Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Utveckling på skyddsutrustning?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Utveckling på skyddsutrustning?

    Sitter och funderar på hur långt utvecklingen av ny skyddsutrustning för oss har gått. Först kom hjälmen, en skinnluva och senare en ''potta'' man hade på huvudet och i dagens läge har väl majoriteren av oss ryggskydd? Det finns även bröstskydd och nackkragar att komplettera med, men gör det någon större nytta vid en kollision och är det inte mest utrustning för roadracingåkare? Njurbälte, är det något att satsa på?

    Använder ni något utöver hjälm och ryggskydd och hur många är det som föredrar en separat skyddsjacka med allt inbyggt under ytterjackan?

    Själv känner jag mig trygg med jackans inbyggda skydd men hör mer och mer att en separat skyddsjacka eller ett tajt skinnställ är flera gånger säkrare.
    Senast redigerat av pewa den 2011-04-12 klockan 23:34.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Skulle, lite hårddraget, säga att det är viktigare med bra skydd som landsvägsåkare än på bana. Finns så mycket mer att slå i vid en eventuell vurpa, på banan hamnar du mestadels bara ute i gruset utan att smälla in i några fasta objekt.

    När jag kör grusväg är jag rustad med: crosstövlar, riktiga benskydd av crossmodell, skyddsbyxor med kraftiga vadderingar på höfterna, Dainese skyddsväst med alla skydd för axlar, armbågar och rygg, Leatt nackskydd samt hjälm av crossintegralmodell. Hade dessa skydd, med undantag av nackskyddet som då ännu inte var uppfunnet, när jag krockade med ett rådjur. Gjorde en highsider och efter en luftfärd landade på ansiktet i gruset. Förutom att jag slogs medvetslös fick jag lite smärre ansiktsskador och en arm som bröts av på ett brutalt sätt. Det var skador som inga skydd i världen kunnat förhindra. I övrigt hade jag inga revbensskador eller annat, inte ens ett blåmärke på kroppen. Skydden gjorde verkligen sitt jobb på ett utmärkt sätt.

    Vid landsvägskörning använder jag benskydd som som sitter direkt på knäna, Tribal skyddsjacka med inbyggt ryggskydd samt samma skyddsbyxor som jag har vid all körning. Har tagit bort alla skydd som suttit i olika byxor och jackor. Har numera en hel påse med knä, armbågs och axelskydd. Har aldrig känt mig nöjd med de skydd som suttit i kläderna, utan försökt ha "kroppsnära" skydd. Nu finns det smidiga alternativ hos JOFAMA. Har köpt både mina knäskydd och skyddsjacka som jag använder vid landsvägskörning därifrån.

    Njurbälte har jag aldrig förstått varför man ska ha, annat än för att värma ryggen. Dock har dom varit populära hos tyska och italienska hojåkare. Har sett folk som haft njurbälte, men inga andra skydd. Hjälm, t-shirt och njurbälte känns väl inte optimalt, i min värld!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-04-11 klockan 10:53.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Sitter och funderar på hur långt utvecklingen av ny skyddsutrustning för oss har gått. Först kom hjälmen, en skinnluva och senare en ''potta'' man hade på huvudet och i dagens läge har väl majoriteren av oss ryggskydd? Det finns även bröstskydd och nackkragar att komplettera med, men gör det någon större nytta vid en kollision och är det inte mest utrustning för roadracingåkare? Njurbälte, är det något att satsa på?

    Använder ni något utöver hjälm och ryggskydd och hur många är det som föredrar en separat skyddsjacka med allt inbyggt under ytterjackan?

    Själv känner jag mig trygg med jackans inbyggda skydd men hör mer och mer att en separat skyddsjacka eller ett tajt skinnställ är flera gånger säkrare.

    Ett tajt skinnställ hjälper väl inte om man slår i backen (mot skrapsår möjligtvis)?


    Tänk på att att krocka i 10 km/h är som att stå på en stol och falla handlöst i golvet

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Tänk på att att krocka i 10 km/h är som att stå på en stol och falla handlöst i golvet
    Väl värt att reflektera över, innan man bestämmer hur man vill/inte vill skydda sig innan man åker iväg på sin hoj.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag kör med lite olika skyddsnivåer.

    När jag skall iväg på landsväg så använder jag oftast Dainese skyddsjacka + varselfärgad allvädersjacka. Byxor med inbyggda skydd.
    Är turen för att jag ex skall in till stan för att gå i lite butiker så blir det skinnjackan med inbyggda skydd + ryggskydd.

    Dock slarvar jag när jag har jouren. Då använder jag skinnjacka med inbyggt ryggskydd (typ liggunderlag) samt vanliga skor. När larmet går så hinner man inte dra på sig alla skydd.


    Denna tröja är jag lite smyg på. Att använda tillsammans med Dainese varma sommardagar. Någon som har erfarenhet?
    http://www.handelsboden.com/draggin-...263-c-107.aspx

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Dock slarvar jag när jag har jouren. Då använder jag skinnjacka med inbyggt ryggskydd (typ liggunderlag) samt vanliga skor. När larmet går så hinner man inte dra på sig alla skydd.

    [/url]
    Kanske är det då du egentligen skulle behöva skydden som mest? Stressad och med adrenalinet pumpande känns risken inte obefintlig att du ska råka ut för något...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kanske är det då du egentligen skulle behöva skydden som mest? Stressad och med adrenalinet pumpande känns risken inte obefintlig att du ska råka ut för något...
    Jag är medveten om det. Men det är ett val jag gör.
    Från det att sökaren piper så har vi 5 min på oss innan bilen skall rulla... Tid finns inte mer än för jacka och hjälm... inte att glömma att det även skall av.

  8. #8
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag är medveten om det. Men det är ett val jag gör.
    Från det att sökaren piper så har vi 5 min på oss innan bilen skall rulla... Tid finns inte mer än för jacka och hjälm... inte att glömma att det även skall av.
    Lösning: Behåll utrustningen på 24/7 under beredskapen!

    MC-brandman kanske vore något!

    För övrigt håller jag själv på att söka till deltidsstationen här i byn, klarade rullbandstestet i fredags!

  9. #9
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Så, vad bör man satsa på för skydd i framtiden?

    Just nu kör jag med inbyggda CE-godkända skydd i jacka och byxor (axlar, armbågar samt knän) och de sitter hyfsat tajt så att de inte glider runt, samt ett ryggskydd godkänt enligt level 1.
    Räcker det om man satsar på skyddsjacka med alla skydd i ett dvs rygg, bröst, axlar och armbågar samt integrerat njurbälte? Är skyddsbyxa att föredra att komplettera med?

    Kikar på Dainese skyddsjacka och försöker jämföra med Jofama och Halvarssons varianter vilken som verkar vara bäst?

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Kikar på Dainese skyddsjacka och försöker jämföra med Jofama och Halvarssons varianter vilken som verkar vara bäst?
    Tipset från mig, som har båda modellerna, är att satsa på Halvarssons/Lindstrands jacka. Med ryggskyddet till kostar den cirka 1.500:- vilket ger utrymme för att även köpa ett par byxor med vadderingar på höfterna. Daineses jacka är lite mer av "hard core" och även dubbelt så dyr. Den använder jag vid grusvägskörning. Har nog en lite bättre skyddseffekt men är lite bökigare att använda till vardagsbruk, då jag föredrar Lindstrandsjackan!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Med eller utan skyddsutrustning ?
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 12:43
  2. Skyddsutrustning räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 21:55
  3. Skyddsutrustning för cross
    Av Fredd i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •