Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilken hoj passar mig?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Vilken hoj passar mig?

    Jag går i funderingarna på att skaffa en ny hoj istället för den jag har. Just nu har jag en Bonneville Triumph T100 -09.
    http://www.triumph.co.uk/images/T100_2009_510x347.jpg
    Det är min första hoj och jag har haft den sen förra sommaren. Jag tycker den är hur go som helst, jag behöver inte mer acc, och det den vackraste hojen jag lagt ögonen på.

    Men, den är ju inte så bekväm på längre turer.. Jag bor i Sthlm och mycket därför jag ville ha en lite mindre, smidig hoj. Men nu är jag helt enkelt inne på en med lite mer komfort för både mig och medpassagerare. I alla fall så att man kan köra ett par timmar utan att direkt få ont i ländryggen..

    Det är en custom/classic hoj jag är ute efter(tror jag) men jag vill absolut inte ha ett stort lok. Kan även tänka mig en hoj som inte är custom. Idealet hade varit en hoj som bara är snäppet bekvämare men ändå ganska nätt och smidig. Vill ha fina köregenskaper och inte behöva vara rädd för att skrapa i fotpinnarna
    Hade ju varit fint med abs också men vad jag förstår finns det inte en ända custom med det..

    Jag har kikat lite på HD Sportser och Triumph America, nån som har erfarenhet av nån av dom?

    Alla tips är välkomna!
    Senast redigerat av moses den 2011-05-12 klockan 23:19.

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du har en del motstridiga intressen att ta hänsyn till...
    Ska du ha en mc som är riktigt bekväm att åka långt på, med last + passagerare, då är det svårt att fylla kravet "liten o smidig". Likaså innebär custom-valet att du i alla fall inte så lätt åker långa/snabba etapper under resor.
    Vore jag du, skulle jag titta lite extra på multi-purpose-maskiner - japanska, engelska eller italienska "äventyrs-mc". Så smidigt det nu kan bli med stor, stark motor samt dugliga för heldagsetapper alltifrån värmländska grusvägar till italienska Autostrade.

    Men: Du är klok som en bok just genom att du gör denna analys av vad du egentligen vill ha/behöver. Lycka till i processen!

  3. #3
    Jag har en Sporster 1200. Den är inte stor nog att skjutsa på. I alla fall om föraren och passageraren är storvuxna. Min förra hoj var en Yamaha XVS950. Den var betydligt större, rymligare och komfortablare. Felet med den om man ska skjutsa var att den kändes en aning svag med passagerare.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Jag har faktiskt sneglat lite åt äventyrs-mc hållet. Jag behöver ju isåfall inte en som är superbra offroad utan mest landsväg. Nån som har något konkret tips? Hade ju gärna haft abs med, är det endast bmw som kör med det?

  5. #5
    Honda kör ju mycket med ABS.

  6. #6
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Jag har faktiskt sneglat lite åt äventyrs-mc hållet. Jag behöver ju isåfall inte en som är superbra offroad utan mest landsväg. Nån som har något konkret tips? Hade ju gärna haft abs med, är det endast bmw som kör med det?
    Suzuki V-Strom, finns som 650 eller 1000cc.
    Hade en 650cc själv före min nuvarande Bonneville, fullvuxen hoj men otroligt smidig. Har ABS.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag är ju lite av ett Hondafan, så kanske jag färgar mina åsikter lite grann.
    Om du vill ha en hoj som är både stark och snabb, nästan outslitlig och dessutom går att skjutsa på även då på miserabla vägar. har även ABS, så satsa på en Honda Varadero.
    Annars så finns ju lillebror Transalp.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Skulle också kunna rekommendera Varaderon, kul hoj som funkar till allt!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Jag har faktiskt sneglat lite åt äventyrs-mc hållet. Jag behöver ju isåfall inte en som är superbra offroad utan mest landsväg. Nån som har något konkret tips? Hade ju gärna haft abs med, är det endast bmw som kör med det?
    Finns en hel drös med hojar i det facket. Som redan nämnts; V-strom, Varadero och transalp. Vill du fortsätta köra Trajja finns Tigern, sen har vi BMWs GS (800 och 1200), Moto guzzi stelvio, Teneré (fast nya 1200an kostar lite väl mycke), lite äldre saker (vilka oftast saknar ABS) som Yamaha TDM, Africa Twin, ja listan kan göras lång. Det är ett segment som är väldigt populärt och numer verkar alla tillverkare ha nåt för asfaltsäventyrarna.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vill du leva med ett ständigt leende på läpparna, kan Stelvio rekommenderas.
    I ärlighetens namn ger nog BMW GS och en del japs samma effekt men till priset att man blir lite mer mainstream...

Liknande ämnen

  1. Vilken bromsslang passar en gammal Kawa?
    Av carpenter i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-09-07, 20:17
  2. Slipon passar inte?
    Av Pjäxan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 08:53
  3. Bra förstahoj för 10k som passar mig?
    Av riktigadavid i forum Street
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 14:38
  4. villket styre passar bäst
    Av lone wolf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •