Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Lastsäkra motorcykel

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Fast man måste nog spänna fast hojen med spännband ändå, annars tippar den. Tänk scenario hårda tvära inbromsningar, tvära svängar så lär man spänna fast ordentligt.
    Har inte testat det själv ännu, men tror att den står mycket stadigt. Skulle dock för skerhets skull spänna fast den baktill med ett band åt varje håll, fästade framåt i färdriktningen. En fördel är att du slipper dra ihop framgaffeln. Kan sätta packboxarna under hårt tryck med påföljd att dom ger med sig. Har hört att det kan bli ganska oljigt...
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-04-11 klockan 15:46.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    En fördel är att du slipper dra ihop framgaffeln. Kan sätta packboxarna under hårt tryck med påföljd att dom ger med sig. Har hört att det kan bli ganska oljigt...
    Fast riktigt sååå hårt spänner man inte och man låter den aldrig stå fastspänd över natten heller. Om man inte kan lossa hojen direkt menar jag, så kan man släppa på alla band så dämparna kan få vila under natten. Men så hårt spänner man inte fram att boxarna sticker, i så fall kan de vara dåliga från början om det är en gammal hoj. Man spänner så den står stadigt utan att flexa för mycket och inte får chans att studsa medan man kör bilen. Så brukar jag göra och det funkar bra för mig.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har funkat bra för mig också. Inga missöden av något slag för min del. Har lärt av andras..
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Förstör man inte lagren om man spänner fast däcken/hjulen? Jag spänner vid framgaffeln och nån fast del bak men aldrig hjulen. Jag rullar också in hojen längst fram och ställer den mot väggen/framlem.
    Nu menar jag inte riktigt att du ska dra åt bakhjulet för kung och fosterland, utan bara slå ett band över däcket så att cykeln inte hoppar runt
    Man ska självklart inte ha dämparna i spänn över en natt men för frakt är de inga problem.

    Har kört ganska mycket enduro och alltid spännt på detta sätt. jag har även missat att sätta fast cykeln i bak och då har den legat på flaket när jag kommit hem
    Dock så får man spänna mycket mer på en enduro/cross cykel då fjädringsvägen är bra mycket mer än en t.ex sporthoj

    Fast alla sätt är ju bra utom dom dåliga, och dessa brukar man ofta lära sig ganska snabbt

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Att sätta gaffeln i spänn? Nu blir jag fundersam när det påstås att nerspänd gaffel skulle kunna skada packningarna.
    Är inte funktionen den i de flesta gafflar att själva dämpningen av fjädringsvägen sker genom att olja i princip passerar hål i en bricka? Fjädern är ju till för att hålla hojen i ett mellanläge. Då blir ju själva systemet trycklöst så fort fjädringen stannar upp.
    Rätt eller fel????

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Att sätta gaffeln i spänn? Nu blir jag fundersam när det påstås att nerspänd gaffel skulle kunna skada packningarna.
    Är inte funktionen den i de flesta gafflar att själva dämpningen av fjädringsvägen sker genom att olja i princip passerar hål i en bricka? Fjädern är ju till för att hålla hojen i ett mellanläge. Då blir ju själva systemet trycklöst så fort fjädringen stannar upp.
    Rätt eller fel????
    Visst är det så Olle. Det finns en del olika varianter av gasfjäder där det kan vara problem att spänna ner långvarigt men oljedämpningen funkar som du säger - när man släpper upp fjädern rinner oljan ner på plats.
    Ove

  7. #17
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    För den som transporterar hojar på släp ibland finns även detta alternativ. Har köpt ett själv men ännu inte packat upp det.
    Samma funktion som den jag länkade till på Jula, men till ett betydligt högre pris
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  3. Nyare motorcykel
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:03
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •