Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Hmmm

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Hmmm

    Är väl sån som kan gå runt med trasiga tänder utan att få tandvärk, har nämligen aldrig haft tandvärk så jag vet inte hur det känns. I dag på förmiddagsfikat när jag ätit klart min halva fiberfralla och drack te tyckte jag att det kändes konstigt när tungan vilade emot tänderna på ena sidan. Tänkte det sitter väl en bit bröd där och går till spegeln för att pilla loss det och skölja mun så ser jag att halva kindtanden är bara borta! Puts väck. Bara så där utan förvarning.

    Inget ilande, inget ont etc, bara försvunnit med brödet ner i magen och den delen hade dessutom lyckats undgå mitt tuggande och övriga tänder. Snopet!
    Den kanske redan varit sprucken utan att jag känt ilningar etc, har ju aldrig haft tandvärk och verkar inte vara utrustad med det vad jag kan begripa nu.

    Kl 17:20 pinas jag i tandläkarstolen och efter en stund är jag lite fattigare…

  2. #2
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Perfekt. Som att föda barn i sömnen och vakna upp som nybliven förälder utan obehag, smärtor eller BB.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #3
    Tur du får snabb hjälp ändå. Men inte skoj med tandläkarutgifter ju...

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja det hade varit för jävligt om jag fått vänta flera dagar. Kan säga det var lite knepigt att hela tiden sitta och tänka på vilken sida av mun jag ska tugga med under hela lunchen, glömde bort mig i alla fall men ingen värk etc för det. Väntar på eventuell tandvärk men den har inte kommit, ett gapande hål rakt ner i tandköttet är det, inga blödningar heller vilket jag tycker är märkligt men tanden har kanske varit sprucken en tid vad vet jag som aldrig får nån värk, det är inget som jag noterat eller fått nån notis om.

    Nån fler som aldrig får tandvärk eller är jag ensam…?

  5. #5
    Jag hade precis samma som dig i vintras. Tanden var sprucken och en stor del borta. Ingen tandvärk. Dem drog ut den.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Okej, dras ut. Det är tanden näst längst bak, bredvid visdomstanden som är av, en kompis berättade att hon råkat ut för samma sak och då när fyllningen var kvar la de på plast under fyllningen och skapade en tand. Är väl vilket de finner vara bäst så dras den ut så får jag vara utan.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Okej, dras ut. Det är tanden näst längst bak, bredvid visdomstanden som är av, en kompis berättade att hon råkat ut för samma sak och då när fyllningen var kvar la de på plast under fyllningen och skapade en tand. Är väl vilket de finner vara bäst så dras den ut så får jag vara utan.
    Var mycket uppmärksam på hur du mår efter en eventuell utdragning av tand. Blir du dålig och får frossa etc. efteråt ska du omgående uppsöka läkare. Råkade själv ut för detta för ett par år sedan. Det blev blodförgiftning och en pulsåder på halsen svullnade upp. Kom till läkare i tid, men det var inte så mycket mer. Hade jag väntat ett antal timmar till kunde den nått hjärtat. Enligt min läkare så är det ungefär fem personer per år som avlider i samband med tandutdragning och att man nonchalerat symptomen...Lovar att jag var riktigt dålig, slutade med två veckors sjukskrivning och en hästkur penicillin.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Okej tack för tips, Mats. Hade ett par mjölktänder kvar ända upp i 13-årsåldern (!) som drogs ut och det var inga problem då men jag ska hålla ett öga på ev frossa och sämre allmäntillstånd om de drar ut den här kvarvarande tanden. Själv tycker jag att de kan lägga dit en bit plast, fyllningen sitter ju kvar i den del som är kvar men det är ju de som är utbildade så de vet bäst (hoppas jag).
    Upptäckte en till i dag, sitter på andra sidan och är sprucken så jag ska be dem ta en koll på den också, den tanden sitter bredvid hörntanden och används nog inte lika mycket som kindtänderna tippar jag.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Okej tack för tips, Mats. Hade ett par mjölktänder kvar ända upp i 13-årsåldern (!) som drogs ut och det var inga problem då men jag ska hålla ett öga på ev frossa och sämre allmäntillstånd om de drar ut den här kvarvarande tanden. Själv tycker jag att de kan lägga dit en bit plast, fyllningen sitter ju kvar i den del som är kvar men det är ju de som är utbildade så de vet bäst (hoppas jag).
    Upptäckte en till i dag, sitter på andra sidan och är sprucken så jag ska be dem ta en koll på den också, den tanden sitter bredvid hörntanden och används nog inte lika mycket som kindtänderna tippar jag.
    Har själv fått dragit ut ett par tänder som sitter långt bak,alltså inget som syns.Kostnaden att laga var skithög och jag märker inte ens att dom är väck för jag tuggar och äter precis som innan och detta är flera år sedan.
    Man ska vara försiktig precis som Mats säger.Jag fick inflamation den ena gången för att dom hade gjort rent för dåligt.Det visade sig att där låg kvar en pytteliten bit av en lös tand nere i hålet och jag blev också dålig som fan.Jag fick åka in på lasarettet mitt i natten för jag stod inte ut,fick pencilin och på en vecka var jag bra igen.Jag avundas inte dig,hoppas det går bra.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Så där ja, det blir en krona. Hon kunde laga tanden om jag ville men nämnde krona i nåt andetag så jag frågade vad som är det mest hållbara. Hon svarade krona så det får bli en krona insatt. 3 300 kr kommer det kosta men då slipper jag ev problem med den tanden på ett bra tag. En lagning kan gå sönder om nån månad eller nåt år eller i bästa fall om flera år men en krona är hållbar.

    Passade på att beställa tid för genomkoll av resten och laga ev hål, när jag nu ändå är där så kan de lika bra passa på att gå igenom resten också. Man vet ju aldrig, rätt som det är sticker väl nästa tand...

Liknande ämnen

  1. Hmmm
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •