Sidan 4 av 16 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1
    Hoppas att ví får se fortättningen. Lycka till

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjenare!

    Här kommer en liten teaser om vad som komma skall under julledigheten!


    mm vad det glänser..

    God jul och gott nytt!

    //
    Larsson

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hejs!

    Har idag börjat plocka isär hjulen och göra rent naven.


    Framnavet precis efter isärplockningen. Intressant hur mycket skit som samlas under årens lopp


    Gamla fälgarna, lite skillnad mot de nya


    Och här har jag gjort rent och putsat upp baknavet med autosol (mycket trevligt med aluminium ). Kan väl tilläggas att det såg ut ungefär som framnavet innan jag började (kanske lite värre t.o.m.)

    Slut för idag!

    //
    Larsson

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tja!

    Var och lämnade in naven, ekrarna och fälgarna på montering idag. Har upptäckt att mina nya ekrar var någon mm längre än de gamla, så vi får se hur det går. Verkade vara väldigt kunnigt folk dock, så det ska nog ordna sig.

    Har i övrigt börjat tvätta av lite blandade saker med avfettning för att se vad som finns därunder..

    Bilder:


    Gamla framhjulet. Tog med bilden mest för att visa hur skitig bromsen är.


    Och här är båda bromsarna efter lite arbete. Tvättade först rent med avfettning och under skiten var det nån halvtråkig grå färg. Var ju aluminium under, så jag slipade bort färgen och putsade upp med autosol.


    Här är då inkapslingen till bakdrevet, innan rengöring. Kedjefett och grusväg är tydligen en dålig kombination..


    Rengjort och hopmonterat. Var tydligen grönt under, så jag gissar på att någon tagit reservdelar från en militärhoj. Är ju aluminium även här, så jag funderar på att slipa rent och putsa här också. Lacken är ju dock helt ok, så kanske har kvar den bara för att jävlas.


    Bild på andra sidan, med infästningen för baknavet i bakdrevet. Måste säga att jag gillar den här lösningen skarpt. Kan ju montera väck bakhjulet utan att behöva pilla med kedjespänningen.


    Och sen i med baknavet. Och ja, det passade trot eller ej. (se även bild på baknavet i förra inägget)

    Jahapp, börjar närma sig återfärd till Linköping igen. Får förhoppningsvis tillbaka hjulen innan dess. Annars kommer bilderna på julen (höhö) till påsk!

    Häpp!

    //
    Larsson

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjena!

    Tyvärr var det ett fabrikationsfel på ena fälgen, där delningen inte riktigt stämde för att kunna få ihop det. Hur detta kunnat ske vid tillverkningen har jag svårt att förstå (gick felfritt med den andra fälgen), men nu har jag i alla fall hämtat ut den dåliga fälgen och ska byta ut den efter påsk. Därför finns tyvärr inga bilder på hjulen som jag trodde skulle vara färdiga nu.

    Däremot har jag pysslat med lite annat smått. I transmissionskåpan finns det ett hål lagat med plastic padding (tror någon lagt omkull så växelspaken tryckts in i kåpan), som läcker vid varmkörning. Som tur är har jag ju en komplett motor som jag tänkte plocka ny kåpa ifrån. Denna visade sig dock också ha ett hål i sig, om än mindre.

    Som väl är känner jag en som känner en som kan svetsa i aluminium. Jag valde då att reparera kåpan till extramotorn, dels för att hålet var mindre och dels för att slippa skruva i den fungerande motorn i onödan.

    Såklart glömde jag att ta bilder innan lagningen, men det såg inte helt roligt ut.


    Kåpan i sin helhet. Har slipat den en sväng och sedan putsat upp med autosol. Som synes finns det några gropar och svarta fläckar, men det gör mig inte så mycket så länge den inte läcker. Har även lackat det svarta kring "JLO"-texten på luckan till kopplingsjusteringen.



    Det lagade hålet (mellan hålen för kicken och växelspaken), som nu förhoppningsvis är tätt.

    Ja, mer än så har det inte blivit. Nästa update kommer till sommaren, och då borde det vara dags för lite skärm- och tanklackering.

    Hej svejs!

    //

    Larsson

  6. #36
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Skoj att du är igång igen!

  7. #37
    Är det bara ett litet hål så går det att borra upp och gänga, sätt i en aluminiumskruv med gänglåsning och dra i. Det går även att nita skruven försiktigt och fila snyggt. Detta bör inte synas mycket. Jag har lagar en kokgryta på 100liter på detta sätt och där är det flera kg. ångtryck.
    Jan-Olov

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Skoj att du är igång igen!
    Jovars, känns rätt bra att vara igång också. Längtar till sommaren bara så man kan vila lite från studierna och fokusera på bågen..

    Är det bara ett litet hål så går det att borra upp och gänga, sätt i en aluminiumskruv med gänglåsning och dra i. Det går även att nita skruven försiktigt och fila snyggt. Detta bör inte synas mycket. Jag har lagar en kokgryta på 100liter på detta sätt och där är det flera kg. ångtryck.
    Hålet i kåpan som sitter på motorn för tillfället är nog för stort för att laga på det sättet tyvärr. Nu har jag ju i och för sig fått den andra kåpan svetsad och det ser bra ut. Men om det skulle visa sig att den fortfarande läcker när den monteras på motorn kan det ju vara värt ett försök. Tackar för tipset!

    //

    Larsson

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Brojlern Visa inlägg
    Tjena!
    ...
    Ja, mer än så har det inte blivit. Nästa update kommer till sommaren, och då borde det vara dags för lite skärm- och tanklackering.
    Hej svejs!
    //
    Larsson
    Kul att läsa om din möda med renoveringen och se dina bilder.
    Det kliar i mekanikernerven men jag har inte ditt tålamod och din systematik, så jag skulle inte stå ut med ett sådant "långjobb".
    Körde Arrow i lumpen 1961, inte på heltid (jobbade med stridsvagnar), men ett antal vändor bl.a. med skidor. Riktigt kul och hojens speciella ljud har fastnat någonstans i ryggmärgen, jag kan höra och känna hojen än.
    Följer dina ansträngningar och hejar på i bakgrunden , lycka till. /Kjell

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Kul att läsa om din möda med renoveringen och se dina bilder.
    Det kliar i mekanikernerven men jag har inte ditt tålamod och din systematik, så jag skulle inte stå ut med ett sådant "långjobb".
    Körde Arrow i lumpen 1961, inte på heltid (jobbade med stridsvagnar), men ett antal vändor bl.a. med skidor. Riktigt kul och hojens speciella ljud har fastnat någonstans i ryggmärgen, jag kan höra och känna hojen än.
    Följer dina ansträngningar och hejar på i bakgrunden , lycka till. /Kjell
    Haha, ja ibland tror jag att jag har varken eller, men en sak i taget är a och o om det ska bli nåt resultat att snacka om.

    Låter fint det där, på den gamla goda tiden när man faktiskt använde motorcyklar som transportmedel och körde året runt. Och det där avgassystemet gör verkligen sitt till för att få ett unikt ljud i maskinen (vill bara bli klar nu så man kan köra en provsväng och lyssna).

    Skoj att det finns intresse i det man gör!

    Hej svejs!

    //

    Larsson

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •