Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: Schuberth C3 - erfarenheter?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Schuberth C3 - erfarenheter?

    Var och provade hjälmar för fullt idag och kom fram till att Schuberth C3 passar mig riktigt bra och även BMW Systemhjälm 6. Hade ögonen på Shoei Multitec till en början men fick röda märken i pannan efter en kort stunds användning, vilket det helst inte ska bli enligt säljaren.

    Schuberth C3 ska tydligen vara en av de tystaste öppningsbara hjälmarna på marknaden och den är ganska lätt också.

    Vilken skulle ni välja?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #2
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Var och provade hjälmar för fullt idag och kom fram till att Schuberth C3 passar mig riktigt bra och även BMW Systemhjälm 6. Hade ögonen på Shoei Multitec till en början men fick röda märken i pannan efter en kort stunds användning, vilket det helst inte ska bli enligt säljaren.

    Schuberth C3 ska tydligen vara en av de tystaste öppningsbara hjälmarna på marknaden och den är ganska lätt också.

    Vilken skulle ni välja?
    Den som sitter bäst. Glöm inte att en hjälm måste få forma sig efter ditt huvud i viss mån. Köper Du en hjälm så att den sittter som en tomteluva så är det fel. En hjälm ska kännas tight i början.

    Jag kör med en Shoei Multitec som jag köpte för ca 3200 via Tyskland (5700 i skatteparadiset Sverige). Kändes bäst. Jag testade även Schubert och alla anra märken och fann att min skalle passade bäst i Shoei med vissa ARAI på andra plats (kändes lite väl tight). Prova ut den hjälm som sitter bäst. Sedan går Du tex in på

    http://www.fc-moto.de/

    ...och jämför priserna. De enfärgade brukar vara billigast.
    Låt inte dina polare prova din hjälm. Är det en som har en skalle ála hinken hubert så är risken stor att din hjälm inte passar lika bra sedan om innandömet i hjälmen pressas in mot skalet.

    Här har Du lite vettigt om hjälmar

    http://rpmmc.se/clothes/hjalmar/index.html

    Lycka till med ditt köp.
    Senast redigerat av DearHunter den 2010-08-25 klockan 22:20.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #3
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Var och provade hjälmar för fullt idag och kom fram till att Schuberth C3 passar mig riktigt bra och även BMW Systemhjälm 6. Hade ögonen på Shoei Multitec till en början men fick röda märken i pannan efter en kort stunds användning, vilket det helst inte ska bli enligt säljaren.

    Schuberth C3 ska tydligen vara en av de tystaste öppningsbara hjälmarna på marknaden och den är ganska lätt också.

    Vilken skulle ni välja?
    Vi är några i vårat gäng som nyligen investerat i Schubert C3 hjälmar och vi är alla supernöjda! Helt klart värt pengarna. Har tre andra hjälmar som är rena skämten i jämförelse. Men som sagt. Ingen skalle är den andra lik, så prova flera typer. Men passar C3 dig, så får du en förhållandevis tyst hjälm, som är bekväm och som har pinlock och praktiskt solvisir. Har köpt en massa mc-kläder/accessoarer senaste året, men hjälmen är helt klart mitt bästa inköp. Rekommenderas!

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är bara du själv som vet vilken hjälm du ska ha. Rent säkerhetsmässigt tror jag inte att det skiljer så enormt mycket mellan hjälmar I komforten där har du den stora skillnaden. För den som åker ett fåtal hundra mil per år och köper en hjälm för under tusenlappen och är nöjd med sitt fynd är det det rätta. För mig som kör uppemot tvåtusen mil per säsong är komforten viktig. Måste bara ha en hjälm som jag trivs i. Oerhört irriterande med hjälmar som trycker i pannan, vilket SHOEI-hjälmar gör på mig. Har haft några stycken genom åren. Har nog inte rätt huvudform för deras hjälmar, annars tycker jag att dom är av hög klass. I senaste BIKE har man en stor hjälmtest. Där kanske du kan få lite nyttig info som kan hjälpa dig i ditt val av hjälm.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Det finns två saker som man bör tänka på sedan med Schuberth C3 som jag har lärt mig av erfarenhet.

    Den är förhållandevis tyst, under förutsättning att man ser till att hjälmen kommer i ett fritt luftflöde. Har man högre kåpglas träffar luftflödet ofta hjälmen på fel sätt vilket ger ganska mycket buller.

    Den har inga galler som skydd mot insekter - alls. Öppningarna för luftintagen är gott och väl stora nog för att släppa in insekter upp till en getings storlek om de träffar rätt.

    Jag har satt i bitar av skumgummi av samma typ som man sätter framför fläktar till en dator för att minska problemet, men det hjälper inte helt utan jag har vid ett par tillfällen fått öppna visiret för att få bort saker som har promenerat omkring på insidan.

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av NeXTer Visa inlägg
    Den har inga galler som skydd mot insekter - alls. Öppningarna för luftintagen är gott och väl stora nog för att släppa in insekter upp till en getings storlek om de träffar rätt.

    Jag har satt i bitar av skumgummi av samma typ som man sätter framför fläktar till en dator för att minska problemet, men det hjälper inte helt utan jag har vid ett par tillfällen fått öppna visiret för att få bort saker som har promenerat omkring på insidan.
    Själv kör jag som Mats alltid med helt öppet visir utom vid regn och möjligtvis de sista turerna i november. Så insekter kan hitta betydligt enklare väg in i krukan än genom ett minimalt ventilationsintag. Har man dessutom visiret öppet studsar oftast krypet ut bums utan att ställa till med panikinbromsningar.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Själv kör jag som Mats alltid med helt öppet visir utom vid regn och möjligtvis de sista turerna i november. Så insekter kan hitta betydligt enklare väg in i krukan än genom ett minimalt ventilationsintag. Har man dessutom visiret öppet studsar oftast krypet ut bums utan att ställa till med panikinbromsningar.
    Öppet visir även över 50-60? Att ni står ut med vinddraget! Det måste väl dra något fruktansvärt även om ni har glasögon? Jag har visiret stängt så mycket jag bara kan. En cm kan det vara öppet om det är varmt eller för att få bort ev imma men aldrig helt öppet när jag kör.

    Men bara alla är nöjda så.

    Ps: jag har galler i mina ventilationsöppningar.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-25 klockan 23:59.

  8. #8
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Öppet visir även över 50-60? Att ni står ut med vinddraget! Det måste väl dra något fruktansvärt även om ni har glasögon? Jag har visiret stängt så mycket jag bara kan. En cm kan det vara öppet om det är varmt eller för att få bort ev imma men aldrig helt öppet när jag kör.

    Men bara alla är nöjda så.

    Ps: jag har galler i mina ventilationsöppningar.
    Kör med öppet i 120 också. Inga som helst problem på sommaren. Tvärtom älskar jag att känna vinden i ansiktet.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Håller med Jonas, inga problem med draget. Sällan jag kör fortare än 120 km/h men det funkar också, oavsett vilken av hojarna jag kör. Tycker det är skönt att känna vinddraget i ansiktet, utom om det regnar eller är kallt förstås....
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Men hallå? Har ni inga insekter eller kör ni med höga rutor?

    Det ständiga sommarproblemet som jag har om jag har visiret lite högt är alla j*--*a småkryp från knott som sticker som nålar till bromsar, humlor och gräshoppor som kan ge riktiga snytingar i förbifarten. Har även hänt att jag skallat småfågel men sluppit att få dom mitt i visiret.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Vad säger era erfarenheter (hjälm)
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 23:44
  2. Hjälm Schuberth S2
    Av Hålan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 18:57
  3. Hur en Schuberth-hjälm blir till
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 10:26
  4. Schuberth C3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •