Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Spara bränsle

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Förresten, har nog alltid haft problem med funktionen hos sköldkörteln. Under uppväxten var jag alltid undernärd, bara skinn och ben, vägde alltid 15-20 kg för lite och hur jag än försökte få upp vikten så gick det bara inte. Jag var anorektisk i utseendet, folk trodde jag var anorektisk fast jag inte var det. Jag var pådyvlad en spinkighet utan egen vilja och jag kunde bara inte göra något åt det. Hur mycket jag än åt så la sig inte ett gram extra på kroppen.

    Vid 23 års ålder hände något, gick upp 15 kg på 3 mån och vägde därefter ganska normalt fram till 1995 när jag blev sjuk i giftstruma. En operation 2001 gjorde att jag numera har problem att hålla ner vikten, de tog bort ca 80% av sköldkörteln och den styr mängder av organ och andra funktioner i kroppen, bl a förbränningen. Och dels ökar jag pga ålder…
    Under resten av mitt liv måste jag tillföra konstgjort hormon: Levaxin. Den dosen är superviktig att den är rätt, jag måste regelbundet eller t ex när jag upptäcker att jag ökar i vikt trots rätt kost kontrollera värdena. Äter jag rätt och ändå ökar i vikt så är dosen fel, då är det dags att utprova ny dos. Om dosen är fel kan organ och annat som blodtryck etc i kroppen få problem, så det är viktigt att man sköter sin dos.

    Men jag skyller inte på min giftstruma, det är jag som latat mig och börjat äta på fel sätt igen.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Förresten, har nog alltid haft problem med funktionen hos sköldkörteln. Under uppväxten var jag alltid undernärd, bara skinn och ben, vägde alltid 15-20 kg för lite och hur jag än försökte få upp vikten så gick det bara inte. Jag var anorektisk i utseendet, folk trodde jag var anorektisk fast jag inte var det. Jag var pådyvlad en spinkighet utan egen vilja och jag kunde bara inte göra något åt det. Hur mycket jag än åt så la sig inte ett gram extra på kroppen.

    Vid 23 års ålder hände något, gick upp 15 kg på 3 mån och vägde därefter ganska normalt fram till 1995 när jag blev sjuk i giftstruma. En operation 2001 gjorde att jag numera har problem att hålla ner vikten, de tog bort ca 80% av sköldkörteln och den styr mängder av organ och andra funktioner i kroppen, bl a förbränningen. Och dels ökar jag pga ålder…
    Under resten av mitt liv måste jag tillföra konstgjort hormon: Levaxin. Den dosen är superviktig att den är rätt, jag måste regelbundet eller t ex när jag upptäcker att jag ökar i vikt trots rätt kost kontrollera värdena. Äter jag rätt och ändå ökar i vikt så är dosen fel, då är det dags att utprova ny dos. Om dosen är fel kan organ och annat som blodtryck etc i kroppen få problem, så det är viktigt att man sköter sin dos.

    Men jag skyller inte på min giftstruma, det är jag som latat mig och börjat äta på fel sätt igen.
    Hej ! Jo,jag har opererat magmunnen.Problemet efter operationen är att om jag går upp i vikt får jag så ont att jag typ får rulla ur sängen,kan inte sitta upp utan smärta.Detta problemet är ett bra problem,för då ser man till att hålla nere vikten.
    I ditt fall verkar det vara viktigt att du håller något sånär koll på vad du äter,annars lurar du kroppen vad gäller hur mycket Levaxin du behöver ta.
    Att gå till jobb är vettigt,den bästa motionen är den som blir av.Jag kör med Nutrilet,soppor,äter knäckebröd,grillat ibland och så äter jag middag varje söndag,och när jag äter middag då gäller ingen bantning men man orkar inte äta så mycket för man vänjer sig vid att äta mindre.Man hittar den metod som man tycker passar och som man trivs med.När vi ska till Tjeckien i sommar går jag över till Pivodieten och den brukar jag klara utav
    Senast redigerat av Bighoj den 2011-05-11 klockan 07:41.

  3. #13
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Förresten, har nog alltid haft problem med funktionen hos sköldkörteln. Under uppväxten var jag alltid undernärd, bara skinn och ben, vägde alltid 15-20 kg för lite och hur jag än försökte få upp vikten så gick det bara inte.

    Under resten av mitt liv måste jag tillföra konstgjort hormon: Levaxin. Den dosen är superviktig att den är rätt, jag måste regelbundet eller t ex när jag upptäcker att jag ökar i vikt trots rätt kost kontrollera värdena. Äter jag rätt och ändå ökar i vikt så är dosen fel.
    Nyfiken fråga med tanke på de två olika påståendena. Går det att reglera vikten nedåt med Levaxin om man äter fel?

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Nyfiken fråga med tanke på de två olika påståendena. Går det att reglera vikten nedåt med Levaxin om man äter fel?
    Ja men inget som rekommenderas då organ etc tar stryk. Bättre att äta bättre och mer kontrollerad mängd istället.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Förort
    Inlägg
    5
    Hej Nina!
    Egentligen är det inte så svårt! Eller egentligen behöver det inte vara så svårt! Välj vilket. Det handlar enbart om att förbruka fler kalorier än man stoppar i sig. Sen spelar det ingen avgörande roll hur man fördelar förbrukning vs intag. Några tips ska jag dock ge dig:
    1. Motionera dagligen. En promenad (med eller utan stavar) räcker om du dessutom
    a. Inte äter socker när du ätit fett (socker triggar insulinet, vilket öppnar upp för kroppen att tillvarata fettet).
    b. Äter bra kohydrater. Undvik ris, pasta, potatis och vetemjöl. Håll dig i möjligaste mån till övriga rotfrukter råg och havre.
    c. Ät kolhydrater till frukost och lunch men proteiner (kött, fisk, ägg, linser, bönor etc) till middag och ev kvällsmål.
    d. Ät minst fem ggr per dag inklusive mellanmål. Dock ska den sammanlagda mängden kalorier vara färre än de du förbrukar.
    e. Sov lite extra!
    f. Var sexuellt aktiv (det stimulerar hormonerna i din kropp). Dessutom kan det vara trevligt..
    g. Bygger muskler. Muskler förbrukar mer i vila än fett vilket medför att din ämnesomsättning blir bättre med mer muskler.
    h. Strunta i vågen och använd spegel och måttband istället.

    Lycka till
    55 och hyfsat vältränad

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Sten O Visa inlägg
    Hej Nina!
    Egentligen är det inte så svårt! Eller egentligen behöver det inte vara så svårt! Välj vilket. Det handlar enbart om att förbruka fler kalorier än man stoppar i sig. Sen spelar det ingen avgörande roll hur man fördelar förbrukning vs intag. Några tips ska jag dock ge dig:
    1. Motionera dagligen. En promenad (med eller utan stavar) räcker om du dessutom
    a. Inte äter socker när du ätit fett (socker triggar insulinet, vilket öppnar upp för kroppen att tillvarata fettet).
    b. Äter bra kohydrater. Undvik ris, pasta, potatis och vetemjöl. Håll dig i möjligaste mån till övriga rotfrukter råg och havre.
    c. Ät kolhydrater till frukost och lunch men proteiner (kött, fisk, ägg, linser, bönor etc) till middag och ev kvällsmål.
    d. Ät minst fem ggr per dag inklusive mellanmål. Dock ska den sammanlagda mängden kalorier vara färre än de du förbrukar.
    e. Sov lite extra!
    f. Var sexuellt aktiv (det stimulerar hormonerna i din kropp). Dessutom kan det vara trevligt..
    g. Bygger muskler. Muskler förbrukar mer i vila än fett vilket medför att din ämnesomsättning blir bättre med mer muskler.
    h. Strunta i vågen och använd spegel och måttband istället.

    Lycka till
    55 och hyfsat vältränad
    Se där, imponerande.
    Stort tack för feedback, jag vet precis vad du pratar om.
    Jag gick på gym förr men det var lite hektiskt, åt rena muskelbyggarkosten och tränade 4 dar i veckan. Gav upp för jag råkade fråga min man hur han åt när han tränade styrketräning. ”Som vanligt” svarade han. Det fick mig att ifrågasätta kosten jag åt, varför kan inte jag äta som vanligt och träna ändå? Jo, svaret är att då skulle jag bara se biffig ut, inte kvinnlig. Men jag la av träningen…
    Förra året tog jag upp träningen igen dock, kosten är efter tallriksmodellen, jag åt som jag brukade kändes det som, inte svårt alls. Någon muskelbyggarkost fanns inte och jag har ingen lust att ge mig in i den extrema kosten igen men jag skar bort socker och tänkte på hur jag åt och vad, tallriksmodellen med hälften grönt på tallriken kändes helt okej.

    Det flöt skiiitbra på gymmet, jag kände mig snabbt råstark igen och ökade på vikter allt eftersom, snart var jag uppe i 60 kg i marklyft (lyfte 70 förr) men vid push-downs råkade jag hålla tummen på fel sida om hanteln och klämde åt på fel sätt när jag drog ner vikterna och en skada dök upp som ett brev på posten. Det tog nu drygt 1 år att bli bra i armen men nu tänkte jag gå in igen MEN, tänka mer på hur jag håller i hantlarna och framför allt hålla tummarna på rätt sida om hanteln.

    En bra proteinkälla är Quinoa. =)

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    En intressant bok att läsa i ämnet är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. En rejäl ögonöppnare för min del. Förklarar bland annat varför det är svårt att gå ner i vikt och sedan behålla den, varför pulverbantning och liknande inte alltid ger det resultat man vill ha.
    För mig var den jätteintressant, kunde känna igen mig i mycket. Efter att ha läst den begränsar jag mitt kolhydratintag till minsta möjliga. Kolhydrater får man alltid i sig, mer eller mindre. Avstår därför att tillföra några ytterligare...Mår kanon och orkar träna ordentligt. Inga blodsockertoppar och dalar längre utan kurvan ligger plan. Många positiva effekter för min del...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    En intressant bok att läsa i ämnet är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. En rejäl ögonöppnare för min del. Förklarar bland annat varför det är svårt att gå ner i vikt och sedan behålla den, varför pulverbantning och liknande inte alltid ger det resultat man vill ha.
    För mig var den jätteintressant, kunde känna igen mig i mycket. Efter att ha läst den begränsar jag mitt kolhydratintag till minsta möjliga. Kolhydrater får man alltid i sig, mer eller mindre. Avstår därför att tillföra några ytterligare...Mår kanon och orkar träna ordentligt. Inga blodsockertoppar och dalar längre utan kurvan ligger plan. Många positiva effekter för min del...
    Jo men lite kalorier måste kroppen ändå ha, den fungerar inte helt utan kalorier under en längre tid. Max 6 mån helt utan kalorier är vad kroppen kan hantera, sen måste man tillföra kalorier ändå. Det handlar om måttlighet egentligen.

    Det finns en procentsats nånstans jag sett för de olika beståndsdelarna i mängden proteiner, kalorier och fibrer man behöver äta. Det jag vet dock är att våra magar är inte gjorda för den modell av mat vi äter i dag, se däremot på stenålderskosten: med fröer, fisk, kött, kyckling, nötter, grönsaker, dinkelbröd etc, alltså en kost utan allt smör, potatis, pasta, mjölk etc så mår kroppen bättre.

  9. #19
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Personligt har jag svårt att träna bort extra vikt. Ju mer jag tränar destå större aptit får jag.

    Vad jag personligt har märkt hjälper att hålla vikten jämnare är.
    Jag har ökat andelen protein i maten.
    Tidigare slarvat med frukost men äter nu en ordentlig frukost. Proteinrik som gör att man står sig.
    Minskat brödkonsumtionen. Tidigare var det mycket mackor vilket är en rejäl kaloribomb.

  10. #20
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    En intressant bok att läsa i ämnet är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. En rejäl ögonöppnare för min del. Förklarar bland annat varför det är svårt att gå ner i vikt och sedan behålla den, varför pulverbantning och liknande inte alltid ger det resultat man vill ha.
    För mig var den jätteintressant, kunde känna igen mig i mycket. Efter att ha läst den begränsar jag mitt kolhydratintag till minsta möjliga. Kolhydrater får man alltid i sig, mer eller mindre. Avstår därför att tillföra några ytterligare...Mår kanon och orkar träna ordentligt. Inga blodsockertoppar och dalar längre utan kurvan ligger plan. Många positiva effekter för min del...
    Skitbra bok tycker jag också. Förklarar hur det funkar så att en vanlig enkel arbetare förstår!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

Liknande ämnen

  1. Spåra Mobilen.
    Av Ankan1 i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-03, 17:44
  2. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  3. Tips för att spara in på bensinkostnaderna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 12:04
  4. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 02:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •