Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Vad irriterar dig som kör hoj?

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hade ett par Halvarssons handskar där fodret alltid följde man när man skulle ta av sig handsken. De var dessutom sk. regnhandskar. Var helt hopplöst att få tillbaka fodret om det blivit lite fuktigt. Soptunnan nästa.
    Kolla Jofamas lösning. http://www.jofama.se/motorcycle_wear..._info.php?id=9
    Jan-Olov

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Allt som har med påklädning av mc-kläder irriterar mig. Ska jag långt och sitta på hojen ett tag är det ok. Men att bara köra 5 km till byn för att handla något och innan dess dra på sig allting för att 15 min senare hemma igen ta av sig allt gör att jag hellre tar bilen till byn.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Inte mycke! Jo att höra avgasljud när jag kör. Motorljud är OK men avgasljudet kan jag vara utan. Jag har kollat runt lite grann med frågan om effektivare ljuddämpare, men folk ser bara ut som holkar i ansiktet och fattar inget.
    Ove

  4. #14
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Böket med kläderna och ofta för varmt och klibbigt heta sommardagar. Och inställningarna av intercomsystemet varje gång som vi ska koppla ihop oss. Ofta är vi tre-fyra som ska sammankopplas. Annars är det bara en fröjd!

  5. #15
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    största irritationen med hoj är den långa vintern då man inte får köra...

  6. #16
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    största irritationen med hoj är den långa vintern då man inte får köra...
    Amen!

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    ... inställningarna av intercomsystemet varje gång som vi ska koppla ihop oss. Ofta är vi tre-fyra som ska sammankopplas. Annars är det bara en fröjd!
    Instämmer i strulet med synkningen. Problem med kläderna har jag inte. Har lämpliga kläder för de flesta temperaturer och tycker inte att det är speciellt jobbigt att sätta på mig skydd etc..Väl värt besväret för min del.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    De flesta ojar sig över kläderna och det är bara att stämma in i kören. Det mest grundläggande problemet är passform, allväderskläder verkar vara anpassade till en kroppsform som helt avviker från min. Är det rätt längd sitter det som en sparkdräkt vilket gör att alla insydda skydd glider runt och gör noll nytta (för att inte tala om att man inte ser klok ut).

    Har löst det genom att ha skyddsväst, knäskydd mm monterat under men det gör att det blir en väldig procedur att komma iväg. En bieffekt av det är att jag allt oftare fuskar lite med utrustningen, ska jag ta en snabbsväng till affären orkar jag helt enkelt inte offra en kvart på att kränga på allt.

    Sen stör jag mig på att kvalitén på de flesta hojkläder inte motsvarar priset, man köper en jacka för flera tusen och en vecka senare står man där med lösa sömmar, krånglande blixtlås och lösa knappar och svär.

    Hjälmbrus är fruktansvärt irriterande, för att inte tala om turbulensen som skapas bakom vindrutan på de flesta hojar. Det sistnämda är även det som stör mig mest på min hoj, fast när man kör på vintern är man grymt tacksam för att rutan sitter där trots allt.

    Inkompetenta bilister, eller rättare sagt bilister som har noll trafikkoll och noll hänsyn kan vara frustrerande. Trots att man försöker ta sig fram säkert med god marginal slutar man aldrig förvånas över hur vissa fullständigt struntar i medtrafikanternas situation. Om folk bara lärde sig att använda blinkers och titta i backspeglarna nån gång så skulle livet bli så mycket bättre. Vissa tror tydligen att om man gör ett filbyte väldigt långsamt behöver man inte kolla backspeglar eller signalera.

    Självutnämnda parkeringsvakter och trafikpoliser är ett annat irritationsmoment. Om jag helt lagligt försöker filtrera fram och ställa mig framme vid trafikljusen är det titt som tätt någon som ska markera att "så får man inte göra" genom att försöka preja ut mej. Kan visserligen vara ett regionalt problem då jag inte stöter på det överallt.

    Nä nu får det vara slut på gnället. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #19
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Utrustningen stör mig inte så länge jag sitter på hojen, men så fort man ska av och röra sig bland normala människorna (e.g. kanske träffa en kompis för fika i stan eller liknande) så är det krångligt att behöva bära runt på hjälmen. Och hitta plats för den när man sätter sig ngnstans.
    På sommaren skulle man även vilja bli av med jackan, men hjälmen är nog det som irriterar mig mest. Vågar inte direkt lämna den på hojen i stan och även annars gör jag det ogärna om man ska vara borta en längre tid.

    Har idag inga möjligheter att säkra hjälmen på cykeln, def ngt jag ska titta på i längden.

  10. #20
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Utrustningen stör mig inte så länge jag sitter på hojen, men så fort man ska av och röra sig bland normala människorna (e.g. kanske träffa en kompis för fika i stan eller liknande) så är det krångligt att behöva bära runt på hjälmen. Och hitta plats för den när man sätter sig ngnstans.
    På sommaren skulle man även vilja bli av med jackan, men hjälmen är nog det som irriterar mig mest. Vågar inte direkt lämna den på hojen i stan och även annars gör jag det ogärna om man ska vara borta en längre tid.

    Har idag inga möjligheter att säkra hjälmen på cykeln, def ngt jag ska titta på i längden.
    Toppeli-toppeli-toppeli-toppbox ?...

    Eller en liten rygga som rymmer hjälm och jacka. Man kan även låsa fast sin hjälm på hojen. Tex sätta den på spegeln eller säkra med lastnät på sadeln och dra en stålwire genom D-öglan och ngn fästpunkt på hojen....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •