Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Att förlita sig till GPS

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Vallby, Enköping
    Inlägg
    9

    Att förlita sig till GPS

    I dag var jag ute och åkte, besökte bl a Triumph center i Länna eftersom det är Motorcykelns Dag. Därifrån tänkte jag åka till Rosenhill och eftersom jag inte är så bekant med alla vägar i de trakterna, lät jag min GPS visa vägen. Det blev en trevlig tur, men ocskå lite äventyrlig. Då jag ställt in min GPS att visa närmaste väg, valde den att lotsa mig över Lisma och därifrån en liten kurvig väg förbi Ådran vidare mot "Bulten". Vägen förbi Ådran är inte att rekommendera om du inte har en off road hoj. Den är nämligen bitvis fylld med stora pott-hål, vilket är synd för annars hade det varit en trevlig väg. Nåväl, man lär sig så länge man lever

    Kör försiktigt!

  2. #2
    Har du BMW:s inbyggda GPS, eller är det nån du satt dit i efterhand? Jo, de kan vara lite äventyrligt att lita allt för mycket på GPS. Men samtidigt skoj få se andra vägar :-)

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Janoz Visa inlägg
    I dag var jag ute och åkte, besökte bl a Triumph center i Länna eftersom det är Motorcykelns Dag. Därifrån tänkte jag åka till Rosenhill och eftersom jag inte är så bekant med alla vägar i de trakterna, lät jag min GPS visa vägen. Det blev en trevlig tur, men ocskå lite äventyrlig. Då jag ställt in min GPS att visa närmaste väg, valde den att lotsa mig över Lisma och därifrån en liten kurvig väg förbi Ådran vidare mot "Bulten". Vägen förbi Ådran är inte att rekommendera om du inte har en off road hoj. Den är nämligen bitvis fylld med stora pott-hål, vilket är synd för annars hade det varit en trevlig väg. Nåväl, man lär sig så länge man lever

    Kör försiktigt!
    Jisses, blev du inlurad på Helvetesvägen? Coolt.
    Ja det är en udda liten väg… Där grävde jag ner Husqvarnan en vinter.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Annars kan det vara kul med gps om man äe väldigt långt borta och skall hem. för några år sedan var jag i Övre Årdal i Norge och det började bli mörkt så jag ställde in gps på HEM, vet inte vilka vägar vi åkte, men hem kom vi.

  5. #5
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Det här med GPS är lite småskoj. Jag ställer vanligtvis in "Undvik motorväg", "Kortaste väg" och "Undvig grusväg" men av någon anledning lotsar GPSen in mig på alla möjliga (och omöjliga) grusvägar ändå. Jag antar att den har en förkärlek till grusvägar helt enkelt. Äventyrligt är det i alla fall

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Det här med GPS är lite småskoj. Jag ställer vanligtvis in "Undvik motorväg", "Kortaste väg" och "Undvig grusväg" men av någon anledning lotsar GPSen in mig på alla möjliga (och omöjliga) grusvägar ändå. Jag antar att den har en förkärlek till grusvägar helt enkelt. Äventyrligt är det i alla fall
    Är det inte försvarbart att undvika grusvägarna enligt gps:ens parametrar vad gäller hur lång omväg som är tillåten så guidas du in på grusvägar ändå. "Undvik motorväg", "kortast tid" och "inga grusvägar" brukar begränsa grusvägskörningen på min gps från Garmin.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Vallby, Enköping
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av M@rie Visa inlägg
    Det här med GPS är lite småskoj. Jag ställer vanligtvis in "Undvik motorväg", "Kortaste väg" och "Undvig grusväg" men av någon anledning lotsar GPSen in mig på alla möjliga (och omöjliga) grusvägar ändå. Jag antar att den har en förkärlek till grusvägar helt enkelt. Äventyrligt är det i alla fall
    Så har jag också min Garmin inställd, men med tillägget "Naturskön väg" på väginställning. Det senare kanske ställer till det sådana här gånger. Jag har också varit med om liknande situationer tidigare, så egentligen borde jag inte bli förvånad. Men det ger å andra sidan lite extra krydda till motrocykelåkandet

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Vallby, Enköping
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Har du BMW:s inbyggda GPS, eller är det nån du satt dit i efterhand? Jo, de kan vara lite äventyrligt att lita allt för mycket på GPS. Men samtidigt skoj få se andra vägar :-)
    Jag har en Garmin Zumo och jag jag har varit med om liknande överraskningar tidigare. Men å andra sidan är det som du säger skoj också, för hur skulle man annars få se andra vägar?

  9. #9
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Är det någon av er som kör med TomTom?
    Jag var ute på en sväng igår för att testa/lära mig mer om GPS-funktionerna.
    I det stora hela gick det bra, hade dock ställt in på kortaste väg en gång och då valde den en grusväg.
    Det mest underliga var att den ville ha mig tillbaka till ett riktmärke jag redan besökt,,?
    Jag använde "Planera resväg" med inställning: Undvik alltid motorvägar och flera "riktmärken" samt slutligen en "destination".
    Jag lade till många riktmärken för att vara säker på att GPS:en skulle välja "min" väg.
    Gjorde jag något fel eller kan GPS:en ha/få buggar?
    Vilka inställningar är lämpligast om man vill vara säker på att komma till sina förvalda riktmärken?

  10. #10
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Det var väl ett himla gnäll om grusvägar. Är det inte bara dax att inse att ni kör på fel hojar?

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •