Sidan 1 av 16 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85

    Sommarprojekt Monark Blue Arrow

    Jaha ja. Har alltså en gammal Blue Arrow som jag tänkte fixa i ordning under sommaren. Förhoppningsvis blir jag klar i år, men har i alla fall lovat mig själv att inte bli allt för frustrerad om det inte hinner bli klart. (Bör kanske tillägga att jag inte har MC-kort än, så det är egentligen ingen brådska.) MC'n står i Uppsala hos päronen, och då jag studerar i Linköping under större delen av året, finns det i stort sett bara tid (och plats) att skruva under sommaren.

    Motorcykeln är alltså en Monark M550 Blue Arrow som har stått mer eller mindre stilla i 25 år. Så när som på några hemmafix-grejer så är den i stort sett komplett, och motorn går dessutom också på den. Det största problemet är att den har brunnit för länge sedan. Den fixades dock till körbart skick efter branden, men inte mer än så.

    Så den går men ser ut som stryk. Så det "enda" som behöver åtgärdas med den är en uppfräschning av samtliga lackade delar, och det är vad jag tänkte jag skulle pilla med i sommar. Jag har aldrig lackat förr, men har läst på under våren och tror att jag nog skall klara av det om jag börjar med de lite mindre grejerna först.

    Jag började så smått i påskas med att montera ner cykeln så mycket det gick. Sedan är väl planen att ta del för del och åtgärda det som behöver åtgärdas, och förhoppningsvis har man en lite finare motorcykel till slutet av sommaren.

    Har hittat en bild som jag kommer ha lite som mall. Kommer nog inte bli exakt likadant, men ska försöka så gott det går..




    Här är också några bilder på vad jag gjort hittils (ber om ursäkt för kvalitén, ska försöka hitta en bättre kamera än mobilen till framtiden)


    Här har jag monterat av bakskärmen och avgassystemet och lite andra smågrejer, men jag tycker ändå man ser hyfsat hur risig den ser ut. (Obs. limpan är renoverad och omklädd redan. Det röda på den som inte ser så snyggt är bara sadelöverdraget)


    Andra sidan..


    Blandade delar


    Tanken och limpan väck. Passade dessutom på att tvätta av den lite.


    Motorn och det avancerade elsystemet borta också, börjar likna en stackars moppe mer och mer..


    Där ligger den och surar..


    Hjulen..


    Så här ser det ut i dagsläget; en hög med gammalt skrot

    Ja, so far so good. Om några veckor är jag tillbaka i Uppsala och kan fortsätta med att slipa och putsa och till sist lacka, och då borde det komma upp lite uppdateringar här undan för undan. Kom gärna med tips och frågor så får vi se hur det slutar!

    Tjupp!

    //Larsson

  2. #2
    välkommen. trevligt med en till som gillar veteranmotorcyklar. har själv en monark m77 jb 150cc. husqvarna mod 227 120cc 1950 samt en halv bsa golden flash 645cc med sidovagn från 1954(brorsan äger andra halvan) å en okomplett husqvarna mod 30 120cc från 1953

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du har en underbar båge!
    Lycka till med allt arbete och missa inte möjligheten att söka hjälp via veteranklubbar och nätkontakter!
    För motordelar finns det några tyska firmor som har i stort sett kompletta lager.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tack och tack!

    Tror som sagt inte att jag kommer göra nåt åt motorn eftersom den går, plus att jag inte kommer köra så mycket med den på ett tag (har ju inte mc-kort än). Men det är ju alltid bra att veta, ifall nånting skulle hända med den eller om jag bestämmer mig för att börja skruva lite..

  5. #5
    Grymt läcker hoj, ska bli spännande att följa upprustningen! Släng gärna upp fler bilder allt eftersom!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Kommer inte ihåg alla detaljer, men broms på "fel" sida, 3 växlar tror jag.
    En undran, två stift i cylindern eller är det en dubbelkolv eller en enkel?
    Vet att TWN Boss hade en dubbelkolv och gemensam vevstake som såg ut som ett Y , ungefär.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kommer inte ihåg alla detaljer, men broms på "fel" sida, 3 växlar tror jag.
    En undran, två stift i cylindern eller är det en dubbelkolv eller en enkel?
    Vet att TWN Boss hade en dubbelkolv och gemensam vevstake som såg ut som ett Y , ungefär.
    Vet inte riktigt vad som menas med "fel" sida, men både pedalen till bakbromsen och handtaget till frambromsen sitter till höger (vilket i alla fall jag tycker känns rätt). Sen sitter bromstrumman till höger på framhjulet och till vänster på bakhjulet.

    Sen har jag inte kommit upp i så väldigt höga hastigheter på vår grusväg, men har för mig att det är 4 växlar.

    Kan inte alla facktermer, men det är två kolvar (ā 125 CC har jag för mig) som sitter bredvid varandra på samma vevaxel, med varsitt cylinderlopp. De går inte parallellt, så när den ena kolven är i topp är den andra i vändläge och vice versa.

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Oerhört vackert motorljud får du på köpet och effekten är riktigt god för en så gammal maskin; 16 hk har jag för mig med toppfart runt 110.

    Yes; det är 4-växlat, 180 graders twin, enkelförgasare, tvåtakt, oljeblandad bensin, batteritändning och alla reglage sitter "på tyska viset".

    Var noggrann med förgasarinställning, tändstiftens värmetal samt tändtidpunkt - annars kan kolvar bli till sparbössor alternativt kan det nypa.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tja man glömmer kanske lite detaljer på 55 år.
    Det fanns några härliga hojar på den tiden. Blue Stinget, Silverpilen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tja tja!

    Slänger in en liten update efter dagens pill. Har nu börjat gräva mig igenom högen och slipar del för del. Går inte jättefort, så blir bara en bild (men vilken bild sen!).


    Båda gaffelbenen, locket till verktygslådan samt ena fästet till framlyktan. Allting slipat i steg från 40- till 400-papper. Försöker få så mycket plåtrent som möjligt för att vara säker på att grundfärgen fäster. Bara att hoppas att det inte släpper där färgen är kvar. De tre hålen i verktygslådelocket ska jag spackla igen tror jag, osäker på varför de var där från början.

    Ja, det var allt. Kommer fortsätta med slipandet imorgon och om det går bra slänger jag kanske upp nån bild på det också.

    hej hopp!

    //Larsson

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •