Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Slitet(platt) bakdäck ??

  1. #1
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301

    Slitet(platt) bakdäck ??

    Hej. Andra säsongen som återfallare rullar på i lagom takt. Känns klart stabilare än förra året då det blev en del vingel och tjuvstopp vid rödljus os.v.

    Så till min fråga.

    Bakdäcket på min Honda Hornet 08 ser ut att ha plattat till sig på mitten. Den har rullat 800 mil och jag kör ganska lugnt med den, ex inga extrema nedlägg i högfart, (så "fegskägget" som någon kallade det här på forumet, är väl ansat ). Själva däcket ser inte heller direkt slitet ut. Märker inget konstigt när jag kör.
    Så vad göra? Kolla luften? Ut å kör mer småvägar med mycket svängar ?Eller så ska däckets form vara så, bara att jag aldrig tänkt på detta innan?

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Hej. Andra säsongen som återfallare rullar på i lagom takt. Känns klart stabilare än förra året då det blev en del vingel och tjuvstopp vid rödljus os.v.

    Så till min fråga.

    Bakdäcket på min Honda Hornet 08 ser ut att ha plattat till sig på mitten. Den har rullat 800 mil och jag kör ganska lugnt med den, ex inga extrema nedlägg i högfart, (så "fegskägget" som någon kallade det här på forumet, är väl ansat ). Själva däcket ser inte heller direkt slitet ut. Märker inget konstigt när jag kör.
    Så vad göra? Kolla luften? Ut å kör mer småvägar med mycket svängar ?Eller så ska däckets form vara så, bara att jag aldrig tänkt på detta innan?
    Mät mönsterdjupet byt ut det om det är dåligt,var och en får ju sätta gränsen på vad som är dåligt,jag byter ut däcken när dom är slitna mer än hälften.Somliga kör tills corden kommer fram bara för att få ut så mycket som möjligt.Däcken är det viktigaste vi har på hojen.Åk till närmaste däck firma och få en bedömning.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Delar Enströms uppfattning. Mät mönsterdjupet och utgå från det. Upplever du inget obehag är det nog inte så farligt. Plattslitna däck brukar ge en otrevlig känsla vid nerlägg, i samband med att man går över den plattslitna kanten...

    Funderar på hur mycket mönster det brukar vara i ett däck när det är nytt?
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-05-12 klockan 14:03.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Tackar för synpunkter

    Hittade följande text om däck http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    En annan rolig egenhet är att med platta,slitna däck så blir hojen spårkänslig,märks
    speciellt när man kör över vita linjer på vägen...

  6. #6
    Bytte ut mitt platta bakdäck förra veckan. Vilken skillnad det blev. Hojen upplevs som betydligt mer lättstyrd nu. Bytte förresten till Bridgestone BT023 och nån bokstav som ska tala om att det är gjort för touringhojar med förstärkning i mitten just för att förhindra tillplattning. Får se om det håller längre än det pilotroad som satt på tidigare...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    intressant. Jag har precis köpt min sv650 och bakdäcket där är orginaldäcket, dvs från 03 och har blivit platt i mitten. Framdäcket är även det orginal, med iaf hyffsat mönster.

    Var på däckfirma i stan idag, och Michelin pilot power verkar vara någerlunda prisvärt, någon som har någon erfarenhet av detta däck?

    Följdfrågan blir: Är jag dumsnål om jag bara dbyter bakdäcket?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    intressant. Jag har precis köpt min sv650 och bakdäcket där är orginaldäcket, dvs från 03 och har blivit platt i mitten. Framdäcket är även det orginal, med iaf hyffsat mönster.

    Var på däckfirma i stan idag, och Michelin pilot power verkar vara någerlunda prisvärt, någon som har någon erfarenhet av detta däck?

    Följdfrågan blir: Är jag dumsnål om jag bara dbyter bakdäcket?
    Tycker jag inte för att ftramdäcket slits ju mycket mindre. Kolla bara att det har tillräckligt mönsterdjup

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Följdfrågan blir: Är jag dumsnål om jag bara dbyter bakdäcket?
    Ja, det är trots allt det som rullar först och som du bör se till har bäst egenskaper... Är däcken från -03 är det inte just slitaget som är problemet, utan att däcken helt enkelt åldrats och fått sämre egenskaper.

    Byt!

    Är du det minsta osäker kan vi provbromsa ditt gamla däck och jämföra med mitt nya eller köra en sväng på våt asfalt...
    Senast redigerat av Jåke den 2011-05-20 klockan 20:29.

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kolla bara att det har tillräckligt mönsterdjup
    Mönsterdjup är inte det enda som bestämmer om ett däck bör bytas, det är trots allt inte mönstret som står för greppet på asfalt...
    Senast redigerat av Jåke den 2011-05-20 klockan 20:28.

Liknande ämnen

  1. Bredare bakdäck till vf750f -84?
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 06:12
  2. Nytt bakdäck.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 22:56
  3. Hur stort bakdäck ?
    Av Kain76 i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 18:55
  4. Bakdäck med skruv i
    Av gunther i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 09:48
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •