Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Lastsäkra motorcykel

  1. #1
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Lastsäkra motorcykel

    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Min bror kom hit med en lätt lastbil med lift bak på, lätt som en plätt fick vi upp den bak på flaket. Och istället för att spänna fast den så satt jag på den medans han körde ut till ett mer eller mindre öde industriområde med en jättelång raka och en stor vändplan i slutet.
    Härligt att komma ut och träna förstår jag, men att sitta på hojen uppe på flaket under körning låter helt galet. Farbror Blå hade nog ryckt både körkort och lämp om de sett den framfärden.

  2. #2
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Härligt att komma ut och träna förstår jag, men att sitta på hojen uppe på flaket under körning låter helt galet. Farbror Blå hade nog ryckt både körkort och lämp om de sett den framfärden.
    Är väl brorsan som hade åkt på det isf. Men vi vågade inte spänna fast den. Fanns liksom inget att spänna i på hojen.....bara massa kåpor i vägen överallt som bara hade spruckit sönder när man hade spänt åt.

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Det borde gå bra att spänna i pasagerarhandtagen på sidan.

  4. #4
    ett litet tips e köp ett litet last nät på biltema och spnn det över sadel eller köp en packethållare jag ska kolla vad en sån kostar återkommer med detta

  5. #5
    på touringbutiken kostar detta mellan 1200kr och upp till 2000 beroende på vilken sort du vill ha

  6. #6
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Om du fixerar framhjulet i sidled närmast golvet på släpet ( så det inte "vandrar" i sidled ) så kan du med fördel använda detta spännband från Biltema.
    Har själv denna och de få gånger jag har behövt använda det har det fungerat bra.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...and-for-styre/7

    Fixeringen kan med fördel göras med detta stöd från Jula som även går att använda i garaget.

    http://www.jula.se/motorcykelstod-139211
    Senast redigerat av Gert den 2011-04-09 klockan 18:36.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För den som transporterar hojar på släp ibland finns även detta alternativ. Har köpt ett själv men ännu inte packat upp det.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    För den som transporterar hojar på släp ibland finns även detta alternativ. Har köpt ett själv men ännu inte packat upp det.
    Fast man måste nog spänna fast hojen med spännband ändå, annars tippar den. Tänk scenario hårda tvära inbromsningar, tvära svängar så lär man spänna fast ordentligt.

  9. #9
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    Finns många sätt att spänna fast en cykel.
    Själv brukar jag alltid rulla fram så långt som går så framhjulet står mot kärran, sen är de bara att dra spännband runt dämparna och ut i hörnen, sedan tar man ett band över bakhjulet så att inte de börjar stutsa.

    kan dock vara knepigt att spänna över bakdäcket på en sporthoj då de är ganska slätt då får man ta över svingen istället.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Bergh Visa inlägg
    Finns många sätt att spänna fast en cykel.
    Själv brukar jag alltid rulla fram så långt som går så framhjulet står mot kärran, sen är de bara att dra spännband runt dämparna och ut i hörnen, sedan tar man ett band över bakhjulet så att inte de börjar stutsa.

    kan dock vara knepigt att spänna över bakdäcket på en sporthoj då de är ganska slätt då får man ta över svingen istället.
    Förstör man inte lagren om man spänner fast däcken/hjulen? Jag spänner vid framgaffeln och nån fast del bak men aldrig hjulen. Jag rullar också in hojen längst fram och ställer den mot väggen/framlem.

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  3. Nyare motorcykel
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:03
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •