Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Bra förstahoj för 10k som passar mig?

  1. #1

    Bra förstahoj för 10k som passar mig?

    Hej, första inlägget här!

    Jag tänkte ta mckort och behöver duglig förstahoj att övningsköra och köra upp med, sen självklart även använda när kortet är taget.
    Då jag är fattig student så ligger budgeten på 10 000kr för själva hojen. Men det verkar ju inte vara några problem, verkar ju finnas många för det priset på blocket. Men då jag inte ha en aning om vilka som är bäst så frågar jag er här.
    Vilken hoj (märke/modell) för 10 000kr ger mest för pengarna? Det ska vara lättmekat och finnas reservdelar om något går sönder.
    Ett krav är (för att få köpa upp som tung) att den är på minst 595cc och 40kw eller 700cc och 35kw.
    Sen vill jag inte ha någon offroadliknande, det ska gå enkelt att skjutsas på den.
    Billig i drift är också viktigt. Dvs försäkring, skatt och bränsleåtgång.

    10 000kr är alltså taket, jag köper gärna en för 4000kr om man får något klokt då

  2. #2
    Hej och välkommen!
    En Honda från 80-talet. T ex Honda CB750F. Honda hade otrolig kvalitet på den tiden.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hej och välkommen!
    En Honda från 80-talet. T ex Honda CB750F. Honda hade otrolig kvalitet på den tiden.
    Tack för tipset! Finns dock bara för närvarande 2st på hela blocket, och dom var lite för dyra (16000kr).

    Jag har förresten börjat fundera på om man verkligen behöva så tung hoj. Jag kanske kan nöja mig med ett begränsat kort i 2 år. Jag är ändå inte så mycket för att köra fort. Eller är man bara dumsnål? Vad tror ni? Någon som varit i samma tankar som jag?

  4. #4
    Det var synd. En strypt 550 eller 600 vore kanske nåt? Men jag kan inte uttala mig eftersom jag inte kört någon strypt sådan. Har själv ägt 2 st ostrypta Honda CBX 550 från 80-talet och dem ligger i pris kring 10 tusen. Det var trevliga hojar (i alla fall ostrypta).