Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Fel på framhjulet?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Fel på framhjulet?

    Jag hade hojen inne på 1000 mila service för 3 veckor sedan och sedan dess har det låtit från framhjulet. Värt att notera är att dom tvättade hojen åt mig. Såg när de tvättade andra hojar att dom använde högtryckstvätt, vilket jag tyckte va lite konstigt.

    Det låter liksom som att bromsarna går emot bromskivan konstant. Låter "hasande".
    Det låter när jag kör, långsammare än 50 km/tim i alla fall. Högre än så så överröstar motorn ljudet. Om jag rullar hojen med motorn avstängd hör jag ljudet tydligt.
    Är detta något normalt? Jag är helt ovan vid mekande och har endast haft hoj sen förra sommaren så jag är väldigt grön.

    Jag har planerat en 40 mils tur i veckan och börjar ju noja om att de kan va fel på något lager, borde jag kolla upp det på en verkstad innan jag åker?
    Jag vet att man kan trycka på bromsbeläggen på något sätt så att dom inte tar och då kolla ifall det fortfarande låter. Men var och hur är det man trycker? Tacksam för detaljerad beskrivning då ja inte vill förstöra något.

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av moses den 2011-05-09 klockan 23:19.

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Man trycker tillbaka kolven en liten bit så att beläggen går fria från skivan. Alltså tryck på bromsbeläggen lite så de går fria från skivan så vet du om det är det som låter eller inte.



    Senast redigerat av MEHall den 2011-05-10 klockan 00:51.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Kan det vara att de sprutat med högtryckssprutan på hjulnavet och därigenom förstört hjullagret...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Finns ju flera orsaker till missljud. Som redan sagt så försök få tillbaka bromsklossarna. Högtryckstvätten kan inte förstöra lagret i sig, men ta bort fettet från lagret. i så fall får man ta av hjulet och åtrefetta eller lika enkelt byta lager.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Om jag trycker tillbaka bromsarna så hjulet rullar fritt och allt då låter bra, behöver ja inte oroa mig då? Är det normalt/inte farligt att bromsen ligger på pyttelite?

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Var nånstans servade du hojen?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Jag åkte in till verkstan där jag servat hojen och dom kikade på hjulet kostnadsfritt vilket var schysst. Enligt honom var det helt normalt, han sa att bromsbeläggen ligger på lite bara.

    Vad gäller att trycka in kolven på bromsbeläggen så frågade jag honom om hur man gör det varpå han stod som ett frågetecken först innan han förklarade att det inte går att göra på mina bromsar.

    Ja är dock fortarande lite skeptisk då jag hört att hjulet ska kunna snurra helt fritt.. Men men.
    Nina, det är mc experten nr 1.
    Tack för svaren!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En mycket vanlig orsak till att bromskolvarna inte går tillbaka brukar vara att det blivit en beläggning på dem, speciellt om klossarna börjar bli slita. Ganska lätt att åtgärda, men inte om man frågar en verkstad som vill ha max betalt.
    Att bromsen ligger på pyttelite spelar ingen roll. men hjuletr skall ju kunna snurra lätt i allafall.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg

    Vad gäller att trycka in kolven på bromsbeläggen så frågade jag honom om hur man gör det varpå han stod som ett frågetecken först innan han förklarade att det inte går att göra på mina bromsar.
    Trodde jag gick att göra på alla bromsar! Vad har du för speciella bromsar tro? Lite kan bromsarna ligga på, inte helt ovanligt. Kolla dock så att skivorna inte blir varma efter körning. Kör en sväng utan att bromsa och känn sedan efter hur dom känns. Så länge dom inte blir det bör det inte vara någon fara...
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av moses Visa inlägg
    Om jag trycker tillbaka bromsarna så hjulet rullar fritt och allt då låter bra, behöver ja inte oroa mig då? Är det normalt/inte farligt att bromsen ligger på pyttelite?
    tvätta hojen med högtryck är ju ingen fara.Men man behöver ju inte stå och spruta på nav och andra känsliga delar.Dom flesta hobbytvättar är det så dåligt tryck i så det är ingen fara,men undvik lagren,Dessutom är det ju kappslade lager på en hoj,så man tar ju knappast bort fettet i dom,men det kanske kan tränga in lite vatten sedan är ju avfettning tabu på känsliga delar,och ska man andvända avfettning så ska man bara andvända petrolium baserad,ej alkalisk,den är ej bra för aluminium,missfärgar
    Senast redigerat av engström67 den 2011-05-10 klockan 20:24.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •