Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Husbåt?

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Husbåt?

    Någon här som lekt med tanken att bo på vattnet? Man kan säga att jag har det! När grannar i den hyresfastighet jag bor i får för sig att festa i 120 Db är det inget roligt att bo på landbacken.
    Men för att överhuvud taget kunna realisera en flytande bostad behövs billiga flytanordningar som tål att vara i vatten under en längre tid.
    Därför frågar jag om det är någon här som vet var det eventuellt finns billigt men tåligt material som kan användas till en liten enkel husbåt?



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Ska du bygga något beständigt att bo i på vattnet som flyter finns det nog bara två material som fungerar i längden om man ska räkna kostnader och hållbart över tid.
    Stål eller betong, båda behöver dock visst underhåll samt att det görs grundligt från början.
    Det absolut billigaste sättet att starta tror jag är att inhandla en tom pråm i stål
    Toppa därpå en husvagn eller 2 :P eller varför inte några byggbodar om du behöver lite större.
    Pråmen lär överleva dig.....

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Därför frågar jag om det är någon här som vet var det eventuellt finns billigt men tåligt material som kan användas till en liten enkel husbåt?
    Kanske inte rätt forum för att få riktigt bra svar, men fråga går ju alltid...
    Funderar lite .. det handlar dels om hur många pengar det får kosta, hur händig du är, vilka kontakter du har och kan skaffa.

    -Stora runda tankar finns som kan klyvas på längden och sen däckas och läggs sida vid sida.

    - Ferrocement som formas och gjuts. Finns ett gäng med cementbåtar som seglar omkring och jag har inte hört att det ska vara problem.

    - Armén säljer ut överskott och ibland finns det brosektioner i aluminium att få tag på. Om du finner såna till rätt pris borde det vara ett vettigt alternativ.

    Sen är det lite annat - Nautisk kompetens i förhållande till fartygets storlek o.s.v.

    Sök på Husbåtar så kommer du att hitta oändligt många tips
    Ove

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du har verkliga ambitioner och vill komma billigt undan och göra det ganska enkelt för dig, så bygg en flytande brygga av frigolitblock. På den kan du ju bygga ett litet hus eller ställa dit en husvagn. En liten utombordare gör ju att du kan flyta omkring vart du vill hela sommaren.
    Då kan du ju även ha hojen med dig och göra strandraider lite överallt.
    Vore ju egenligen en idealisk lösning på en fin semester.
    Omk du menar allvar, så har jag en del konstruktionsidéer.

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Det låter bra det mesta ju. Men stål? Då skulle ju ett litet stålskrovat skepp vara bättre. Och betong? Flyter verkligen sånt? Det består ju mestadels av sten vad jag vet.
    Din ide med flytblock var bra Ove, Pontoner har jag fattat kan vara en bra lösning.
    Vad gäller priset på hela bygget så vore det bra om det ej översteg 30 000 totalt, men man kan undra om det går?



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Det låter bra det mesta ju. Men stål? Då skulle ju ett litet stålskrovat skepp vara bättre. Och betong? Flyter verkligen sånt? Det består ju mestadels av sten vad jag vet.
    Din ide med flytblock var bra Ove, Pontoner har jag fattat kan vara en bra lösning.
    Vad gäller priset på hela bygget så vore det bra om det ej översteg 30 000 totalt, men man kan undra om det går?


    Flytblock var min idé. Varken stål eller betong flyter ju, men om man tänker på Arrkimedes princip att om vikten av det undanträngda vattnet överstiger vad du sänker ner däri, så flyter ju en stor skål av betong eller ett skrov av stål.
    För 30000 kan jag fixa ett litet hus på en flytbrygga.
    "Jag gör nämligen vad jag vill, medans andra gör vad de kan." Har ärvt detta talesätt ( med lite modifikation) efter min salig svärfar
    Senast redigerat av pewa den 2011-05-05 klockan 13:08.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Det låter bra det mesta ju. Men stål? Då skulle ju ett litet stålskrovat skepp vara bättre. Och betong? Flyter verkligen sånt? Det består ju mestadels av sten vad jag vet.
    Jodå, ett skepp fungerar och det är många som bor på sådana, men jag antar att du inte har tillgång till djupare hamn. Stålpontoner fungerar utmärkt.

    Cement av rätt sort och rätt gjutet som en binge fungerar också bra. Ferrobetongen är tät i sig och sen lite färg utanpå så är det OK.

    30.000:- ? Knappast möjligt att få något som man kan bo i året runt till det priset. Det ska till vatten och avlopp i form av tankar som fylls resp. töms på rätt sätt. Köksinredning o.s.v. Du får nog räkna med minst en nolla till för att det ska bli något. Alltför många flytande projekt ligger runtom i landet som avslutat på halva vägen för att man inte kalkylerat med inredning.

    Visst är jag trist, men realist.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    30.000:- ? Knappast möjligt att få något som man kan bo i året runt till det priset. Det ska till vatten och avlopp i form av tankar som fylls resp. töms på rätt sätt. Köksinredning o.s.v. Du får nog räkna med minst en nolla till för att det ska bli något. Alltför många flytande projekt ligger runtom i landet som avslutat på halva vägen för att man inte kalkylerat med inredning.

    Visst är jag trist, men realist.
    Kan bara hålla med frågan är nog om 300.000:- räcker.... tror inte ens man kommer halvvägs om man vill ha ett seriöst bygge, om man tänker sig att man bygger minimalistiskt och då bygger 20 - 30% av en villa så ska du bygga ett hus + båt för samma pengar?
    Det ser jag som högst osannolikt.
    Du kan ju alltid bygga en överdimensionerad brygga och ställa på en husvagn, billigare än så kommer du nog inte undan men den lär inte hålla mer än max 10 år.

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Vatten ja, avlopp hm, mulltoa tar ju bort det värsta avloppet vad kan förstå.
    Ok ursäkta för den fadäsen Olle Å, var lite för snabb att posta.

    länk

    Hade samma ide först som det som ses i länken, och man borde väl kunna säkra mot vatten för att det ska hålla mer än 10 år hoppas jag.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Hade samma ide först som det som ses i länken, och man borde väl kunna säkra mot vatten för att det ska hålla mer än 10 år hoppas jag.
    Ja men då får du nog välja bort havet till att börja med för husvagnar är gjorda i aluminium och det tåler inte salt särskilt bra.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •