Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Besparing

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Besparing

    Nu har jag sparat in en hel mc-försäkring på 1300 kr per år genom att byta från Bilsport & MC till MHRF.
    Tidigare hade jag alla hojar i Bilsport & MC då de var förmånligast men så köpte jag min Street Triple R varpå If hade en märkesförsäkring för Triumph, där sparade jag in ca 1300 kr per år genom ta dem istället för Bilsport & MC för den hojen. Så fick jag dessutom 50% rabatt för den andra Trajjan hos If så den hamnade också där.

    Redan här hade jag sparat in lite men så fick jag en broschyr från MHRF som följde med fakturan för klubbmedlemskapet, kikade i den och läste om deras försäkringar. Oj kan jag spara in lite till? funderade jag och räknade. En hel mc på 1300 kr kunde jag dra in på även här så jag lät besikta hojarna och tog kort och snart var de överflyttade till MHRF.

    I dag kom fakturorna för de tre jag flyttat över, så låga summor jag ser! =)

  2. #2
    Hur gjorde du för att flytta över? Var du tvungen sälja dem till dem till din man och sedan köpa tillbaka dem eller?

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nej, jag kontaktade klubben som är MHRF-anslutna och berättade att jag vill byta försäkringsbolag. Sen tog jag kort enligt instruktioner, en kom hem till mig och besiktade hojarna, kollade upp dom och skrev i sina papper. Sen skickades allt in med foton och några dar senare kom ett välkomstbrev med lite emblem i. I dag kom fakturorna för respektive hoj, 520 kr kosta Hondan nu jämfört med nästan 1300 kr. De övriga två sjönk också i premie. Alltid välkommet.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det var lägligt nog mitt i när nytt premieår skulle börja.

  5. #5
    Så smidigt!

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kollade upp min bilförsäkring via www.compricer.se. Fick min nya premie från IF. 10.100:- ville man ha, men eftersom jag hade fler försäkringar fick jag "rabatt" på 800:-. Slutpriset blev 9.300:-. Hittade motsvarande försäkringar på nätet för 4.400:- Sanslös skillnad anser jag. Skickade mail och sa upp min försäkring hos IF på direkten. Kanske kan det finnas pengar att spara även för er andra?
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Bytte från Länsförsäkringar till Bilsport & MC och sparade minst 500 kr.
    Länsförsäkringar ville ha 1800 kr medans Bilsport & MC krävde 1300 kr.
    Sedan damp det ner reklam från Svedea där jag såg att min hoj skulle kosta max 900 kr ungefär det är ju typiskt min tur ju.


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Här är mina skillnader:

    Bilsport & MC:
    Str3 R: 7600 kr
    Scrambler: 3166 kr (ingen rabatt då den hamnar i 40+ och Streeten i en annan klass).
    Honda CB 750: 1291 kr (de höjde från 756 kr till 1291 kr, de menade att den hojen är så olycksdrabbad…)
    Hva 256: 752 kr
    BSA M20: 463 kr

    Kostnad: 11 996 kr/år.

    If Märkesförsäkring (Triumph):
    Str3 R: 5700 kr
    Scrambler: 2130 kr (besparing hos If: 2 936 kr/år)

    MHRF, helförsäkrat:
    Honda CB 750: 520 kr
    Hva 256: 520 kr
    BSA M20: 268 kr (besparing nu: 1198 kr)

    Total besparing: 4 134 kr per år.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    erkagn: du som har veteranhojar, du är väl medlem i nån klubb som har MRHF-anslutning? T ex MCHK, Motorcykelhistoriska Klubben? Är du medlem där under ett år så får du teckna MHRFs försäkringar. Då är hojen/hojarna försäkrade hos Folksam via MCHK. Premien blir väldigt låg, de har olika priser beroende på hur gammal fordonet är men ju äldre desto billigare, som min BSA från 1944 kostar 268 kr per år. Svärfar hade alla sina äldre hojar där. Ett tips...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    erkagn: du som har veteranhojar, du är väl medlem i nån klubb som har MRHF-anslutning? T ex MCHK, Motorcykelhistoriska Klubben? Är du medlem där under ett år så får du teckna MHRFs försäkringar. Då är hojen/hojarna försäkrade hos Folksam via MCHK. Premien blir väldigt låg, de har olika priser beroende på hur gammal fordonet är men ju äldre desto billigare, som min BSA från 1944 kostar 268 kr per år. Svärfar hade alla sina äldre hojar där. Ett tips...
    Tyvärr har jag ingen veteranhoj längre. Dumt nog gjorde jag mig av med Hondan. H-D:n är av årsmodell 2008. Otroligt billigt! Tack för ett bra tips ifall jag skaffar en veteranare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •