Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Honda shadow Vlx 600 -99 Förgasar/Luftfilter problem

  1. #1

    Honda shadow Vlx 600 -99 Förgasar/Luftfilter problem

    Testade för ett tag sen att plocka bort orginal luftburken och satte på ett koniskt luftfilter, men fick inget bra resultat, hojen gick som en påse nötter, typ hacka å hade sig, om jag inte minns fel fick jag lov att ha chocken ute om den över huvud taget skulle gå, antagligen får den för lite soppa och för lite luft? går det att ställa trottlen i förgasaren månne? vet inte om denna hoj är övertrycksmatad ?? eller va det nu heter, typ som ramair?? att den hela tiden håller ett övertryck på förgasaren?? Nån som vet ? är helt lost på sånt här...

  2. #2
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Hej!

    Välkommen till forumet. En kort presentation hade varit najs. Är säker på att du kommer få svar från någon mekkunnig här, men tråden borde ligga under Mekhörnan.

  3. #3
    Kom på det...


    Hej Hej alla glada... Matte heter jag, jobbar som lastbilschafifis, åker Zx12a och bygger på en Honda shadow bobber.. lite snabb info.. HaHaHaHa

    Slänger in en post där med...
    Senast redigerat av Asee den 2011-04-13 klockan 23:06.

  4. #4
    Tack och bock för flytten !!

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Generellt sett så ökar du luftflödet genom förgasarna om du tar bort orginalluftburken. Dvs du måste öka storleken på munstyckena för att den ska gå bra. Eftersom du sade att du måste ha chocken ute om den över huvud taget ska gå så säger det sig själv.
    Alltså större munstycken så bör den gå bättre.


    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Hej och välkommen! Som sagt är det större munstycken som gäller. Man kan köpa ett dynojet-kit med munstycken och grejor. Man brukar bänkköra hojen oxå när man provar sig fram till den optimala bestyckningen på förgasarna. Men går ju prov sig fram oxå.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Testa att bara montera originalet igen, går förmodligen bra. I så fall stämmer jag in i kören och säger att du behöver bestycka upp nålar och munstycken. Den får för mycket luft och går snålt.

  8. #8
    Kikade lite på dynojets hemsida, kostar ca 1000:- för ett set, men som gammal ebayräv så hitta jag nya set för under 500:- så det blir att köpa ett där, snegla runt lite på nätet oxå och fick lur på nått honda forum om vilken storlek man skulle köra, så det blir till att pröva sig fram lite, för orka lägga massa pengar på fulhojen, en bänkning verkar lite overkill, lägger hellre dom på 12an isf. ska höra med en polare som är hojmek å se va han säger, men tack så hemskt mycket för alla tips...

  9. #9
    Medlem Hojpunktens avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Asee Visa inlägg
    Kikade lite på dynojets hemsida, kostar ca 1000:- för ett set, men som gammal ebayräv så hitta jag nya set för under 500:- så det blir att köpa ett där, snegla runt lite på nätet oxå och fick lur på nått honda forum om vilken storlek man skulle köra, så det blir till att pröva sig fram lite, för orka lägga massa pengar på fulhojen, en bänkning verkar lite overkill, lägger hellre dom på 12an isf. ska höra med en polare som är hojmek å se va han säger, men tack så hemskt mycket för alla tips...
    Öppna din förgasare och kolla vilken storlek som sitter i idag välj munstycket som throttelnålen går mot...byt det mot storleken större..ta sedan och höj nålläget antingen genom att ändra läget av spåryttaren på nålen (neråt om den har den möjlighten) i annat fall ta en väldigt tunn bricka/shims och placera det under spåryttaren på nålen, så nålen kommer upp en liten aning...detta för att den skall få fetare blandning....Den optimala blandningen för förbränning och låga föroreningar är ett förhållande mellan
    luft och bränsle på 14,6:1 dvs... 14,6 kg luft och 1 kg bränsle och vid ett normalt blandningsförhållande mellan luft och bränsle går det åt 7,9 m3 luft för att förgasa en liter bensin. Se till att justera din förgasare efteråt, för att nå den optimala effekten.

    //Nikko Hojpunkten

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hojpunkten Visa inlägg
    Öppna din förgasare och kolla vilken storlek som sitter i idag välj munstycket som throttelnålen går mot...byt det mot storleken större..ta sedan och höj nålläget antingen genom att ändra läget av spåryttaren på nålen (neråt om den har den möjlighten) i annat fall ta en väldigt tunn bricka/shims och placera det under spåryttaren på nålen, så nålen kommer upp en liten aning...detta för att den skall få fetare blandning....Den optimala blandningen för förbränning och låga föroreningar är ett förhållande mellan
    luft och bränsle på 14,6:1 dvs... 14,6 kg luft och 1 kg bränsle och vid ett normalt blandningsförhållande mellan luft och bränsle går det åt 7,9 m3 luft för att förgasa en liter bensin. Se till att justera din förgasare efteråt, för att nå den optimala effekten.

    //Nikko Hojpunkten
    Tack å bock, ska ta och kika nån da...

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow 600
    Av Emil Wiklöf i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-07, 06:59
  2. Honda Shadow 750 problem med batteri/startmotor
    Av Ljungan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-04-26, 06:57
  3. Honda Shadow 750 går orent.
    Av Helgoson i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-05-01, 16:16
  4. honda shadow 750
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 00:11
  5. Honda Shadow
    Av Chrille i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •