Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hyosung GT650 problem med kyla

  1. #1

    Hyosung GT650 problem med kyla

    Hej,

    Har en Hyosung GT650 Comet -06 som gått ett par hundra mil. Problemet jag har är att den verkar inte riktigt komma upp i temperatur ordentligt när det är kallt ute. Åkte häromdan och det var kanske runt 10 grader. Tempmätaren rör sig inte mer än pyttelite och den vill gärna ha lite choke om den ska gå på tomgång även om man kört med den. Om än ganska lite choke.

    Funderar på om det kan vara en defekt termostat eller temperaturgivare kanske? Tycker inte den borde stanna dock så man blir fundersam om termostaten är fast i öppet läge eller liknande. Kan inte tillräckligt mycket för att svara på det. Den kanske går för snålt eventuellt? Den verkar inte gå speciellt dåligt eller så tycker jag (annat än något enstaka tjuvstopp). Kanske är termostaten inte gjord för Sveriges höstar?

    Var börjar jag? Är inte rädd för att meka om det behövs men jag måste få tag i en momentnyckel hehe. Tacksam för råd!

  2. #2
    Hej och välkommen! Har hört dem som kollar termostaten genom att lägga den i kokande vatten och kolla att den öppnar.

  3. #3
    Tackar! Första hojen men det blir väl lite mer pulver i nästa Den funkar och lära sig på i alla fall.

    Jo jag läste i hyosungs mekmanual att man kunde göra så och mäta temperaturen och kolla att den öppnar korrekt. Undrar bara om det verkligen är det. Det känns så osannolikt att den skulle fastna öppen. Att den gör det stängd kan jag förstå.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Sunrazor Visa inlägg
    Har en Hyosung GT650 Comet -06 som gått ett par hundra mil. Problemet jag har är att den verkar inte riktigt komma upp i temperatur ordentligt när det är kallt ute. Åkte häromdan och det var kanske runt 10 grader. Tempmätaren rör sig inte mer än pyttelite och den vill gärna ha lite choke om den ska gå på tomgång även om man kört med den. Om än ganska lite choke.
    Detta får mig att tänka tillbaka på alla konstiga motoriserade grejer jag kört förr om åren. 10+ eller under och kanske lite rå luft? Isbildning i förgasaren kanske? Prova att stäng av ett par minuter och starta om utan choke. Är det is som är problemet smälter den undan och motorn piggnar till märkbart. Även om den inte kommit upp i arbetstemp på mätaren så ska den ganska snart gå utan choke så det är anledningen att jag tänker i dom banorna. Kostar inget att testa. I så fall lite sprit i soppan och det har man ju i 95 oktan numera.

    Det är ju ändå inte fel att kolla termostaten.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Du kan ju täcka för en del av kylaren med en pappskiva el dyl. för att se om tempmätaren går upp.
    Till en del bilar fanns det förr två olika termostater. En sommartermostat som öppnade ganska snabbt och en vinterdito som hade en fördröjning. Om den går upp i temperatur och går rent med pappskiva så har du troligen en termostat som öppnar för tidigt. Om detta funkar, så ersätt pappen med något oömmare .

  6. #6
    Jo jag tror att termostaten öppnar för tidigt faktiskt. Ska testa och plugga i en ny termostat, de är inte så dyra och se vad som händer och sker. Behöver antagligen ändå byta kylvätskan så det gör inget att tappa ur den. Kan ju koka termostaten kanske och kolla när den öppnar men det är nästan enklare och byta när de kostar ett par tre hundra eller nåt. Tack för hjälpen! Återkommer med resultat.
    Senast redigerat av Sunrazor den 2010-10-12 klockan 15:01.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Termostater som inte stänger är väl vanligare än de som fastnar i stängt läge? De är ju fjäderbelastade och felar fjädern stänger inte termostaten. Varit med om icke stängande termostater två gånger på bilar men aldrig en som fastnat i stängt läge. När termostaten inte stänger är den visuellt inte fullt öppen men du kan se en glipa vilket är samma sak som att den är öppen och inte stänger som den ska.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-10-14 klockan 11:17.

  8. #8
    Bättre sent än aldrig men men. För övrigt har jag bytt hoj men bytet av termostat verkar inte ha gjort någon skillnad. Däremot gick den bättre efter att den fick lite sprit i tanken. Eventuellt skulle den behöva en förgasarinställning. Nåja. Om någon undrade hur det gick menar jag.

Liknande ämnen

  1. köpråd hyosung aquila 650 custom
    Av ChrisO i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 23:40
  2. Verkstad Hyosung i Göteborg??
    Av pagul i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 10:34
  3. Fy för bövelen! (snö & kyla)
    Av MEHall i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 00:59
  4. Hyosung GT650 Comet
    Av pentti01 i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 17:29
  5. en tur i regn och kyla
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •