Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Undrar hur länge till E98 hänger kvar, skulle vilja äga en DR800 en gång till i livet. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Har på Etanol.nu hört att de ska funka fint med till och med 50% etanol utan att eventuell avgasrening ska bråka. Motorerna tar ingen skada alls förutom om delar av bränslesystemet inte klarar av den surare och mer frätande etanolen.
    Skulle tro att en motor som med bensin som ofta får lite för mycket bensin går bättre med mer etanol inblandning.



    Är det därför etanolbilar behöver servas varje år? Kommer leda till mer servicekostnader kanske.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Undrar hur länge till E98 hänger kvar, skulle vilja äga en DR800 en gång till i livet. =)
    Gissar att 98:an också ska fasas ut snarast möjligt annars kommer ju folk bara att köra på den, "Gud förbjude"!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14

  5. #15
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    När det gäller bytet till E10 så kan det ske, i princip, till bensinmackarna redan imorgon, om jag förstått saken rätt, eftersom det är en 'bättre' produkt, men man får inte kalla produkten för E10 eller ta betalt för varan förrän alla papper är klara. Man får alltså göra en s.ka. nerklassning av en produkt som det handlar om i detta fall.

    Ett exempel på en annan nerklassning: Det är ok att leverera Blyfri 98 som Blyfri 95 till mackarna, för det är helt enligt regelboken.
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  6. #16
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Greven Visa inlägg
    Raden allra sist säger en hel del tycker jag.

    "Finland, Tyskland och Frankrike har redan infört E10."

    Fungerar det där så fungerar det här utan problem.

  7. #17
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Raden allra sist säger en hel del tycker jag.

    "Finland, Tyskland och Frankrike har redan infört E10."

    Fungerar det där så fungerar det här utan problem.
    Men tyskarna och finnarna är ju väldigt kritiska och tyskarna tankar 98 oktan fast man höjt priset.......undrar varför

  8. #18
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag fick svar från ATV ang min V3:a och de förordar inte E10 utan anser att jag skall köra på 98E.
    Tittar man på kompabiltetslistan så verkar 2-T inte tycka om E10 så grabbens moppe måste nog gå på 98E

    Sedan har vi även detta:
    "Materialen i de äldre fordonen är inte konstruerade för dagens och kommande bensininblandningar. Det rör sig om membranen i bränslepumpar, bränsleslangar och packningar. De kan helt enkelt komma att lösas upp vilket kan medföra en ökad risk för brand. Problemet med fordon som står länge och där bensinen binder vatten blir större med inblandning av E10."

    Förutom mina fordon så har man ju ett antal bränsledrivna trädgårdsmaskiner...

    Jag kommer förmodligen köra E10 på mina bilar och 98E på övrigt.

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Tycker väl att om alla fordon nu klarar 5% inblandning av E85 (som ju inehåller 15% 95 okt bensin) utan att slangar och dylikt löses upp så borde 10% inblandning av samma E85 (fortfarande med 15% inblandning av 95 okt bensin, antar jag) inte vara några problem.

    Sen rekommenderar ju olika tillverkare vad som garanterat till 110% inte påverkar fordonet ifråga.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om vi skall gå från nuvarande 5% etanol i soppan till 10%, kan man ju undra vilket nästa steg blir. Kommer etanolhalten öka ytterligare så kommer ju alla äldre fordon få mycket stora problem och kanske måste skrotas eller konverteras för dyra pengar. Då har ju miljönissarna fått som de vill. Dom bestämmer, du betalar.

Liknande ämnen

  1. Vanlig fredag
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-22, 22:55
  2. Från vanlig skylt till EU-skylt?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 13:44
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 21:12
  4. Vägverket ersätter skadad mc-förare
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 09:38
  5. Vägverket ersätter trasig motorcykel
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •