Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Avrostning

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Avrostning

    Vackert, på lördag är det avrostning.
    Tror jag tar Streeten då, kändes faktiskt ganska hyfsat bra när jag kört Scramblern en liten stund, blev i alla fall snabbt avrostad. Hade den bilden att jag skulle vara rejält rostig och att det då skulle ta tid att komma in i gängorna igen men det gick förvånansvärt fort. Det här är första vintern som jag nämligen inte kört hoj alls så jag hade ingen aning om hur jag skulle känna mig. Det var ju bra att allt lossnade fortare än jag själv hann med, he he.

    Nu på söndag är Södertörn Run med MINI-bilar, bor ni på södra sidan och främst längs med väg 73 och ut mot Nynäshamn lär ni få se en massa hundkojor susa runt. Den svarta med rött tak och speglar är för jäkla go’ den, hi hi.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har aldrig kört hoj på vintern, med undantag av två vintrar med enduro. Har dock aldrig känt mig rostig när jag åker ut på våren. Tar det lite extra lugnt bara, mest för att kolla att hojen funkar som den ska. Det är alltid samma underbara känsla av att vara igång, men det känns alltid bara som att jag fortsätter där slutade i höstas. Hur är det med er andra, känner ni er som nybörjare på våren eller funkar det som för mig?
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hur är det med er andra, känner ni er som nybörjare på våren eller funkar det som för mig?
    Snopet nog så kände jag mig som att jag inte haft nån paus alls.
    Nån fler som upplever detta?

  4. #4
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85


    Mats och Nina,

    För mig funkar det på samma sätt, inga problem med vinteruppehållet, vilket därför inte utesluter behovet av en "avrostning" lite då och då. Brukar bromsträna, köra i snigelfart, öva undanmanöver, garagevända m.m. regelbundet under hela säsongen bara för att det känns bra att upprätthålla dessa färdigheter.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag tar det lite lugnare i början,men det får man ju ändå göra pga där kan vara grus,men sen är det bara på med tutan och köra. (avrostning är för gröningar),skämt och sidor.Jo,jag brukar faktiskt svänga lite aktivare och känna hur bromsarna nyper första turen och då kör jag själv.Jag tänker så här att ska det hända något första vårturen behöver ju inte hon sitta bakpå.Annars tycker inte jag att uppehållet känns av så värst mycket.Återigen gäller det att köra på ett vettigt sätt.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av GeländeSport Visa inlägg


    Mats och Nina,

    För mig funkar det på samma sätt, inga problem med vinteruppehållet, vilket därför inte utesluter behovet av en "avrostning" lite då och då. Brukar bromsträna, köra i snigelfart, öva undanmanöver, garagevända m.m. regelbundet under hela säsongen bara för att det känns bra att upprätthålla dessa färdigheter.
    "Snigelkörning" blir man expert på om man kör i Stockholmstrafiken. Undviker i det längsta att sätta ner fötterna utan planerar körningen så att jag hela tiden har rull, även om det går så sakta att man går fortare än jag kör. Min stora LT är hur enkel som helst att hantera i dessa situationer, minst lika bra som Hondan om än lite bredare.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag brukar öva på krypkörning och hårda inbromsningar, allt för att underhålla det jag lärt mig en gång. Och krypa runt riktigt sakta, gärna modell gå-stol etc. :-)

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja alltså om man hittar mig i en bilkö och inte zick-zackandes mellan bilarna så beror det på att just då övar jag krypkörning, gärna utan att sätta ner en fot. Jag tycker det är ett bra tillfälle att passa på att underhålla färdigheterna.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja jösses anåda då. Nu kan jag inte vara med på avrostningen på lördag! Det var visst annat inbokat samma dag. Fan…

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Snopet nog så kände jag mig som att jag inte haft nån paus alls.
    Nån fler som upplever detta?
    Tyvärr, det märktes verkligen att det varit några månaders uppehåll när jag väl började köra häromdagen.

Liknande ämnen

  1. Avrostning Ljungbyhed
    Av lene i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 14:01
  2. Japansk avrostning
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 09:53
  3. Avrostning
    Av Hasse i Kristianstad i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 10:29
  4. Avrostning i dag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 08:41
  5. Avrostning på söndag
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 12:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •