Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: MC-parkering (i brist på mc-rutor)

  1. #1
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    MC-parkering (i brist på mc-rutor)

    Vårat kontor flyttade för några månader sedan från Gamla Stan till Liljeholmen. Inte en mc-parkering i sikte där. Det finns dock gott om plats vid några träd på området och där den inte heller står ivägen för gående. Det finns också plats direkt utanför porten där den på intet sätt står ivägen för bilar, lastning eller gående. Men det finns skyltar som säger att det är förbjudet att parkera där. Så i fredags höll jag extra utkik efter Q-park som sköter bevakningen. Så när de dök upp sökte jag upp dem och förhörde mig om deras syn på att lappa hojar och om var jag kunde stå. De var mycket trevliga och sa "inga problem, vi lappar inte hojar, såvida de inte står mitt i gatan, i en vändzon eller på trottoaren". De kollade var jag stod och sa "där kan du stå, den kommer vi inte lappa".

    Idag stod jag där igen. 550 kronor i böter!! Alltså jag skiter i pengarna, men man blir ju förbannad när de säger en sak och gör en annan. Svineri. Nu har jag överklagat boten, men att få rätt mot Q-park är ju lika svårt som att få upp en kokosnöt med en slickepott.

    Någon som har erfarenhet hur man får kommunen att måla upp en mc-ruta?
    Senast redigerat av pewa den 2011-04-12 klockan 23:33.

  2. #2
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Vårat kontor flyttade för några månader sedan från Gamla Stan till Liljeholmen. Inte en mc-parkering i sikte där. Det finns dock gott om plats vid några träd på området och där den inte heller står ivägen för gående. Det finns också plats direkt utanför porten där den på intet sätt står ivägen för bilar, lastning eller gående. Men det finns skyltar som säger att det är förbjudet att parkera där. Så i fredags höll jag extra utkik efter Q-park som sköter bevakningen. Så när de dök upp sökte jag upp dem och förhörde mig om deras syn på att lappa hojar och om var jag kunde stå. De var mycket trevliga och sa "inga problem, vi lappar inte hojar, såvida de inte står mitt i gatan, i en vändzon eller på trottoaren". De kollade var jag stod och sa "där kan du stå, den kommer vi inte lappa".

    Idag stod jag där igen. 550 kronor i böter!! Alltså jag skiter i pengarna, men man blir ju förbannad när de säger en sak och gör en annan. Svineri. Nu har jag överklagat boten, men att få rätt mot Q-park är ju lika svårt som att få upp en kokosnöt med en slickepott.

    Någon som har erfarenhet hur man får kommunen att måla upp en mc-ruta?
    Välkommen till klubben!

    Jag tror att kommunen måste först hitta någon anställd som kan stava till mc och rita fyrkanter..kan ta tid att anordna kurs ...

    I vårat fall så var det fastighetsägaren som gav sitt tillstånd var man fick ställa hojarna..
    Hör med fastighetsägaren om han kan påverka eller ge sitt godkännande...
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #3
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Ja, jag pratade med fastighetsägaren redan i vintras, men de har inte kommit till skott ännu. Sökte dem idag igen, men utan att få kontakt. Nytt försök imorgon.

  4. #4
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    det var verkligen tråkigt, du borde tagit reda på namnen på den första positiva killen och sedan hänvisat till vad han sagt
    du får väl ta lite vitt färg och pensel och göra lite mc parkering grafitti på natten

  5. #5
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag har i överklagan hänvisat till p-vakterna och krävt att de också tar deras uppgifter. Hoppas bara att de törs stå för vad de sagt....

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag har i överklagan hänvisat till p-vakterna och krävt att de också tar deras uppgifter. Hoppas bara att de törs stå för vad de sagt....
    Hade du ett namn att referera till? I annat fall så känns det ganska...

  7. #7
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    Ja du jonas lider faktiskt med dej, det var en tråkig grej det där. Pengar kan man nog betala men principen! skammen den som ger sig hade jag lärt mig av norrlännigar redan på 70talet. Snart ger jag fan i manupulerade lagar och förordningar och fegisar som gömmer sig bakom skyddade dörrar och fönster...
    Ursäkta men jag blir inte glad för orättvisor.
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  8. #8
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Brukar kolla den här när jag ska ngnstans i Stockholm (kommer nog inte hjälpa dig på liljeholmen dock..):
    http://www.trafiken.nu/sv/Stockholm/...ande/En-karta/

    Den är inte alltid helt uppdaterad, dvs det finns nya platser som inte alltid är med. Men ändå trevligt att få ett hum. Annars brukar det bli trottoar eller ngnstans där man inte står i vägen. I Solna får man tydligen parkera hojen på gatan utan avgift förutsatt att man placera den vinkelrätt mot trottoarkanten. Om det bara vore så överallt!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag kollade för något år sedan med vad Karlstad Kommun säger ang. mc-parkering. Antingen i mc-rutor eller i p-rutor för bilar. Frågade då om flera hojar får ställas tillsammans i samma ruta till en avgift. Svar NEJ. Alla skall betala. Idioti tycker jag. Jag trodde det var platsen man i princip hyr en stund.
    Funderade på att få ihop ett gäng och placera ett antal hojar i centrum med en hoj i varje ruta. Vilket jäkla liv det skulle bli.
    Hade en kompis för länge sedan, då det fanns p-automater som skulle vridas runt med en peng i. Det var i Stockholm. Då ställde sig 4 hojar i samma ruta utan problem.

  10. #10
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag kollade för något år sedan med vad Karlstad Kommun säger ang. mc-parkering. Antingen i mc-rutor eller i p-rutor för bilar. Frågade då om flera hojar får ställas tillsammans i samma ruta till en avgift. Svar NEJ. Alla skall betala. Idioti tycker jag. Jag trodde det var platsen man i princip hyr en stund.
    Funderade på att få ihop ett gäng och placera ett antal hojar i centrum med en hoj i varje ruta. Vilket jäkla liv det skulle bli.
    Hade en kompis för länge sedan, då det fanns p-automater som skulle vridas runt med en peng i. Det var i Stockholm. Då ställde sig 4 hojar i samma ruta utan problem.
    Jag hyr en parkeringsplats i x timmar har inte jag då nytjanderätten av den parkeringsplatsen och får göra vad jag vill där. dvs ställa 2 hojar etc

Liknande ämnen

  1. SMS Parkering
    Av loquaz i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 11:58
  2. Parkering?
    Av Martin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 19:12
  3. fin parkering
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 17:49
  4. Bra site med olika vindskydd - mc-rutor ?
    Av DearHunter i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 10:46
  5. I brist på annat så...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •