Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Väntans tider

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag känner dom som köpt skoter för att testa "mc",men när dom sedan gått över till vanlig mc med växlar har dom ångrat sig att dom inte lärde sig växla från första början.Båda två har lagt mc tankarna på hyllan för gått,tyvärr.Vi är ju olika och lär oss olika snabbt,men personligen tycker jag att det är bättre att lära sig växla med en gång,för sen sitter det i ryggmärgen för alltid.För flera år sedan då jag tog långtradarkortet tyckte nästan alla att jag var korkad som valde att köra upp med bil/släp istället för trailer.Har träffat på några av dom genom jobbet och dom har märkbara problem att backa med bil och släp just för att dom valt den lättare vägennär dom körde upp.Börjar man med aut måste man lära sig manuell också=dubbelt jobb.

  2. #12
    Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?

  3. #13
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?
    Jag för min del har olika program i huvudet. Min Hva har två handbromshandtag beroende på om det är sommar eller vinter. Den växlas med höger fot, inte vänster. På vänster sida sitter bakbromsen, koppling som vanligt på vänster hand. På min BSA är dessutom växellägena tvärtom, ettan upp och resten ner och växlas med höger fot. När jag kör min Vespa så är förstås bromsen på vänster handtag men utan att tänka på det så byter jag automatiskt program i skallen oavsett vad jag kör för fordon.

  4. #14
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?
    Jag har inga problem att särskilja detta på min MC- samt MC-skoter. Och jag behöver nypa bromsen betydligt hårdare än en koppling så det finns ingen risk att jag skulle låsa bakhjulet i misstag på V3:an.

    Det jag däremot har problem med när jag hoppar runt på mina tvåhjulingar är mina pedaldrivna cyklar.
    På cyklar är bromsarna spegelvända jämfört med MC/Skoter/moppe. Där sitter de kopplat med växlarna. Fram sitter på vänster sida och bak på höger sida.

    Jag har aldrig problem med vad som är vad på MC men när jag kommer på pedaldrivet och det är halt eller grus och inte vill bromsa med framhjulet så blir det alltid fundering vad som är vad....

    Detta är en miss i standardiseringen enligt mitt tycke.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Det var ju lite kul att ni fixar att ställa om er till de olika hojarna utan problem,för det betyder att mina två vänner är lite unika så dom ska jag vara extra rädd om
    Det ligger nog lite i hur man själv är.Jag har själv två bilar vilket en är aut och den andre manuell och jag tänker inte ens på detta när jag väl skiftar bil.Att mina vänner inte fixar det så bra kan ju vara att ingen hade någonsin ens suttit på en moped när dom började med skoter.Vi som kanske kör dagligen har lättare att reda ut de olika körsätten.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?
    Det är faktiskt inget större problem. När man söker med foten efter växeln och inget finner gör handen heller ingenting. På Innovan som du nämnde finns bakbromsen på normal plats och vänster sida av styret är tomt.
    Ove

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det är faktiskt inget större problem. När man söker med foten efter växeln och inget finner gör handen heller ingenting. På Innovan som du nämnde finns bakbromsen på normal plats och vänster sida av styret är tomt.
    Jaha, det var ju bra. Synd dem inte har nå begagnad Innova inne hos handllarn, så man kan provköra. Fast dem har ju den dära leaden... få se om man provar den i sommar.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Hayafirebusablade,,e fräcka grejjor o 11 hk skojjar man inte bort
    Nejdu, det gör man inte!!
    Ove

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    En sak har jag hittat som inte är bra - man har inte balanserat hjulen! Den skakar ganska ordentligt i kritiska hastigheter. Inte lite slappt att släppa iväg hojen med det enkla, men retliga, problemet.
    Ove

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    En sak har jag hittat som inte är bra - man har inte balanserat hjulen! Den skakar ganska ordentligt i kritiska hastigheter. Inte lite slappt att släppa iväg hojen med det enkla, men retliga, problemet.
    Reklamera
    Jan

Liknande ämnen

  1. Härliga tider
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 14:55
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 23:34
  3. Väntans tider / abstinensbesvär
    Av Gunnar i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 21:51
  4. Inget är som väntans tider.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 12:14
  5. Inte bara H-D som har svåra tider
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •