Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Växelindikator med inbyggd auto-TRE

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Växelindikator med inbyggd auto-TRE

    Någon som är haj på det här?

    Är nyfiken på en växelindikator, men vad är det här auto-tre?

    Är det något som hojen kan ta skada utav?

    Hur fungerar det med garanti o.s.v på en ny hoj?

    /Niklas

    Från www.bikersneed.se;

    "På Suzuki ger TRE-mod en bättre gasrespons på låga växlar, låga varvtal och upp till halvgas. Ger bla en jämnare motorgång vid tex stadskörning, dämpar eller tar bort ryck vid start samt en mjukare motorbroms. På bla GSXR1000 och Hayabusa tar den även bort det sänkta varvstoppet på 6ans växel, även kallt toppfartsspärren.

    På Kawasaki gör TREn att sekundärtrottlarna öppnar betydligt tidigare. Enligt tillverkaren behövs ingen ommappning men vi rekomenderar det ändå för bästa funktion.

    Modeller med org. växelindikator kommer denna inte fungera korrekt. GI Pro/ATRE kommer ersätta dess funktion."

  2. #2
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Såg nu att det verkar inte fungera till Kawasaki 650.....satsa på en vanlig utan Auto-tre..

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det känns som något man både kan ha och mista. Har haft inbyggd växelindikator på många hojar, ganska vanligt på BMW. Spelar ingen roll om den finns eller ej, för min del. Ingenting jag skulle betala för eftersom jag vet själv vilken växel jag kör på. Känns och syns på varvtalet.

    Hur tänker du när du vill ha den? Som ett bra hjälpmedel, eller bara att det är coolt med en siffra på en mätare? Du kanske har något bra argument som jag inte kommit att tänka på?

    Vänta ett tag och känn efter om det fortfarande känns som att du vill ha en växelindikator. Kanske är det bättre att investera pengarna i någon extra körlektion, bensin eller personliga skydd? Däck lär du väl inte behöva nya på ett bra tag?
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det känns som något man både kan ha och mista. Har haft inbyggd växelindikator på många hojar, ganska vanligt på BMW. Spelar ingen roll om den finns eller ej, för min del. Ingenting jag skulle betala för eftersom jag vet själv vilken växel jag kör på. Känns och syns på varvtalet.

    Hur tänker du när du vill ha den? Som ett bra hjälpmedel, eller bara att det är coolt med en siffra på en mätare? Du kanske har något bra argument som jag inte kommit att tänka på?

    Vänta ett tag och känn efter om det fortfarande känns som att du vill ha en växelindikator. Kanske är det bättre att investera pengarna i någon extra körlektion, bensin eller personliga skydd? Däck lär du väl inte behöva nya på ett bra tag?
    Du har väl några år som mc-förare? jag är helt ny....och jag har svårt för att veta vilken växel jag ligger på hela tiden. Det kommer säkert med tiden att man lär sig vilken växel man har i, både på varvtal och motorljud.

    Sedan tycker jag också att det är en kul grej bara. Jag är lite prylgalen ;-)

    Däck skall jag förhoppningsvis inte behöva byta på ett tag, är ju en helt ny hoj och också nya däck.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Ha ha, man ska aldrig underskatta "Blingblingfaktorn"! Tycker också att det är kul med lite prylar...

    Kan garantera att du snart vet vilken växel du kör på, går liksom inte att missa med hänsyn till varvtalet. Kan tro att det är mycket körning på ettan och tvåan nu i början. Där man kan missta sig på vilken växel som ligger i är när man kör på högsta växeln och vill lägga i en växel till. En blick på varvräknaren talar då om att du redan har den i. I mitt fall går det i runt 70 km/h vid 2.000 varv. Det där lär du dig snabbt när du väl kommer ut i trafiken. Tror knappast att du glömmer att växla upp. Det blir så uppenbart när det är dags.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Oh ja, det där lär man sig snabbt, man hör på motorljudet vilken växel som ligger i.
    Onödig pryl i mitt tycke när man ändå lär sig det snabbt. Fast på Streeten visas det i displayen vilken växel jag har i så det går inte att missa vilken växel man kör på.

  7. #7
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Någon som är haj på det här?

    Är nyfiken på en växelindikator, men vad är det här auto-tre?

    Är det något som hojen kan ta skada utav?

    Hur fungerar det med garanti o.s.v på en ny hoj?

    /Niklas

    Från www.bikersneed.se;

    "På Suzuki ger TRE-mod en bättre gasrespons på låga växlar, låga varvtal och upp till halvgas. Ger bla en jämnare motorgång vid tex stadskörning, dämpar eller tar bort ryck vid start samt en mjukare motorbroms. På bla GSXR1000 och Hayabusa tar den även bort det sänkta varvstoppet på 6ans växel, även kallt toppfartsspärren.

    På Kawasaki gör TREn att sekundärtrottlarna öppnar betydligt tidigare. Enligt tillverkaren behövs ingen ommappning men vi rekomenderar det ändå för bästa funktion.

    Modeller med org. växelindikator kommer denna inte fungera korrekt. GI Pro/ATRE kommer ersätta dess funktion."
    Jag hade en V-Strom 650 tidigare. Jag monterade en växelindikator på den , men inte för att se vilken växel jag körde på i första hand det var bara bonus. Huvudanledningen var att hojen slutade rycka på låga varv! Samt att du kan programera enheten på lite olika sätt.
    Så att döma ut växelindikatorn utan att veta vad för nytta den gör är väl typiskt för besservissers!
    Välinvesterade pengar enl. mej.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Jag hade en V-Strom 650 tidigare. Jag monterade en växelindikator på den , men inte för att se vilken växel jag körde på i första hand det var bara bonus. Huvudanledningen var att hojen slutade rycka på låga varv! Samt att du kan programera enheten på lite olika sätt.
    Så att döma ut växelindikatorn utan att veta vad för nytta den gör är väl typiskt för besservissers!
    Välinvesterade pengar enl. mej.
    Men i det här fallet var det bara frågan om en ren växellägesindikator. Alltså ingenting som påverkade motorns gång. Fanns inte till Kawasakin. Den mer avancerade, som du beskriver, är säkert bra vid ryckig gång, precis som du skriver. Bra att veta för dom som har problem av den karaktären.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Växelindikator på ex. v-strom
    Av namn i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 16:52
  2. mc-ställ med inbyggd airbag
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •