Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Bredare däck?

  1. #1
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68

    Bredare däck?

    Har funderat på att köpa ett snäpp bredare bakdäck till min DR 800. Dels för att visuellt matcha den breda tanken bättre men även för att en större vägyta gör att däcket kanske håller längre.

    Någon som har erfarenheter eller tankar om det?

  2. #2
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Bredare backdäck än original brukar väl oftast göra hojen lite mer trögsvängd. Är fälgen så bred så att går att få dit ett bredare däck?
    KTM 950SM

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Marginellt om ens märkbart det där med svängbarheten, men visst finns det där. Liksom större känslighet för skarvar och liknande ojämnheter. Om fälgen är tillräckligt bred är svårt att svara på utan att veta vad du har för däck nu och hur bred fälgen är. Större kontaktyta och mindre slitage är också närmast försumbart såvida du inte väljer ett väldigt mycket bredare däck. Bättre då strunta i allrounddäcket och montera rena touring eller sporttouringdäck.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-04-12 klockan 21:48.

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Är det gat- eller offroaddäck du använder? Satte ett lite bredare däck bak på Tenerén (som har samma fälgdimensioner som din) en gång då det bara fanns ett 140 Karoo till hands. Vart inga jätteskillnader, den kändes en aning spårkänsligare på gata men jag tyckte det kändes som det skottade bättre på löst underlag typ sand. Kan ha varit placeboeffekt. Livslängden vet jag inget om då däcket rullat ett par mil när jag hängde på det och sen misshandlade jag det hårt.

    Bredare än 140 skulle jag nog inte sätta.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Bytte från 170 till 180 vilket märktes direkt på banan, mycket jobbigare att få ner den i kurvorna.

  6. #6
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Tackar för de olika åsikterna här. Kul speciellt med Molgans eftersom han oxå är en grusnisse.

    Efter att ha läst Maestros inlägg funderade jag på om inte ett bredare däck kan vara bra även i racingsammanhang.. Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller? Om hojen är tungstyrd så kan man kanske skruva lite på fjädringskomponenterna eller sätta på ett bredare styre. Har gjort underverk för mig förut.

    Räknar givetvis med en uppläxning här av Jåke i synnerhet.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    . Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller?
    En väldigt intressant fråga och svaren kan nog bli hur många som helst.

    Min mening: Brett och platt bakdäck är det enda rätta vid dragrace, möjligen på sidovagnsepipage eller trikes. Vanligt mc-däck modell brett ger inga fördelar vid körning på väg. Spårkänsligt, besvärligare att svänga, dåligt fäste om inte asfalten är absolut ren. o.s.v.

    Gummi mot asfalten? Jovisst men med mindre tryck så den nyttan är nog försumbar.

    Själv föredrar jag så höga och smala däck som möjligt då fästet som regel är bättre och de är mindre känsliga för dålig vägbeläggning. Men det är jag det och mina ideer.
    Ove

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Jag delar Oves åsikt!

    För min del ser jag inte den praktiska nyttan med ett bredare däck än vad hojen är konsturerad för. Kanske överväger den visuella biten för din del och de eventuella olägenheterna är en bisak? Vi gör alla olika prioriteringar, men nu har du i alla fall lite beslutsunderlag för ditt val. Berätta gärna hur det blev!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    Efter att ha läst Maestros inlägg funderade jag på om inte ett bredare däck kan vara bra även i racingsammanhang.. Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller? Om hojen är tungstyrd så kan man kanske skruva lite på fjädringskomponenterna eller sätta på ett bredare styre. Har gjort underverk för mig förut.

    Räknar givetvis med en uppläxning här av Jåke i synnerhet.
    Racing: Det beror på... Bredare däck har ju inget egensyfte, utan där handlar det om att få större yta mot marken vid nerlägg. Racingdäck har alltså en annan profil och är spetsigare än gatdäck. Bredden på däcket avgörs väldigt förenklat av hur mycket effekt du har. Ingen mening med ett 190-bakdäck på en hoj med 100 hkr ungefär.

    Tungstyrd hoj botar man ju enklast med att antingen hoja den bak eller sänka fram, som du skriver. Men helst inte genom att justera fjädringen utan genom annat länkage/flytta gaffelbenen. Bredare styre gör det naturligtvis lättar att svänga, men det blir ju andra följder också. Som större vindkänslighet

    Skulle jag aaaaldrig göra
    Senast redigerat av Jåke den 2011-04-13 klockan 18:31.

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Själv föredrar jag så höga och smala däck som möjligt då fästet som regel är bättre och de är mindre känsliga för dålig vägbeläggning. Men det är jag det och mina ideer.
    Ett smalare däck har bara bättre fäste än ett brett där det finns hinder att tränga undan. Alltså vattenpölar eller grus. Asfalt beter sig helt annorlunda, liksom däcken. Men ett smalt däck täcker ju inte samma yta, så visst är det lättare att hitta mellan de kära sprickorna vi har i våra "fina" svenska vägar...

Liknande ämnen

  1. Bredare bakdäck till vf750f -84?
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 06:12
  2. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •