Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Bredare däck?

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller?
    Inte per automatik, det beror ju på profilen också. Alla däck har inte samma rundning... Jo, det är klart de är runda, men åt andra hållet. I tvärsnitt...

    Asch, se mitt svar om racing och fäste vid nerlägg. Profilen är också svar på varför ett 180 kan vara mycket trögare att svänga än ett 170. Samtidigt måste man komma ihåg att däcken inte håller dessa mått absolut, inte när vi pratar vanliga landsvägsdäck åtminstone. 140 från ett märke kan vara 143 mm samtidigt som samma 140 från ett annat märke är 138 mm. Ganska så stor skillnad...
    Senast redigerat av Jåke den 2011-04-13 klockan 18:29.

  2. #12
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jag bytte till ett 10cm bredare bakdäck och det funkar alldeles utmärkt,visserligen kör jag inte bana. Hojen blev mycket stabilare men tar kurvor alldeles utmärkt och nog var det lätt att burna med det bredare också Och utseendet på ett 330 däck är ganska grymt
    Har inte märkt nån spårkänslighet eller tungstyrt, men det kanske beror på hojen

  3. #13
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Tackar alla för det trevliga gensvaret på min tråd. Himla lärorikt det här..

    Tack Ove för att du hjälpte mig att formulera det förhållande som jag själv inte ännu satt ord på.

    Mera gummi i asfalten lika med mindre tryck sa Ove.

    Borde inte det göra att slitaget minskar vid körning på rak väg?

    Någon ekonomisk vinst blir det förstås inte om ett bredare däck kostar mycket mera. Återstår att kollas upp..

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    Tackar alla för det trevliga gensvaret på min tråd. Himla lärorikt det här..

    Tack Ove för att du hjälpte mig att formulera det förhållande som jag själv inte ännu satt ord på.

    Mera gummi i asfalten lika med mindre tryck sa Ove.

    Borde inte det göra att slitaget minskar vid körning på rak väg?

    Någon ekonomisk vinst blir det förstås inte om ett bredare däck kostar mycket mera. Återstår att kollas upp..
    Jag skulle då inte klämma på ett bredare däck än orginal,är inte att rekomendera.Förstår inte vitsen med det

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    Mera gummi i asfalten lika med mindre tryck sa Ove.

    Borde inte det göra att slitaget minskar vid körning på rak väg?
    Tack för den snälla responsen när jag trodde att jag skulle uppfattas som motvalls kärring. Då kan jag forstsätta att komma med torra teorier.

    Om det är ekonomi med breda däck - knappast. MC-däcket har störst radie på mitten av slitbanan för att minska ju längre ut åt sidan man kommer. Det betyder att utkanten av slitbanan inte rör sig lika lång sträcka per varv som mitten. Resultatet är att på mitten slits däcket genom att det helt enkelt rullar mot asfalten med belastning medan sidorna får mindre tryck och skrubbar av gummit. Vad som händer är att mönstret får en massa kanter som sticker upp och försämrar greppet vid kurvtagning.
    Ove

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag har skrivit om detta någonstans förut. De allra flesta hojåkare behöver inte ha de runda mcdäcken eftersom de aldrig lägger ner hojen.
    Det är ju bara ett fåtal som kan nöta ner mönstret på sidorna. De allra flesta däcken har ju fegskägget kvar fastän de är nerslitna på mitten.
    Då blir ju fenomenet det, att nerslitna däck på mitten får en kant på varje sida som tyvärr blir lite otrevlig om man någon gång i hög fart måste lägga ner hojen. Det blir väldigt lite gummi att åka på. Är då vägbanan blöt och kall så får man den upplevelsen att hojen går med lite sladd i kurvorna. Kul om man kan tackla det men obehagligt annars.
    Ett mycket brett däck får ju en skarpare kant än ett smalare däck.
    Skillnad är ju bankörarna som använder hela däcket och då har ett runt däck även efter loppet.
    Slutsatsen blir för att ha bra däck hela tiden: KÖR HÅRT ( missuppfatta nu inte detta satiriska uttalande )

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har skrivit om detta någonstans förut. De allra flesta hojåkare behöver inte ha de runda mcdäcken eftersom de aldrig lägger ner hojen.
    Det är ju bara ett fåtal som kan nöta ner mönstret på sidorna. De allra flesta däcken har ju fegskägget kvar fastän de är nerslitna på mitten.
    Då blir ju fenomenet det, att nerslitna däck på mitten får en kant på varje sida som tyvärr blir lite otrevlig om man någon gång i hög fart måste lägga ner hojen. Det blir väldigt lite gummi att åka på. Är då vägbanan blöt och kall så får man den upplevelsen att hojen går med lite sladd i kurvorna. Kul om man kan tackla det men obehagligt annars.
    Ett mycket brett däck får ju en skarpare kant än ett smalare däck.
    Skillnad är ju bankörarna som använder hela däcket och då har ett runt däck även efter loppet.
    Slutsatsen blir för att ha bra däck hela tiden: KÖR HÅRT ( missuppfatta nu inte detta satiriska uttalande )
    Fegskäggetjo det kan man ju kallade det för,men alla åker ju inte bana.Att slita på hela slitbanan efter väg är ju svårt,för dom flesta.Sedan beror det väl på vart man åker.Sitter man inne i stan och rullar fram och tillbaks så slits det inte mycket på sidorna,lika på långkörning,motorväg,autobahn osv då blir det gärna fort slitet på mitten.Men är man mest på små kurviga vägar och åker så slits det ju mer på sidorna,typ i norge där brukar man få skapligt jämt slitna däck,men inte hela.Sådana nerlägg har man ju inte efter allmän väg.Dom som kör så brukar hamna utanför vägen med.Har själv aldrig upplevt något problem i kurvorna pga att däcket börjar bli lite platt mitt på.Det beror väl på hur länge man kör så.Har sett många exempel på folk som åker till corden är framme Jag kör tills det är typ max halvslitet och inte är kantigt,då slänger jag bort däcket och sätter dit ett nytt.Däcken är ju det viktigaste på hojen anser jag och då ska det vara riktigt.Bryr mig inte om mil osv bara att däcken är bra.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Då blir ju fenomenet det, att nerslitna däck på mitten får en kant på varje sida som tyvärr blir lite otrevlig om man någon gång i hög fart måste lägga ner hojen. Det blir väldigt lite gummi att åka på. Är då vägbanan blöt och kall så får man den upplevelsen att hojen går med lite sladd i kurvorna. Kul om man kan tackla det men obehagligt annars.
    Ett väldigt obehagligt fenomen med dessa kanter. Hög tid att byta när det är så slitet!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Nog försöker jag slita på sidorna oxå när tillfälle ges, men faktum är ju att de flesta större transportvägar i detta landet är alldeles för raka.

    Angående breda däck så har jag från annat håll hört andra faktorer som ytterligare förvirrar, så nu får det vara nog för den här gången. Har nyss beställt ett Heidenau K60 med standardmåttet 130/80.

  10. #20
    Jåke
    Gäst
    Jag tycker det är väldigt mycket fokus på skillnaden mellan brett kontra smalt däck i samband med slitage. Sanningen är ju faktiskt att det är andra faktorer som avgör MER hur pass mycket ett däck slits. Om slitaget nu var den avgörande frågan för att montera ett bredare däck eller inte...

Liknande ämnen

  1. Bredare bakdäck till vf750f -84?
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 06:12
  2. Nya däck
    Av cribbe i forum Street
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 10:50
  3. Nya däck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 19:54
  4. Däck?
    Av Mange i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 22:06
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •