Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Husbåt?

  1. #21
    Medlem Hojpunktens avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Hur jag bor spelar mig ingen roll, skulle kunna bo i en grotta bara jag kan ha tillgång till el och driksvatten. Jag vet faktiskt vad som gäller för husbåt och att den är bygglovs fri om man kan flytta runt den och inte ha den fast förtöjd direkt.
    Vad gäller husvagn så skulle jag avlägsna ramen så att det sparar vikt åtminstone.
    Tröttna skulle jag nog inte göra då jag är så himla trött på att en del inte kan eller vill respektera de skrivna och oskrivna regler som gäller när man bor i lägenhet.
    Men vem vet jag kanske löser mitt bostads problem på något annat sätt.
    Det var i alla fal kul att se vad ni kunde bidraga med för kunskap.
    Här är ett kul exempel på vad jag menade:
    http://www.thomson-caravans.co.uk/ph...at-caravan.jpg



    Hej det går alldeles utmärkt att bo på en båt eller pråm, har själv haft tidigare en 30mx 7m med 220kvm boyta...och håller på köper en mindre nu 17m X 4m. Första köpte jag för 400.000 och renoverade den för ca 100.000..sedermera separerade jag o tjejen och hon fick behålla båten...därför köper jag en nu..fast något mindre den här gången..och den köper jag för under 100.000. Ska tilläggas att jag jobbat med motorer i över 30 år och är även motorman på en kulturmärkt fartyg som heter MS/Stockholm. Skickar med länkar till båda..finns en hel del tips på dom att läsa om du är seriös i dina tankar kring att bosätta dig på vatten. Lycka till Nikko Hojpunkten

    Här på min förra båt och vad jag gjorde med den.
    http://www.fallrepet.se/viewtopic.ph...880&hilit=NICA

    och här på MS/Stocholm
    http://www.fallrepet.se/viewtopic.ph...153&hilit=nico

    -------------------------------------------------------------------------------------

  2. #22
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ser ju fantastiskt fint ut! Jag är nog mer anspråkslös med hur jag bor bara jag kan flytta bostaden då eller när det behövs.
    Initialt tänkte jag stanna på omkring 30 000 men man kan ju uppgradera allt eftersom.



    Senast redigerat av MEHall den 2011-05-03 klockan 13:45.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #23
    Medlem Hojpunktens avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Ser ju fantastiskt fint ut! Jag är nog mer anspråkslös med hur jag bor bara jag kan flytta bostaden då eller när det behövs.
    Initialt tänkte jag stanna på omkring 30 000 men man kan ju uppgradera allt eftersom.



    Kanske ska du köpa något sådant här och vänta tills någon skänker bort en husvagn (händer ofta på blocket) den har ju trots allt 3 ton i flytkraft Aluminium fungerar bra ihop med färskvatten även saltvatten också faktiskt...fast då måste ytan behandlas med epoxi.

    http://www.blocket.se/gavleborg/Flyt....htm?ca=15&w=3

    MVH
    Nikko HOJPUNKTEN

  4. #24
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Precis min idé ju. Det är därför jag frågar och samlar in fakta innan jag gör någonting så det inte blir pannkaka av allt.
    Vad gäller att använda husvagn så skulle jag strippa den på allt onödigt för bruk som husbåt, dvs skippa ramen. Kan nog hitta lösningar till det mesta med en husbåt bara jag letar.



    Senast redigerat av MEHall den 2011-05-04 klockan 01:03.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #25
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    MEHall.

    Jag kan inte låta bli att tipsa om denna på blocket. Verkar vara rätt pris samt i din närhet.
    http://www.blocket.se/vastmanland/Hu....htm?ca=21&w=3
    Senast redigerat av Linnex den 2011-06-13 klockan 15:38.

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    MEHall.

    Jag kan inte låta bli att tipsa om denna på blocket. Verkar vara rätt pris samt i din närhet.
    http://www.blocket.se/vastmanland/Hu....htm?ca=21&w=3
    Den måste väl vara helt perfekt, dessutom till ett rimligt pris?
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #27
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Tja inte illa, blir att spara då!
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Inte för att slå dina drömmar i kras, (Jag älskar kreativa personer) men är det inte smartast att kämpa ihop mellan 50-100 000 kr först så att man kan slå till snabbt ifall något projekt dyker upp ?
    Har man redan förut ganska stram ekonomi men trots detta lyckats spara ihop kring låt oss säga 75 000 kr kanske man vill göra något annat för dessa pengarna.Pengarna tappar ju inte sitt värde om det nu inte skulle bli något båtköp pga ändrade planer.
    Man kan ju alltid gradera upp sin motorcykel eller ta en underbar semester i 3 veckor OCH ändå ha massor av pengar över till en buffert.

  9. #29
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Går ju eventuellt bra med byte också "Om man har en ex lastmaskin cheva van, grävare, eller annat förslag", som det står i annonsen. Tyvärr har jag inget av detta, men husbåten ser riktigt läcker ut! Coolt att kunna bygga en sådan som verkligen funkar

  10. #30
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    I detta fall kanske det kan vara intressant och räkna på totalekonomin med att ta ett lån.
    Vad kostar hyra i X år. Vad kostar boende i husbåt X år med lån... Och vad har man sedan. X år men hyra 0 kr. X år i husbåt så har man husbåten som tillgång.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •