Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Ont i nacke och ben efter första körningen

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356

    Ont i nacke och ben efter första körningen

    Någon här som kommer ihåg dom allra första gångerna ni körde mc? har ni något minne av att få ont i nacke, lår eller annat?
    Senast redigerat av pewa den 2011-04-13 klockan 00:14.

  2. #2
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Nope, kan jag inte minnas att jag hade. Bara ett massivt ryggskott efter att ha kört på en väg som hade potthål djupa som gravar. Körskoleläraren hade väldigt roligt åt oss när vi försökte parera alla håligheter. Blev bra i ryggen bara någon dag innan uppkörningen och den gick fint. =)

  3. #3
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Det var ett tag sedan första gången så jag kommer inte ihåg men det är kanske inte så ovanligt med lite "känningar" i början av säsongen. Att bära hjälm kan vara ovant men nackmuskulaturen vänjer sig. Sen är det ju bra att justera in styre och handtag (om det går) så att det passar den egna sittställningen och så att man sitter så "avslappnad" som möjligt.

  4. #4
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    slappna av så ska du se att det onda släpper

  5. #5
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Jag vet inte ens om det kommer ifrån mc-åkningen, men min gissning är den iallafall. Därför jag var nyfiken på om nån annan hade upplevt det samma....

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Efter en krock med ett rådjur är min ena arm kortare, efter det klarar jag inte av att sitta i framåtlutad körställning, modell sporthoj. Blir sned i ryggen och får ont på olika ställen, bland annat i axlarna. Likaså om jag kör för små hojar i förhållande till min längd, körställningen blir för trång och jag får ont i låren efter en stund. Benvinkeln blir för skarp. Jag, som är 185 cm lång måste ha relativt stora hojar för att inte uppleva att hojen känns för trång. Blir snabbt en rejäl plåga. Min gissning är att man har en för liten hoj i förhållande till sin längd om man upplever dessa besvär. Aldrig haft ont i nacken av att hjälmen varit för tung. Tyvärr finns det sällan några större möjligheter att justera saker på hojar, även om undantag finns. Gäller alltså att hitta en hoj som passar ens egen kropp. Som med allt annat gäller det att prova själv vad som passar just en själv.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Det här har nog inte så mycket med hojen att göra, utan att jag är helt ny på att köra och sitter därför och spänner mig hela tiden när jag kör. Kommer på mig själv ibland med att sitta och trycka benen i mot tanken t.e.x när jag kör, och förmodligen spänner jag mig i hela kroppen och då även nacken som tar stryk.

    Eller så beror det på något helt annat....

  8. #8
    Medlem M@ries avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Jag vill minnas att jag hade träningsvärk i insida lår (adductor magnus för att vara specifik) samt i nedre delen av ryggen... men det gav sig efter några timmars körlektioner. För min del tror jag att jag var väldigt spänd i början vilket orsakade träningsvärken. Så jag hänger på Sallys tips; Slappna av så släpper det onda

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Att vara avslppnad är en grundförutsättning för att man ska kunna köra på ett bra sätt överhuvudtaget. Hoppas att problemet ligger där och att du med mer vana kan slappna av. Tror att det vanligaste stället att känna av om du är spänd är i axlarna, låren borde inte bli så drabbade om det är det som är problemet, utan är som jag ser det, tecken på att du får en jobbig benvinkel. Kände likadant när jag körde 600:an jag fick i inbyte för min Triumph, just låren tog stryk. Dom dryga tio mil jag körde hem med den var allt jag ville köra, jag fick nog. Baksidan på låren är det som varit det största problemet för mig. Om det är insidan låren som är problemet skulle man kunna tänka sig att du sitter och pressar benen mot tanken. Upplevde mig som femton centimeter för lång och minst lika många kilo, för tung för den hojen Försök att få någon att ta bilder på dig från sidan när du kör hojen. Kanske kan man utröna något med utgångspunkt från det. Har själv på ett par hojar höjt styret och sänkt fotpinnarna för att få till en dräglig körställning. Jag har relativt långa ben. Förhållandet mellan längd på överkropp och underkropp kan ha en avgörande betydelse. Att man är lika långa behöver inte betyda så mycket, utan kan ge helt olika förutsättningar
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-04-08 klockan 21:39.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Detta gäller ju inte min hoj då jag inte kan eller får köra den än, utan det gäller ju isf skolans Honda CBR 1000, tycker dock inte att den känns så mycket större....inte högre iallafall, den är väl dock något bredare. Och alla upplever ju olika. Har läst i ER6 tråden på sporthoj.com att det är flera stycken som är över 190, och det är ingen som tycker att hojen är för liten. Hoppas jag kommer tycka det samma.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-27, 18:05
  2. Kolla in körningen på konbana!
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 14:05
  3. Duscha efter 22:00
    Av Molgan i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 23:40
  4. 1-1 efter första halvlek.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 18:51
  5. Efter jobbetrunda
    Av Boogieman i forum Off topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •