Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Ett inslag på SVT-play om MC-säkerhet på våren

  1. #1

    Ett inslag på SVT-play om MC-säkerhet på våren


  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Köra med insidan av skallen säger Petra,helt rätt.Men tyvärr så händer det ändå,som denna otäcka olycka i timmertraven.Vägen där är alltid full av tjälskott,helst om våren och mysiga s-kurvor,men det är 70 sträcka och sedan sportigare hoj=sämre fjädring för sådana underlag då är det lätt att det går illa,och där hade det gått väldigt fort,för fort.Skänker en tanke till anhöriga.Läste en sjuk insändare om vad det var för idiot som lagt timmret där??hade man stått själv i diket och blivit överkörd så hade man väl fått skylla sig själv.Synd att man ska skylla på allt annat än förarna vid olycka.Det är ju alltid lika vintertid med,körde av vägen pga halka???
    Senast redigerat av engström67 den 2011-04-13 klockan 08:51.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jo,det blir allt som oftast att man skyller över olyckor på andra och annat.Jag vet t ex en som körde mot en bil som stod parkerad,och givetvis var det dens fel som stod parkerad just där.Likaså tror jag inte att timmret hoppade dit just då mc:n kom.Däremot var det tråkigt att han körde av vägen just där för följderna blev ju därefter.Tyvärr tror jag att han i detta fallet ej körde tillräckligt med insidan och det straffade sig ordentligt denna gången.Väldigt tråkigt för de anhöriga.Att åka hoj ger ju så fantastiskt mycket för välmåendet,men är också förknippat med en massa risker.Det är väl egentligen bara en själv som kan eliminera en hel del av dessa risker just genom att köra vettigt och att ha rätt tänk då man kör.Jag försöker i alla fall att alltid köra på ett klokt sätt,för jag vill kunna köra hoj i många många år till.Alla agerar vi fel i trafiken men ju mindre fel vi gör dess större är chansen att vi klarar oss helskinnade.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag brukar säga att en mc är ganska korkad, för den gör precis som man hanterar den.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vägen med timmertraven ser inte direkt ut att vara någon fartsträcka. Jag häpnar när jag ser var och hur folk åker av vägen. Självbevarelsedrift verkar i många fall vara ett okänt begrepp. Alltid lika tragiskt och onödigt när det händer...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Bra inslag det där om mc säkerheten, många upptäcker nog gruset på vägarna försent.........
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Viragomannen Visa inlägg
    Bra inslag det där om mc säkerheten, många upptäcker nog gruset på vägarna försent.........
    Jo, gruset har en förmåga att ha samma färg som asfalten. Förresten, vilken tjusig mc hon körde. Den andra, en Triumph Tiger var inte så pjåkig den heller.

  8. #8
    Kör man försiktigt och är med så funkar det bra även med gruset. Störst fara tycker jag är när man stannar och sätter ner fötterna och det bara är lösgrus, Glider foten iväg så är det kört.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Kör man försiktigt och är med så funkar det bra även med gruset. Störst fara tycker jag är när man stannar och sätter ner fötterna och det bara är lösgrus, Glider foten iväg så är det kört.
    Där nämnde du en sak,det kan bli väldigt förädiskt med lös/rullgrus när man ska stanna.Likaså när passageraren ska på och man står på lösgrus,så här gäller det att vara vaken.Man skadar sig väl i regel inte illa om man välter då man står still,kanske är mest stoltheten som får sig en törn.

  10. #10
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Ett reportage om den aktuella olyckan.
    Han hade säkert del själv i olyckan MEN han hade kanske kunnat överleva om inte timret hade stått så nära vägen.

Liknande ämnen

  1. INFO-säkerhet ?????
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-09, 12:07
  2. Säkerhet och levnadskostnad
    Av Hondamannen i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 12:06
  3. Hund på mc, säkerhet
    Av Evavind i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 18:31
  4. Säkerhet?
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 21:48
  5. Utrustning & säkerhet
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •