Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Grus

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Grus

    Aah, var verkligen rostig, Mats berättar så fint i denna tråden om grusturen i Sörmland. Jag trodde inte jag skulle vara pass rostig men det var jag, grymt rostig. Vid ett tillfälle hamnade jag i värsta tvättbrädan, ögonlocken fladdrade så jag inte såg ett skvatt! Vid ett annat tillfälle såg jag inte vad jag var på väg mot men det kom ett ruskigt potthål och stenbumlingar på samma fläck och givetvis for jag in där. När jag hade hela vägbredden att välja på…! Hojen skuttade och motorvarvet rusade upp och levde om och jag fick ett nytt obekant liv på hojen, jag fladdrade så det stod härliga till. Undrar om inte hojen flög där med mig på? Nåja, jag ramlade inte och allt gick bra hela tiden.

    Men så kom jag till en insikt, jag tyckte mig uppleva att backa ett par steg, började bli stel och okoncentrerad, det började kännas smått kusligt. Jag hade börjat bli trött och då är det nog bättre att avbryta än fortsätta, för är man okoncentrerad pga trötthet kan allt mindre bra hända. Och det vill jag inte, befann mig flera mil hemifrån, det räcker att jag fått ringa hem efter skambilen en gång och det fick jag äta upp sen. Så fort jag ringde hem under en kort tid efteråt fick jag frågan: Har moppen stannat? Ska jag hämta upp dig?

    Hemfärden var ren asfalt, man blir varm på gruset och på hemvägen frös jag. Det hade börjat regna och det blåste rejält att hojen började gå sidledes på väg 57. När jag var i Västerhaninge började hojen låta lite mer bullrigt, satt samtidigt och funderade över vid vilket miltal trippmätaren brukade tala om för mig när det är dags att tanka, mindes faktiskt inte siffran. Funderade också om ljuddämparna hade lossnat då ljudet tycktes ha blivit högre men det dröjde inte länge förrän motorn stannade. Jag hittade inte vredet medan jag rullade, tänkte jag kunde ju ha vridit om till reserven och startat hojen medan jag hade rullfart men jag hittade inte vredet så jag fick allt lov att stanna helt och hållet och använda ögonen. Nu lär jag minsann komma ihåg att när trippmätaren visar prick 21,5 mil är tanken snustorr och det blir ruskigt bråttom att vrida om till reserven om jag ska fortsätta en bit till. Och när ljuddämparna börjar låta lite mer bullrigt…

    I dag blir det tvätt att Scramblern, den blev dammig och tändlåset ska jag smörja upp, hade lite problem att vrida om nyckeln märkte jag.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nähe, någon tvätt blir det inte i dag: det regnar.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Regnar det, några mil längre norr ut skiner solen och det är ett underbart sommarväder. Regnet när vi åkte hem igår var intensivt, men över på ett fåtal minuter. Sen var det solsken igen. Klokt av dig att bryta igår. Det är när man känner sig så där som det börjar bli farligt och riskerna ökar för att man ska köra omkull. Skönt att allting gick bra både för dig och oss. Märkligt att Fredrik lyckades hitta den enda lerpölen i hela Sörmland, min hoj var helt ren....
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ah då kanske solen kikar ner hit senare, hoppas jag. Jag tycker Fredrik körde otroligt bra, landsvägsdäck och allt. Jag är fortfarande grymt imponerad. Nu hoppas jag få ordning på Jockes Yamaha XT250, den vore super på grus, alt tar jag Husqvarnan nästa gång för Scramblern är lite för tung för ändamålet.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ah då kanske solen kikar ner hit senare, hoppas jag. Jag tycker Fredrik körde otroligt bra, landsvägsdäck och allt. Jag är fortfarande grymt imponerad. Nu hoppas jag få ordning på Jockes Yamaha XT250, den vore super på grus, alt tar jag Husqvarnan nästa gång för Scramblern är lite för tung för ändamålet.
    Fredrik var makalös! Har inte sett något liknande, en riktig begåvning. Lätt att lära såna personer. Några enkla tips och sen försvinner dom bara i ett dammoln, ha ha! Tycker att du gjorde det bra med din hoj, verkligen inte den lättaste att hantera. XT:n däremot tror jag kan vara ganska optimal för grusåka av den här typen.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Håller med, har heller aldrig sett någon komma in i det så fort. Såg mest ut som om han aldrig gjort nåt annat än kört på grus, han blev fruktansvärt rutinerad på rekordtid faktiskt. Den förste jag sett våga ställa sig upp på hojen och dessutom rita spår i gruset – med landsvägsdäck. Måste understryka landsvägsdäck!

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Håller med, har heller aldrig sett någon komma in i det så fort. Såg mest ut som om han aldrig gjort nåt annat än kört på grus, han blev fruktansvärt rutinerad på rekordtid faktiskt. Den förste jag sett våga ställa sig upp på hojen och dessutom rita spår i gruset – med landsvägsdäck. Måste understryka landsvägsdäck!
    Blev lite svårare vägar på slutet men det gjorde ingen skillnad! Fredrik är sanslöst duktig! Sug i dig av berömmet det är du verkligen värd!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Varning för grus- och potthål
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 17:15
  2. Touring som klarar grus
    Av magnusda i forum Touring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 20:12
  3. Grus-rek
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 06:24
  4. Rostigt grus
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 20:31
  5. Grus, gyttja och så en krock...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •