Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Utveckling på skyddsutrustning?

  1. #21
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Men hur mycket säkrare är man med all utrustning? Eller är det bara en falsk säkerhetskänsla och man har egentligen ingen chans ifall det värsta skulle inträffa? T ex krock mot träd eller frontalkrock med bil?
    Att flyga ett par meter i luften och hamna på rygg i asfalten. det kan jag garantera att skyddet var LIVräddaren för min del annars hade jag fortsatt åka rullstol idag och inte hoj.
    Så skydd är ett måste för min del. Dessutom hade försiktigheten i trafiken fördubblad minst sagt.
    Att åka motorcyckel på vägarna kan tyvärr vara osynligt för andra med större fordon, så vi ska vara dubbelt så uppmärksamma,försiktiga och allra helst bra skyddad.
    mvh
    ben
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  2. #22
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    räcker att ha sett en bild på någons ben efter att ha glidit i asfalten i 70knyck iklädd endast shorts för att man ska tycka att det är ganska bra med skyddskläder...

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    räcker att ha sett en bild på någons ben efter att ha glidit i asfalten i 70knyck iklädd endast shorts för att man ska tycka att det är ganska bra med skyddskläder...
    "Asfaltseksem" är ganska ruggiga att se...tänk då hur det är att vara drabbad...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem Carinas avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Backaryd,Ronneby
    Inlägg
    43
    gubben min blev drabbad då han for omkull med hojen i 30 km. Och UTAN skyddskläder hmm. Det var ingen vacker syn att se. Vänster skulderblad blev brutet, samt vänster arm o vänsterben o fotknöl drogs i asfalten. Ingen på akuten ville skrubba asfalten av honom men sen föll det på en väldigt snäll sköterska. De vet hur ont det gör. Efter detta åks det aldrig mer utan skyddskläder. Så hur varmt det än är slarva inte med utrustningen.

  5. #25
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    "Asfaltseksem" är ganska ruggiga att se...tänk då hur det är att vara drabbad...
    Är faktiskt det som gjorde att jag tog mc kort.... Låter knepigt? Förklaring...

    Jag är drygt 40 år och har tidigare sagt att jag aldrig skall ha MC pga av man är så oskyddad.
    För ca 10 år sedan började jag motionscykla och är periodvis ganska aktiv cyklist.
    Under dessa år har jag både sett och hört om ganska mycket och det finns även ett uttryck: "Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa"

    När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...
    Plötsligt känns det som om man är ganska skyddad på MC med rätta kläder Så det blev ett MC kort

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Är faktiskt det som gjorde att jag tog mc kort.... Låter knepigt? Förklaring...

    Jag är drygt 40 år och har tidigare sagt att jag aldrig skall ha MC pga av man är så oskyddad.
    För ca 10 år sedan började jag motionscykla och är periodvis ganska aktiv cyklist.
    Under dessa år har jag både sett och hört om ganska mycket och det finns även ett uttryck: "Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa"

    När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...
    Plötsligt känns det som om man är ganska skyddad på MC med rätta kläder Så det blev ett MC kort
    Tänkvärt inlägg. Tack Linnex.

  7. #27
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Är faktiskt det som gjorde att jag tog mc kort.... Låter knepigt? Förklaring...

    Jag är drygt 40 år och har tidigare sagt att jag aldrig skall ha MC pga av man är så oskyddad.
    För ca 10 år sedan började jag motionscykla och är periodvis ganska aktiv cyklist.
    Under dessa år har jag både sett och hört om ganska mycket och det finns även ett uttryck: "Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa"

    När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...
    Plötsligt känns det som om man är ganska skyddad på MC med rätta kläder Så det blev ett MC kort
    Ja det tål att tänka på, lite nya perspektiv på tillvaron skadar aldrig En ny marknad för någon innovativ person- skyddskläder för cyklister, helst i lätt material med god andas funktion, kanske inbyggda i en sprotig cykeljacka?..marknaden borde finnas eftersom många sporter/motioner utövas av allt äldre personer....

  8. #28
    Visst är det konstig att om man kör EU-moppe i 45 eller hur fort de går så har folk bara hjälm som skydd. Men när man kör mc i samma hastigheter ungefär i stan då är man mycket mer noga med alla skydd och säkerhetsställ. Man gör ju illa sig lika mycket i båda fallen.

  9. #29
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    "Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa"
    När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...
    Ditt talesätt angående cyklister gäller i lika hög grad motorcyklister skulle jag vilja säga!

    Vi har samma personliga rekord i hastighet på cykel. Det är ruskigt snabbt på smala däck och med de bromsar om bjuds, speciellt i kombination med de tunna kläder man har. Vurpade faktiskt vara en enda gång under mina tjugofem år som aktiv cyklist. Det gick inte fortare än max 20km/h när man grävt av asfalten och fyllt i med sand. Fick ett fruktansvärt skrapsår från foten och upp till knäet. Dumt nog tog jag ingen bild av det hela. Skulle funkat som ett utmärkt avskräckande exempel...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  2. Skyddsutrustning räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 21:55
  3. Skyddsutrustning för cross
    Av Fredd i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •