Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur lång tid tar kortet?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    1

    Hur lång tid tar kortet?

    kasnke fel ställe att fråga men jag är 15 år just nu och nästa är så blire mc-kort tyvärr 125cc men när jag är 18 då blire lite tyngre hojar och många roadtrips längtar som in i helvete. men jag undrar om någon har något tips om motorcykel efter kortet och hur lång tid tar det ungefär att ta kortet, har sparat pengar till kort sen jag var typ 13 år

  2. #2
    Omöjligt att säga, det beror på många faktorer. Har du körvana sedan tidigare och hur mycket? Har du tillgång till egen MC och privat handledare? etc.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    För mig tog det ganska precis 2 månader att fixa kortet efter att jag fått körkortstillståndet.
    Ansökte om tillstånd och privat handledare i mars.
    Fick körkortstillstånd i april och började ta lektioner direkt.
    Även riskutbildning 1 blev av då.
    Teorin fixade jag i maj där jag enbart läste hemma och gjorde test på jobbet/webben.
    Slutet av maj blev det riskutbildning 2 och veckan efter klarades uppkörningen av.
    Dagen efter jag klarade kortet damp papperen för handledarskap ned i brevlådan!

    Att allt gick så pass fort för mig beror nog på att jag hade bra förutsättningar och en hel del tur med datum för riskutbildningar/prov.
    Jag har haft bilkörkort i 15+ år, körde mycket moped (Zündapp!!!) när jag var ung. Sen köpte jag en MC direkt (dagen innan jag ansökte om tillstånd) när jag bestämde mig för MC-kort som jag sen kunde övningsköra manöverproven på. I mitt jobb som datortekniker ingår bl.a. att sköra om STR's teori-program på jobbet så det enda nya jag behövde läsa på var MC-delen.

    Mitt tips ifall du vill ta kortet hyffsat snabbt är att planera i god tid.
    * Ansök efter körkortstillstånd och handledarskap så fort du kan.
    * Kolla upp datum för riskutbildningar och anmäl dig i god tid innan den ska genomföras.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4
    För mig tog själva körningen ca 1 månad från start till klar uppkörning. Jag har aldrig haft egen moped eller för den delen kört speciellt mycket moped. Teorin började jag lite tidigare att plugga på, men som sagt själva körningen tog ca en månad och jag tror jag tog ca 6-7 lektioner inkl. risktvåan. Då har jag iofs haft bilkörkort i över 20 år.

    Lycka till!

  5. #5
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    jag hade väldigt otur med mina tider för jag fick vänta minst 2veckor mellan alla moment.. plus att transportstyrelsen slarvade bort syntestet så att det tog drygt 6veckor att få körkortstillstånd..
    Sen handlar det ju bara om hur intensivt man kör och hur lång tid man behöver för att lära sej. många som tar mckort har ju redan bilkort och det hjälper ju till med trafikvanan men i ditt fall är det väll bara att försöka köra moppe och sånt på ett bra sätt så att du lär dej att vara uppmärksam och kunna läsa trafiken så mycket som möjligt innan det är dax att börja öva med 125an...

    men lycka till när det är dax..

  6. #6
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    6 veckor tog det för mig, och då tog jag 1-2 dubbellektioner i veckan ungefär. Ingen erfarenhet alls sen tidigare, och körde enbart på skola.

  7. #7
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    6 - 7 månader tog jag på mig.
    Men jag gjorde risk 1 och 2 i höstas och skrev upp i vintras sen hängde jag på låset i våras och slapp köer till tiderna och kunde klippa en av dom första uppkörningstiderna.
    Nu är där nog långa köer till allt tyvärr.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med MC kortet
    Av admhilz i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-16, 14:32
  2. En lång dag i sadeln.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 21:43
  3. Lång tur idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 22:48
  4. Hur lång säsong har ni?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 08:34
  5. Lång dag med mc:n.
    Av Ia_ i forum Ia - MC-resan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-14, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •