Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

  1. #21
    Ja, och hur är det på vintern? Visst blir fordonen mera svårstartade med etanol?

  2. #22
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om vi skall gå från nuvarande 5% etanol i soppan till 10%, kan man ju undra vilket nästa steg blir. Kommer etanolhalten öka ytterligare så kommer ju alla äldre fordon få mycket stora problem och kanske måste skrotas eller konverteras för dyra pengar. Då har ju miljönissarna fått som de vill. Dom bestämmer, du betalar.
    Ja det är ju själva idén med miljöpolitiken. Det ska kosta så mycket att du tvingas välja andra alternativ......partierna över blockgränserna är ganska ense om detta som styrmedel, se bara på elcertifikat och annat larv....

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Ja, och hur är det på vintern? Visst blir fordonen mera svårstartade med etanol?
    Bra fråga som leder till nästa. Om det inte fanns någon etanol alls i bensinen finge vi börja hälla i karburatorsprit = etanol själva för att få bort vatten som det gärna blir i tankarna. Dyrare för lägre inblandning. och glömmer man får man problem.

    5% tror jag som optimalt men 10% är väl inte så mycket att det ska bli problem att starta. Det är bensinen som har möjlighet att tända i kylan. Etanolen är i det läget hopplös, det vet alla som försökt tända spritköket en riktigt kall dag.
    Ove

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Jaha ja... enl den Finska listan Lista från Teknisk handel, Finland som finns på SMC hemsida så bör jag tydligen inte köra min Intruder på den nya E10
    Jag kan bara anta det beror mest på att div gummipackningar mm riskerar att lösas upp?

Liknande ämnen

  1. Vanlig fredag
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-22, 22:55
  2. Från vanlig skylt till EU-skylt?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 13:44
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 21:12
  4. Vägverket ersätter skadad mc-förare
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 09:38
  5. Vägverket ersätter trasig motorcykel
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •