Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 32

Ämne: Husbåt?

  1. #11
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Salt i en insjö? Men visst borde det kunna gå och skydda aluminium mot salt väl?
    Har letat en bit och nog skulle väl dessa pontoner duga:
    Länk


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #12
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Salt i en insjö? Men visst borde det kunna gå och skydda aluminium mot salt väl?
    Har letat en bit och nog skulle väl dessa pontoner duga:
    Länk


    Duger säkert men med tanke på priset och din budget så hade jag byggt egna med frigolit, glasfiberväv, polyester och lite målarfärg.
    Bärigheten räknar du ut med att jämföra vikten på pontonen och det undanträngda vattnet (volymen).

  3. #13
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    QUOTE: Salt i en insjö? Men visst borde det kunna gå och skydda aluminium mot salt väl?


    Jag skrev "Ja men då får du nog välja bort havet till att börja med.." eftersom det är saltvatten i havet.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #14
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ja eftersom det bara är omkring 3 mil till Vättern för mig så var min tanke att sjösätta "husbåten" där, och efter lite möjligt saltvattens skydd kan man ju ta Göta kanal till resten av världen. Till att börja med så skulle det stanna på upp till 30 000 kr men det går ju att lägga till allteftersom så slutkostnaden kan ju bli högre. Kan tillägga att jag bara kan spara till sådant här och det blir nog inte mer än 24 000 kr om året, så min budget blir då lite stram.




    Senast redigerat av MEHall den 2011-05-01 klockan 21:20.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #15
    det låter som en mycket dålig ide att bygga en husbåt. med en budget på 30000kr. det är ju vad man får betala för en liten plastbåt. å du tänker bo i den permanent? nog får du överväga att klaga hos hyresvärden å försöka på tystare i huset eller flytta om dom nu är mycket störande å ofta

  6. #16
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kan ju även tillägga att även om jag klagar händer inte så värst mycket. Det kan bli tyst en kortare tid och sen är det som vanligt igen. Det är inte speciellt kul att behöva leva bland folk som inte tänker på att andra inte vill höra det väsen de åstadkommer.

    Iden att bo på vattnet var den att då kan man få avstånd till andra människor och inte bli lika lätt störd då man har dem så tätt inpå som i en lägenhet.
    Men så är detta bara en ide jag har och ville kolla vilket kunnande det fanns på detta eminenta forum.



    Senast redigerat av MEHall den 2011-05-01 klockan 21:32.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #17
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Till att börja med så skulle det stanna på upp till 30 000 kr men det går ju att lägga till allteftersom så slutkostnaden kan ju bli högre. Kan tillägga att jag bara kan spara till sådant här och det blir nog inte mer än 24 000 kr om året, så min budget blir då lite stram.
    Efter att under 5 års tid byggt på mitt hus så ställer jag mig till övriga som inte tror på din budget.
    Bara mitt 35 m2 trädäck (Altan) utan tak med lite staket gick på ca 20-25 papp.

    Bara Pontonerna du länkade till kostar närmare 30 papp.
    Dragvikten på en vinterbonad husvagn ligger på runt 1500 kg. Jag gissar att du bör ha en bärighet på i alla fall 4-4,5 ton för att det skall bli någorlunda stabilt.

  8. #18
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Undebrat med folk som inte bara klagar utan vill lösa ett problem , om än kanske lite drastiskt, i mitt tycke.

    Har du kollat var du får lägga den? Det finns säkert mycket strikta regler för husbåtars placering vid kajer och bryggor. Köp en gammal fiskebåt/skuta/pråm och bygg om den istället. Då är skrovet iallafall klart.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Ja eftersom det bara är omkring 3 mil till Vättern för mig så var min tanke att sjösätta "husbåten" där, och efter lite möjligt saltvattens skydd kan man ju ta Göta kanal till resten av världen. Till att börja med så skulle det stanna på upp till 30 000 kr men det går ju att lägga till allteftersom så slutkostnaden kan ju bli högre. Kan tillägga att jag bara kan spara till sådant här och det blir nog inte mer än 24 000 kr om året, så min budget blir då lite stram.
    Jag förstår hur du tänker och har själv funderat en hel del på husbåt, faktiskt t.o.m. att ha en som "fast" bostad. Detta vann dock inget gehör hos min mera jordnära hustru.

    Vill inte verka dryg men första året har du ett par pontoner, andra ett däck på dom o.s.v. Det kommer att ta tid och kosta en massa innan du kan bo en natt under tak, med risk för att du tröttnar och sänker hela skiten.

    Det finns en massa husbåt i Frykensjöarna, några i Vänern och ytterligare ett par i norra Vättern. Utefter en del kajer i Stockholm ligger det vär en mindre armada med alla tänkbara och otänkbara modeller.

    Kanske det kunde vara en anledning till att göra en liten rundresa med husbåtar som mål - duger väl lika bra som fåglar.
    Ove

  10. #20
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Hur jag bor spelar mig ingen roll, skulle kunna bo i en grotta bara jag kan ha tillgång till el och driksvatten. Jag vet faktiskt vad som gäller för husbåt och att den är bygglovs fri om man kan flytta runt den och inte ha den fast förtöjd direkt.
    Vad gäller husvagn så skulle jag avlägsna ramen så att det sparar vikt åtminstone.
    Tröttna skulle jag nog inte göra då jag är så himla trött på att en del inte kan eller vill respektera de skrivna och oskrivna regler som gäller när man bor i lägenhet.
    Men vem vet jag kanske löser mitt bostads problem på något annat sätt.
    Det var i alla fal kul att se vad ni kunde bidraga med för kunskap.
    Här är ett kul exempel på vad jag menade:
    http://www.thomson-caravans.co.uk/ph...at-caravan.jpg



    Senast redigerat av MEHall den 2011-05-02 klockan 22:34.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •