Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ibland undrar jag

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Ibland undrar jag

    Läste i Bosses blogg om en vän vars sambo gått bort under en operation. Ibland undrar jag vad som hände med mig under min operation (giftstruma). Jag fick inget veta *där* men efter en tid berättade min man att han hade ringt Södersjukhuset då jag aldrig ringde hem nån gång, de berättade då för honom att jag låg på intensiven. Ja han är ju annars en orolig själ så det var mindre bra att berätta för honom. Det dröjde flera timmar innan jag vaknade, längre tid än normalt men då låg jag i alla fall på uppvaket när jag vaknade. Kl 21 rullades jag in på mitt rum och han fick lov att hälsa på mig trots att det inte var besökstid men en kort stund.

    Jag tyckte själv att det var värst vad sent jag vaknade upp, jag skulle ha vaknat upp efter ca 4 timmar men det hade gått 14 timmar. Jag frågade förstås hur det kommer sig att jag sov så pass länge men de sa att jag förmodligen bara varit extra trött, mammaledig som jag var då. Tänkte inte mer på det men efter en tid berättade min man att jag hade legat på intensiven. Igen?! brast jag ut, vad tusan hände och vad gjorde jag där? undrade jag förvånat.

    Vid första bästa läkarbesök frågade jag vad jag hade gjort inne på intensiven, de menade att de brukar låna platser där när uppvaket är fullt. Just då ska min man ha ringt… Jag vet inte om nåt hände eller om det är så, har aldrig hört om nån som lånat plats på intensiven annat än de som är i riktigt behov av vård.

    Första gången jag låg på intensiven var när jag var mindre, knappt 3 år fyllda. Var hos dagmamman och såg barn ute i sandlådan så jag gick ut. Vi lekte häst och jag skulle vara hästen och fick en tung tjej i 6-årsåldern på min rygg. Efter en kort stund så tryckte hon ner mitt huvud i sanden och höll det där. Jag fick förstås ingen luft och svimmade av. Då vänds jag runt, man ställer sig på led och turas om att hoppa på min mage, man hämtar stora stenbumlingar och kastar på mitt huvud varpå det spricker. Jag tappade en hel del blod där, dagmamman kikade just då ut genom fönstret och ser vad som sker med mig, rusar ut och lyfter upp mig och springer in med mig. Chockad som hon är la hon mig på sin soffa och sen var det tomt av chock. Hon visste inte vad hon skulle göra. Hon la kuddar och filtar under mitt huvud, men som tur är kom hon på att hon kanske skulle ringa min pappa.

    Hon ringer honom och han ringer mamma, de kommer till dagmamman och mamma blir bara så chockad att hon står som en staty och bara stirrar. Pappa undrade om dagmamman hade ringt ambulansen, nej det hade hon inte kommit på att göra. De ringer ambulansen och när de kommer är jag ganska borta pga blodförlusten. Snabbt iväg med mig och intubation under tiden. Jag hade gått vidare vid ankomst men de fick liv i mig med nytt blod och såren sydda och omlagda. Jag minns inte så mycket tiden efter men tiden precis före kommer jag ihåg. Jag vet att jag har haft ett rejält sår ovanför höger öra, där sitter minnet och i dag har jag faktiskt problem med att komma ihåg saker, som att varje morgon måste jag lägga puzzel vilken veckodag det är. Jag minns inte från en dag till en annan vilken dag i veckan det är när jag vaknar. Och jag kan inte stiga upp förrän jag räknat ut vilken dag det är. Jag antar det har med detta som hände i sandlådan att göra.

    Livet är kort, rätt som det är kan man vara borta så passa på att leva.
    Senast redigerat av Nina den 2011-04-08 klockan 09:31.

  2. #2
    Ja, ibland är det nog meningen man ska klara sig. Men otroligt vad barn kan vara onda.

  3. #3
    Medlem Carinas avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Backaryd,Ronneby
    Inlägg
    43
    Ibland finner man inte ord för vad barn kan hitta på. Tur att de kunde fixa till dig o att du finns bland oss Nina Tänker på den stackars 6-åring som blev utsatt för sexuella övergrepp av 2st 8-åriga pojkar på ett fritids. Tror att det stod i Aftonbladet igår.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Nina, begär att få ut din journal!

    Klart att du ska veta vad som hände på sjukhuset. Känns lite märkligt att man skulle ha andra patienter på intensiven än dom som hör hemma där... Var det något ska det absolut stå i journalen. Kan vara skönt att, om allt var okay kunna släppa tankarna på det.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, jag får nog be om journalen, tycker också det är märkligt att jag lånat sängplats på intensiven när det finns andra som bättre behövt den om jag bara ska vakna upp ur narkosen.

    Barn förstår inte vad de gör om de inte får saker och ting förklarat för sig. De liksom bara är. Det är genom erfarenheter vi minns och lär oss. Jag tror inte de förstod vad de gjorde helt enkelt och hur illa konsekvenserna blev av det hela. Som äldre bör man förstå bättre tycker jag.

  6. #6
    Medlem Hojpunktens avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jo, jag får nog be om journalen, tycker också det är märkligt att jag lånat sängplats på intensiven när det finns andra som bättre behövt den om jag bara ska vakna upp ur narkosen.

    Barn förstår inte vad de gör om de inte får saker och ting förklarat för sig. De liksom bara är. Det är genom erfarenheter vi minns och lär oss. Jag tror inte de förstod vad de gjorde helt enkelt och hur illa konsekvenserna blev av det hela. Som äldre bör man förstå bättre tycker jag.
    Ja men verkligen man undrar vad får helt normala barn(antar att dom var det) som leker en helt vanlig lek att balla ur på det viset och vad hade stenarna med leka häst att göra??? Hemsk bara tanken..men du måste haft en skyddsängel som såg till att du klarade dig...sen säger man visserligen att det som inte dödar..härdar...frågan är om sånt stämmer så bra in på småbarn..måste nog bli mera en virrevalla av trauma i huvudet efter en sådan händelse.


    //Nikko Hojpunkten

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jag tror inte det är så ovanligt att man ligger på intensiven istället för på uppvak.
    Jag hade en mindre tå-incident som opererades/syddes ihop, och jag fick ligga på intensiv istället för uppvak.
    Fy vad hemskt det var med alla (döds)rosslingar å larm, jag sov inte en blund den natten.
    Uppvaket var stängt under helgen tydligen.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Jag tror inte det är så ovanligt att man ligger på intensiven istället för på uppvak.
    Jag hade en mindre tå-incident som opererades/syddes ihop, och jag fick ligga på intensiv istället för uppvak.
    Fy vad hemskt det var med alla (döds)rosslingar å larm, jag sov inte en blund den natten.
    Uppvaket var stängt under helgen tydligen.
    Det kanske är så att de lånar platser ändå. Tur jag sov då så jag slapp höra allt omkring mig.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    …fast jag mådde inte så bra när jag vaknade upp. Jag ropade Påse!! men ingen hörde mig för jag hade ingen röst. Hade ju legat där med halsen uppskuren under flera timmar så stämbanden var lite torra…

Liknande ämnen

  1. Undrar när denna modell kommer
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 13:47
  2. undrar om man ska välja 30 eller 40l packväskor?
    Av Seth i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 21:08
  3. Snart hoj kort men undrar lite
    Av davidguitar i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 10:13
  4. Ni undrar säkert......
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •