Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: El- eller mekaniskt problem?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Förort
    Inlägg
    5

    El- eller mekaniskt problem?

    VL 1500 Intruder

    Hej!
    Min Intruder vill inte starta med det egna batteriet, men startar direkt när jag kopplar in ett bilbatteri.
    Det egna batteriet drev startmotorn utan problem, men lyckades inte starta hojen. Trodde felet skulle avhjälpas om jag körde ur vinterförvaringen, men det blev inte bättre. Istället så förstördes det egna batteriet när jag försökte starta den varma motorn. Det tvärdog!
    Nu har jag inhandlat ett nytt från Biltema (blev rekommenderad deras gel-batterier). Dessvärre så lyckades jag inte starta motorn med det batteriet heller.
    Någonstans verkar det vara "ett fel som är sönder". Någon därute som kan ge mig en ledtråd om vad det kan vara för fel, hur jag ska felsöka och i detalj redogöra för hur jag ska åtgärda problemet. Vill helst undvika MC-firmorna då det tar alldeles för lång tid att få tillbaka hojen. Dessutom lär jag mig inget av att bara lämna ifrån mig hojen till andra.

    Mvh
    Ps. Motorn fortsätter att starta hur fint som helst när jag kopplar in ett bilbatteri, som har lite mer styrka i sig (77Ah).

  2. #2
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Börja med att kolla ventilen som sänker kompressionen vid start. Ett vanligt fel på din typ av hoj. Krävs justering smörjning.

    Om inte det fungerar...
    Kolla kolen i startmotorn.

  3. #3
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Förort
    Inlägg
    5
    Tack för tips, men om kolen är dåliga, så borde väl inte hojen starta ens med ett kraftigare batteri eller?

    Tror mer på ventilen. Ska försöka traggla mig igenom Moccs anvisningar. Skulle dock vara skönt med en beskrivning på svenska. Det blir svårt med teknisk amerikansk engelska.

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Rengör polerna och kontakter. Rengör jordningen som lätt korroderar.
    Jag hade ett liknande problem med min gamla bil. Allt som behövdes var att byta jordkabeln som gick från -polen till chassit.. En enkel åtgärd som Du lätt kan göra först. Har Du ett förstort spänningsfall så hostar den inte igång.

    Lycka till!
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Sten O Visa inlägg
    Tack för tips, men om kolen är dåliga, så borde väl inte hojen starta ens med ett kraftigare batteri eller?

    Tror mer på ventilen. Ska försöka traggla mig igenom Moccs anvisningar. Skulle dock vara skönt med en beskrivning på svenska. Det blir svårt med teknisk amerikansk engelska.
    Jag hade liknande problem på min gamla Kawasaki. Där var det 2 par kol på startmotorn. Dvs 4 st. Det ena paret tog slut före det andra och då blev den svårstartad Speciellt när motorn blev varm. Men när jag kopplade till en bil med startkablar så räckte den ökade spänningen att dra runt startmotorn med enbart ett fungerande par. Det var först när de oxå gav upp som jag hittade felet.

  7. #7
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Du kan oxå testa enligt DearHunters tips om dåliga kontaktytor eller annat fel innan startmotorn.

    Sätt startkabel mellan minus pol på batteriet och lämpligt ställe på motorn.
    Provstarta. Hjälper inte det så ta startkabel nr 2 och sätt på plus pol på batteriet och mot plus på startmotorn. Drar inte startmotorn då så är inte felet fram till startmotorn.

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Detta har varit uppe i tidigare tråd lägger in en länk så kan du se där http://www.hojen.nu/forum/archive/index.php/t-3964.html
    Senast redigerat av akems den 2011-05-12 klockan 16:37. Anledning: felstavning

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Observera att ett nytt batteri INTE är helt toppladdat och Intruderns långslagiga motor behöver verkligen ett fullt batteri.... köpte själv ett gel batteri på Biltema och fick inte heller igång den (va tvungen prova) innan jag laddat batteriet fullt.
    Man bör också tänka på att ett gel batteri bör laddas med en något lägre spänning för att hålla länge.
    (Fick den rekommendationen av en tekniker på Global) Det är därför det finns speciella gel laddare.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Förort
    Inlägg
    5
    Problemet löst!

    Det var inte dekompressionsventilerna - de var helt perfekta!
    Alla ledningar och kontakter var i utmärkt skick!
    Blev tipsad om Väsby Bilel. Tog med mig solenoiden och åkte dit. Den var helt perfekt. När jag pratade batterier med Lennart på firman, så fick jag lära mig en del. Lämnade tillbaka Biltemabatteriet (som dessutom var felvänt - litet men ändock ett problem) och köpte ett Global YTX20CH-BS på 18Ah. Fungerade klockrent, när det monterats. Med enbart startkablar blev den dåliga anläggningsytan tillsammans med väldigt långa kablar lite för mycket och batteriet "kickade" inte igång hojen.
    Startmotorn får en väldigt bra "kick" av detta batteri och så här lätt har hojen aldrig tidigare startat.

    Tack för alla tips. Börjar lära mig min hoj.

Liknande ämnen

  1. El-Problem
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-01-19, 22:23
  2. Abs problem
    Av Spiken i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 16:31
  3. Problem
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 08:26
  4. Problem.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •