Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

  1. #1


    E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig
    Detta ämne har redan avhandlats på forumet, men tåls att nämnas igen.

    Från och med 1a maj kommer alltså 95-oktan att försvinna och ersättas av E10.
    Skillnaden är att den "nya" bensinen innehåller 10% etanol istället för 5%.

    Konsekvensen blir en något ökad förbrukning, men vinster i koldioxidutsläpp.
    Skatten på etanol är dessutom något lägre så det borde kunna öppna för en liten
    prissänkning.

    Majoriteten av de fordon som idag körs på 95 oktan kommer att kunna gå över
    till E10 utan problem. För de som inte klarar den nya bensinen kommer 98 oktan
    fortfarande att finnas kvar.

    Även om E10 planeras till 1a maj återstår att se när det blir verklighet. Mycket
    hänger på de stora bensinbolagen och det är oklart om det hinns med till sommaren.

    Källa: Teknikens Värld
    Senast redigerat av pewa den 2011-04-13 klockan 01:55.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst

    E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

    Hej!

    Det diskuterades etanol i en tråd på facebook med anledning av att det snart blir 10% etanol i all bensin istället för 5% som det är nu. Alla Toyota utom ett fåtal ska klara den nya 10% inblandningen. Här finns en förteckning över bilar och deras förmåga att klara den nya inblandningen av etanol. E10 kommer den att kallas.

    Jag har laborerat med inblandning av etanol förr men det var ett tag sedan och på bilar jag inte äger längre. Har nu varit och tankat både etanol och bensin i min Toyota MR2 från 2001 bara för att testa. Den är kvick som satan med bara bensin men nu med 21% etanol så är den än rappare tycker jag. I övrigt märker jag ingenting av sämre gång eller något.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gissar att vi inte kommer att märka någon större skillnad när den nya soppan införs!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Gissar att vi inte kommer att märka någon större skillnad när den nya soppan införs!
    Tror det samma. Klarar bilar 5% så klarar de 10% inblandning och t o m mer. Efter 25% så ska visst förbrukningen öka men innan dess ska man inte märka något enligt vad jag läst. Då för länge sedan när jag tankade etanol vräkte jag i över 50% och jag minns inte riktigt förbrukningen faktiskt men den var högre. Motorgången var väl sisådär men det var ju billigt! Eller jag inbillade mig det i varje fall...

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Har på Etanol.nu hört att de ska funka fint med till och med 50% etanol utan att eventuell avgasrening ska bråka. Motorerna tar ingen skada alls förutom om delar av bränslesystemet inte klarar av den surare och mer frätande etanolen.
    Skulle tro att en motor som med bensin som ofta får lite för mycket bensin går bättre med mer etanol inblandning.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    http://etanol.nu är en synnerligen bra sajt.

    Under Mer lättläst - bilar finns ett intressant dokument. http://www.etanolbil.eu/start.htm Lite rörigt att läsa men man hittar olika bilmodeller och vad ägarna gjort med dom och hur dom beter sig. Tänk på att scrollning till höger är nödvändig för att få fram alla uppgifter om vald bilmodell.

    Direktlänk kanske fungerar: http://www.etanolbil.eu/bilar.xls
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-04-03 klockan 09:43.

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag får vara mindre positiv idag för när bilen (Toyota MR2) går som den ska med 21% etanol är den varm. Idag när jag skulle iväg så fattades det något och den saknade kraft innan allt blev varmt och så vill jag inte ha det. Det är 10 grader varmt ute idag. Nä sprang och kollade.. 13,2 grader! Det blir till att fylla på med bensin när jag kört några mil till.

    Många etanolfantaster står ut med taskig gång innan bilen blir varm men det gör inte jag och någon verklig etanolfanatast är jag inte heller . 15% inblandning kanske är det optimala för min bil, jag ska laborera vidare om jag orkar...
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2011-04-03 klockan 15:05.

  8. #8
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301

    Mer etanol i blyfri 95 oktan

    Har läst att EU bestämt om nytt bränsle som ersätter 95 oktaniga. Ytterligare 5 % etanol Tyskarna är i uppror och finnarna protesterar också. Fick rådet att börja tanka 98 oktan istället. Någon som vet hur detta påverkar motorer m.m.?

  9. #9
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9217

    Här listar dom fordon som klarar respektive inte klarar nya bränslet E10.

  10. #10
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Tack för länken!

    kanske högre bensinförbrukning leder till att målet med sänkt koldioxid inte blir verklighet....blir nog ett nollsummespel så länge man inte kör mindre....

Liknande ämnen

  1. Vanlig fredag
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-22, 22:55
  2. Från vanlig skylt till EU-skylt?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 13:44
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 21:12
  4. Vägverket ersätter skadad mc-förare
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 09:38
  5. Vägverket ersätter trasig motorcykel
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •