Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Än är inte allt löst grus borta från vägarna!

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Än är inte allt löst grus borta från vägarna!

    Blev varse att det fortfarande finns lösgrus på vägarna! Stannade vid en korsning, sätter ner foten och känner den glida på gruset. Gick inte att hålla emot hojen med passagerare på utan det var bara att snyggt lägga hojen på sidan. Ingen skada skedd utan den lägger sig snyggt på bågen som är tänkt till detta ändamål. Var inga problem att resa upp den med hjälp av hustrun.
    Känns bedrövligt när sådant händer och man bara hjälplöst kan känna vad som händer. Man känner sig ganska billig när man står där i en korsning med hojen liggande på sidan. Såg säkert lustigt ut när jag stillastående, till synes bara lägger ner hojen. Smart av BMW att ha denna båge som tar upp smällen och hindrar att man kommer i kläm mellan hoj och asfalt.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Såg säkert lustigt ut när jag stillastående, till synes bara lägger ner hojen.
    Nästan gjort sammalunda ett antal gånger i vår men har klarat ut det utan att lägga ner. Men visst känns det lite fånigt när man sakta glider ner mot en helt ofrivillig spagat.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Håller med Mats om att löst grus är liihvsfarligt. Dessutom så har snabelgrusbilarna börjat rulla redan. Vad som läggs på småvägarna skall vi inte tala om. Allt från småsten till grov makadam. Där de lade denna beläggning förra våren är vägen mycket bra nu i år, så det verkar hjälpa. Det blev några kilometers stående körning i makadamen.
    Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med Mats om att löst grus är liihvsfarligt. Dessutom så har snabelgrusbilarna börjat rulla redan. Vad som läggs på småvägarna skall vi inte tala om. Allt från småsten till grov makadam. Där de lade denna beläggning förra våren är vägen mycket bra nu i år, så det verkar hjälpa. Det blev några kilometers stående körning i makadamen.
    Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.
    Detta var ju den krossade versionen småsten den andra heter singel och är små natursten

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.
    Ojdå! Trodde det var någon smörgåstant..
    Ove

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Jag tycker det är för lite grus på vägarna!
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Jag tycker det är för lite grus på vägarna!
    Jag också...när jag har rätt hoj!

    Grus på asfalt är sällan någon höjdare kan jag säga...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.
    Kunde nästan tro att en skotte var inblandad...med tanke på hur man sparat in på vägunderhållet så kan det naturligtvis inte vara på annat sätt?
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem Lazzes avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Blev varse att det fortfarande finns lösgrus på vägarna! Stannade vid en korsning, sätter ner foten och känner den glida på gruset. Gick inte att hålla emot hojen med passagerare på utan det var bara att snyggt lägga hojen på sidan. Ingen skada skedd utan den lägger sig snyggt på bågen som är tänkt till detta ändamål. Var inga problem att resa upp den med hjälp av hustrun.
    Känns bedrövligt när sådant händer och man bara hjälplöst kan känna vad som händer. Man känner sig ganska billig när man står där i en korsning med hojen liggande på sidan. Såg säkert lustigt ut när jag stillastående, till synes bara lägger ner hojen. Smart av BMW att ha denna båge som tar upp smällen och hindrar att man kommer i kläm mellan hoj och asfalt.
    Hehe, jag gjorde exakt samma sak ifjol med zzr:en! Kände mig asfånig när jag fick kliva av och räta upp hojen från sidliggande...
    Har dock klarat mig i år. Än så länge....

  10. #10
    I synnerhet är småvägarna bortglömda, förra helgen var det nära trots låg hastighet.

Liknande ämnen

  1. Lägg inte allt på YouTube....
    Av rolfmm i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-12-12, 08:37
  2. Så har jag lärt mig faran med löst grus...
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 16:17
  3. Vad allt kan man inte göra med en Triumph?
    Av Mats Liifv i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 01:55
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 12:08
  5. Vad allt kan man inte möta....
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •