Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Spara bränsle

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Spara bränsle

    Jag har noterat att jag befinner mig mitt emellan två mc-ställ, det ena stället börjar bli lite för litet och det andra lär snart passa igen. Så för att spara bränsle på hojarna och eventuella klädesinköp har jag sett att vågen ökat min vikt med 5-6 kg. Jag kom ner till 75,4 kg som bäst men sen var det stopp. Och så ökade jag till 77 kg och stod still där ett bra tag. Men senaste tiden har jag noterat att det ökar lite i taget så i går när vågen stod på 81,6 kg (mina jeans fick mig att hoppa upp på vågen) beslöt jag mig för att gå igenom vad jag äter och framför allt *hur* jag äter. Vikten har ökat sen jag började sitta på Jockes jobb förresten.

    Ja, det har sakta men säkert blivit som jag brukade äta: stora lass, i fel mängder och jag har inte kunnat ta en (1) kaka till fikat t ex utan det har gärna slunkit ner fler, har tänkt att det gör väl inte så mycket med en till…
    Och en till, snart var det fler än tre-fyra t o m.
    Dessutom åt jag inte längre 5-6 ggr per dag utan 3, däremellan slank det också ner fel saker.

    Nu ska de där 5-6 kilona bort, jag skar av allt som heter socker i går och kroppen riktigt skrek efter det, jag kände ett enormt behov och tankar for igenom skallen att jag kan ju äta som vanligt ändå men i mindre mängder, bara en kaka till eftermiddagsfikat är ju okej. Men det var sockret som pratade, inte mina tankar. Det var jobbigt i går, kände mig deppig och orkeslös men i dag känner jag mig ruskigt motiverad.

    Nu ska jag försöka att inte låta mig påverkas av de övriga på Jockes jobb, jag ska hålla fast vid min kostplan och då blir det en hård knäckemacka på eftermiddagen till fikat, inte en kaka.

    Siktet är inställt, here I come.


    …och jag tror inte att jag kommer göra nån direkt större besparing på bränslet sen.

  2. #2
    Så bra du tar tag i det i tid. Själv har jag låtit det gå för långt...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Vikten är väl ett ämne ALLA känner igen sig i.Gick ner 16 kg för 2 1/2 år sedan,från 92 kg till 76 kg.Märkte kring senaste årsskiftet att jag låg på 89 kg och satte in en ny stöt.Har hittils gått ner 10 kg och ska ner 5-6 kg till.Nu är det en gång för alla slut med att gå ner samma kilo om och om igen.Det blir en ny mc garderob till nästa sässong har jag bestämt.Om hojen dricker mindre i takt med att kilona rasar har jag inte kollat av,men den känns lättare nu när tanten och jag har gjort av med en massa vikt.
    När kläderna börjar klämma är det bättre att minska sig själv än att köpa större kläder.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag gick ner 16 kg förra året, hade 73 kg som mål men inget tvångsmål så jag nöjde mig med 75,4 kg. Snart var jag uppe i 77 kg men där stod jag still under flera månaders tid. Det är sen höstas som jag ökar i vikt, kan bero på min Levaxindos (har giftstruma) alt att jag kopplat av för mycket. Tror dock på det senare – att jag kopplat av för mycket och då har det samlats på kilon.

    Nu är mina minsta jeans i garderoben återigen mitt mål, för de har inte gått på mig sen ett par månader tillbaka och då var de jobbiga att få på. Måste ju ha delmål och de där jeansen var målet förra gången så de får bli mitt mål nu med. Och sen behöver jag ha en bättre koll och disciplin på hur jag äter och vad vilket jag slarvat med på sistone. Som att ta dressing till salladen, det måste jag sluta med, en kaloribomb den där dressingen. Såvida inte det är olivolja och vinäger i måttlig mängd men jag gillar inte att ha olja och vinäger på sallader så då blir det inget alls. =)

    Tallriksmodellen är inte så dum ändå.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag gick ner 16 kg förra året, hade 73 kg som mål men inget tvångsmål så jag nöjde mig med 75,4 kg. Snart var jag uppe i 77 kg men där stod jag still under flera månaders tid. Det är sen höstas som jag ökar i vikt, kan bero på min Levaxindos (har giftstruma) alt att jag kopplat av för mycket. Tror dock på det senare – att jag kopplat av för mycket och då har det samlats på kilon.

    Nu är mina minsta jeans i garderoben återigen mitt mål, för de har inte gått på mig sen ett par månader tillbaka och då var de jobbiga att få på. Måste ju ha delmål och de där jeansen var målet förra gången så de får bli mitt mål nu med. Och sen behöver jag ha en bättre koll och disciplin på hur jag äter och vad vilket jag slarvat med på sistone. Som att ta dressing till salladen, det måste jag sluta med, en kaloribomb den där dressingen. Såvida inte det är olivolja och vinäger i måttlig mängd men jag gillar inte att ha olja och vinäger på sallader så då blir det inget alls. =)

    Tallriksmodellen är inte så dum ändå.
    Kan du inte sätta den där dressingen i "karantän" ett litet tag.Vi har också delmål men har valt medvetet att gå ner sakta denna gången,drygt 1 kg/mån.Valet stod mellan att köpa större tält till semestern och att banta,så det blev det sistnämnda.Man kan äta precis allt men inte för ofta.För 2 veckor sedan vräkte vi fullständigt i oss lösgodis,trodde jag skulle kräka fast jag inte kan pg a operation.Fick kasta det jag inte tya äta upp och än idag vill jag inte ens höra namnet lösgodis.Fattar inte att jag åt sådant nästan varje kväll förut,och dessutom tyckte det var gått.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Kan du inte sätta den där dressingen i "karantän" ett litet tag.Vi har också delmål men har valt medvetet att gå ner sakta denna gången,drygt 1 kg/mån.Valet stod mellan att köpa större tält till semestern och att banta,så det blev det sistnämnda.Man kan äta precis allt men inte för ofta.För 2 veckor sedan vräkte vi fullständigt i oss lösgodis,trodde jag skulle kräka fast jag inte kan pg a operation.Fick kasta det jag inte tya äta upp och än idag vill jag inte ens höra namnet lösgodis.Fattar inte att jag åt sådant nästan varje kväll förut,och dessutom tyckte det var gått.
    Jodå, men tidigare åt jag alltid sallad utan dressing… Det tillkom i år så egentligen går jag tillbaka till gamla vanor när det gäller den. Måttlighet är ledordet men det har råkat bli lite mer än måttlighet.

    Har du också opererat magmunnen? Min man har och han kan inte heller kräka.

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    I nästan alla religioner och filosofier så finns det "fasta". Innan påsk tex så fastade man förut.

    För egen del så vräker jag i mig det som kommer i min väg (björnen glufs-glufs ). Sedan så blir det botgöring medelst fjällvandring och bautarygga en gång per år. Och vips har man gått ner 10 kg som man kan disponera fritt fram till jul ungefär.

    Självklart så går man upp i vikt under sommaren eftersom man kör hoj och rör sig mindre. Inte fasiken GÅR jag till tunnelbanan. Nä, nä... hojen vart man än ska - om DearHunter får välja.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jodå, men tidigare åt jag alltid sallad utan dressing… Det tillkom i år så egentligen går jag tillbaka till gamla vanor när det gäller den. .
    Har du provat LCHF? Funkar bra för mej, har diabetes men med denna kosten så har jag värden som en frisk person!
    Sen har jag tappat ca 10kg som en ren bonus.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Har du provat LCHF? Funkar bra för mej, har diabetes men med denna kosten så har jag värden som en frisk person!
    Sen har jag tappat ca 10kg som en ren bonus.
    För min del funkar den metoden bra för att hålla vikten, utan någon späkning. Blodsockret ligger perfekt, utan toppar och dalar. Har inte tappat i vikt under det halvår jag hållit på, men har troligen ökat i muskler istället. Vikten i sig säger inte så mycket. Fettprocenten säger mer. Har precis gjort en rejäl undersökning av kroppen och alla värden var utmärkta. För min del är valet lätt, jag fortsätter med den kost jag mår bra av!

    Gäller att hitta sin metod för att hålla vikten. Dessa jo-jobantningar som de flesta av oss håller på med ger inga bestående resultat. Snart är man tillbaka där man började...eller lite sämre.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Har du provat LCHF? Funkar bra för mej, har diabetes men med denna kosten så har jag värden som en frisk person!
    Sen har jag tappat ca 10kg som en ren bonus.
    Jag törs inte. Min man testade den och han ökade i vikt och mådde sämre än annars så jag vågar helt enkelt inte. Han kanske åt i fel mängder men den var inget för honom så jag vågar in chansa. Hade jag stått på 91 kg nu som i jan 2010 så kan jag testa men inte när jag bara ökat 5-6 kg sen november.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Dessa jo-jobantningar som de flesta av oss håller på med ger inga bestående resultat. Snart är man tillbaka där man började...eller lite sämre.
    Jo-jobantning är det egentligen inte hos mig i den bemärkelsen. Snarare så att jag började frångå tallriksmodellen och hade börjat stoppa i mig mer energi än jag gjorde av med i mitt stillasittande yrke. Om jag innan åt 1/2 tallrik grönt, 1/4 kött, fisk, kyckling och 1/4 pasta, ris el max 1-2 potatisar plus lite sås till så hade dessa mängder svängt till att ha knappt nåt grönt på tallriken, större mängd av ris, potatis och pasta och dessutom var det större portioner. Istället för att äta mig mätt på grönt så åt jag mig mätt på ännu mer kalorier, som gjort för att öka i vikt!

    Det är sen jag i höstas började sitta på Jockes jobb som jag började svänga i kosten. Där är det fikabröd på eftermiddagen, står alltid en burk kakor på bordet. På förmiddagen är det fetare ostar, vanlig leverpastej etc. Det enda som är bra då på förmiddagen är knäckemackorna – Wasa Sport+. De köper jag in och de håller jag fast vid än.

    Så, i går tog jag benen till jobbet, inte bilen. Tror jag ska ha det som morgonsyssla, att gå till jobbet. Distansen är på 3,8 km prick så om jag går 3,8 km varje dag borde det bli bra om ett tag. Kanske jag tar benen hem också nån dag. För röra på mig var också nåt jag minskat betydligt med.

    Här är svaret på varför jag ökat i vikt:
    Inga promenader
    Fel mängder av energi på tallriken
    Större portioner
    Kakor och annat till fikat
    Färre mellanmål

    Om jag då istället gör så här:
    Promenader
    Rätt mängd energi på tallriken, enl tallriksmodellen
    Äta mig mätt på grönsaker istället om jag fortfarande är hungrig
    Inga kakor till fikat, ta hellre en skiva knäckebröd
    Fler mellanmål (äta var 3:e timme)

    …så går jag ner i vikt utan att egentligen göra så stor ansträngning.

Liknande ämnen

  1. Spåra Mobilen.
    Av Ankan1 i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-03, 17:44
  2. Vilket bränsle
    Av Fjerren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 23:21
  3. Tips för att spara in på bensinkostnaderna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 12:04
  4. Svenskt bränsle
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:50
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 02:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •