Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Bra förstahoj för 10k som passar mig?

  1. #1

    Bra förstahoj för 10k som passar mig?

    Hej, första inlägget här!

    Jag tänkte ta mckort och behöver duglig förstahoj att övningsköra och köra upp med, sen självklart även använda när kortet är taget.
    Då jag är fattig student så ligger budgeten på 10 000kr för själva hojen. Men det verkar ju inte vara några problem, verkar ju finnas många för det priset på blocket. Men då jag inte ha en aning om vilka som är bäst så frågar jag er här.
    Vilken hoj (märke/modell) för 10 000kr ger mest för pengarna? Det ska vara lättmekat och finnas reservdelar om något går sönder.
    Ett krav är (för att få köpa upp som tung) att den är på minst 595cc och 40kw eller 700cc och 35kw.
    Sen vill jag inte ha någon offroadliknande, det ska gå enkelt att skjutsas på den.
    Billig i drift är också viktigt. Dvs försäkring, skatt och bränsleåtgång.

    10 000kr är alltså taket, jag köper gärna en för 4000kr om man får något klokt då

  2. #2
    Hej och välkommen!
    En Honda från 80-talet. T ex Honda CB750F. Honda hade otrolig kvalitet på den tiden.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hej och välkommen!
    En Honda från 80-talet. T ex Honda CB750F. Honda hade otrolig kvalitet på den tiden.
    Tack för tipset! Finns dock bara för närvarande 2st på hela blocket, och dom var lite för dyra (16000kr).

    Jag har förresten börjat fundera på om man verkligen behöva så tung hoj. Jag kanske kan nöja mig med ett begränsat kort i 2 år. Jag är ändå inte så mycket för att köra fort. Eller är man bara dumsnål? Vad tror ni? Någon som varit i samma tankar som jag?

  4. #4
    Det var synd. En strypt 550 eller 600 vore kanske nåt? Men jag kan inte uttala mig eftersom jag inte kört någon strypt sådan. Har själv ägt 2 st ostrypta Honda CBX 550 från 80-talet och dem ligger i pris kring 10 tusen. Det var trevliga hojar (i alla fall ostrypta).

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Driftsäkraste hoj jag vet är Honda CB 250n, finns även som 400.
    De modellerna har kick så därför får man alltid igång dem även om batteriet ar lite vekt.
    De hojjarna ligger i prisklassen upp till 10 000 SeK.
    Så du skulle kunna få köpa min 250 för 8000 ungefär.



    Senast redigerat av MEHall den 2011-05-02 klockan 13:08.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    En CBX550F?

    Eller enCB400n? (men fimpa isåfall den horribla kåpan..)

    Kanske en sån? (men bygg om till caféräcer eller nåt, den är ful som stryk orginal..)

    Lite mer klös, en Yamaha XJ600 kanske?

    Åk runt och kläm på några, för det priset måste man vara beredd på att det inte är toppskick och att man måste veta vilken ände av en skruvmejsel man ska hålla i. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Som CB 400n i länken ser min 250 ut fast blåmetallic.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Ta inte alltför bokstavligt vad dom begär på blocket,vad man vill ha och vad priset blir kan var väldigt olika bla beroende på hur gärna man vill sälja.

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Yamaha XJ600, modernast för de pengarna: https://www.blocket.se/halland/Yamah....htm?ca=10&w=3

    Kawasaki 750 av nästan valfri sort: https://www.blocket.se/skaraborg/Kaw....htm?ca=10&w=3

    Yamaha XZ550, funkar dock inte för uppkörning: https://www.blocket.se/varmland/Mc_3....htm?ca=10&w=3

    Honda VF750 troligen kamaxelproblem: https://www.blocket.se/stockholm/Hon....htm?ca=10&w=3

    Honda CB 750 inte så kul men nästan outslitlig: https://www.blocket.se/skaraborg/Hon....htm?ca=10&w=3

    Bara för att konstatera att det faktiskt finns en del
    Räkna dock med att det är en del underhåll på så gamla grejer, även om de förmodligen fungerar även i halvtrasigt skick. Till skillnad från moderna grejer...
    Senast redigerat av Jåke den 2011-05-02 klockan 14:33.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Ta inte alltför bokstavligt vad dom begär på blocket,vad man vill ha och vad priset blir kan var väldigt olika bla beroende på hur gärna man vill sälja.
    Ja, även dem som begära ca 15 tusen får kanske kring 10 tusen i slutändan. Gamla hojar brukar ligga däromkring.

Liknande ämnen

  1. Lämplig förstahoj för längre personer
    Av dnordin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 22:59
  2. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-10-28, 19:52
  3. Förstahoj med ABS - tips?
    Av rickythefox i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 22:30
  4. Vilken hoj passar mig?
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 17:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •