Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 29

Ämne: Utveckling på skyddsutrustning?

  1. #11
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag köpte Dainese för den verkade bäst. Både med tanke på säkerhet och passform.
    Jag har plockat ut övriga skydd från min allvädersjacka.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag köpte Dainese för den verkade bäst. Både med tanke på säkerhet och passform.
    Jag har plockat ut övriga skydd från min allvädersjacka.
    En sådan jacka har jag också, med undantag av nackskyddet. Har istället en Leatt Neckbrace, ett löst skydd som jag bär utanpå jackan. Funkar utmärkt, efter ett par minuter vet man inte längre att man har det på sig. Man vänjer sig blixtsnabbt.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Tråd rensad. Inlägg ang. rullbandstest flyttade till Rullbandstest brandman

    På tal om utveckling, tror ni diverse airbag-system för mc-åkare kommer att slå igenom snart?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #14
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Tråd rensad. Inlägg ang. rullbandstest flyttade till Rullbandstest brandman

    På tal om utveckling, tror ni diverse airbag-system för mc-åkare kommer att slå igenom snart?
    Pewa dyker upp och räddar dagen! Vi rörde visst till det lite!

    Angående airbag är ju de nyaste guldvingarna frälst med detta, lär ju komma till de största BMW-modellerna också i framtiden men knappast till alla motorcyklar.

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har en Lindstrand skyddsjacka, sitter kanon, såg att Mats hade en likadan nu senast. Jag gillar den, känns inte alls som att den är på kroppen. Den använder jag mest på vintern med mitt nalleställ (försvarets gröna mc-ställ) för de kläderna saknar skydd. Annars använder jag Halvarssons ryggskydd nu, köpte ett nytt förra året då mitt vanliga gått sönder. Sitter alltid på liksom hjälmen. =)

  6. #16
    Men hur mycket säkrare är man med all utrustning? Eller är det bara en falsk säkerhetskänsla och man har egentligen ingen chans ifall det värsta skulle inträffa? T ex krock mot träd eller frontalkrock med bil?

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Men hur mycket säkrare är man med all utrustning? Eller är det bara en falsk säkerhetskänsla och man har egentligen ingen chans ifall det värsta skulle inträffa? T ex krock mot träd eller frontalkrock med bil?
    Självklart hjälper ingenting under sådana förhållanden. Oftast är det nog olyckor av mindre omfattning vi råkar ut för, krockar med djur eller omkullkörningar av olika slag. Då gör skydden stor skillnad i följderna!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Jag gissar att även om det är fart när jag kör omkull så gör skydden skillnad. Har man ett heltäckande ryggskydd så bör skydden lindra smällen samt minska risken från att få något som tränger in. MC kläderna måste skydda en hel del mot skrapskador som bör bli omfattande. Som jag ser när det är varm ute så åker väldigt många utan handskar, så det är nog kört med fingrarna när man åker i backen.
    Jan-Olov

  9. #19
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Ett tajt skinnställ hjälper väl inte om man slår i backen (mot skrapsår möjligtvis)
    Är det något som hjälper precis då, är det ett sånt. Med skydd i såklart. Blå blir man oftast, men sitter inte skydden tight kvar där de är tänkta att sitta kan de orsaka mer skada än själva vurpan.

    Den som inte tror mig är välkommen att titta på det som hänger i mitt garage, det som gick i backen i 130 km/h löste tyvärr FB in så det har jag inte kvar men väl instruktörsstället som nött asfalt 2 ggr i lite lägre fart...
    Senast redigerat av Jåke den 2011-04-13 klockan 18:42.

  10. #20
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Sedan frågan vart man hittar CE-godkända stövlar och handskar? Jag har inte lyckats göra det men man vill ju gärna att hela skyddsutrustningen är CE-godkänd!

Liknande ämnen

  1. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  2. Skyddsutrustning räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 21:55
  3. Skyddsutrustning för cross
    Av Fredd i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •