ett par plattjärn och svetsade dit.


    Sen borrade jag och gängade för skruven som ska hålla hela rasket.


    Och efter lite justeringar gick det att montera på ramen.


    Utfällt läge. Skulle egentligen vilja ha fram det lite till, men det är svårt att se hur det blir innan man monterat resten av cykeln.

    Jaja, nu är det inte så väldans mycket kvar att göra. Ska lägga det blåa på tanken, och sen tror jag den ska få stå och gotta sig i pannrummet ett bra tag så att man kan vara säker på att klarlacken inte pajar nånting när den kommer på. Klarlacken har jag som sagt tänkt låta en riktig lackerare lägga så att det blir snyggt och bra den här gången.

    Till nästa gång kanske jag målar upp några smågrejer som ser lite risiga ut. Stödet ska också målas, men jag vill inte ödsla tid på det än ifall jag måste modda det lite mer under monteringen (dessutom är jag inte helt hundra på att mina kråkskitar till svetsfogar kommer hålla ).

    Fridens!

    //

    Larsson

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •