Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Övningskörning - reflexväst på handledaren?

  1. #1

    Övningskörning - reflexväst på handledaren?

    Har letat på nätet ang detta med reflexväst men ej funnit svar,ni kunniga här på forumet kan nog hjälpa mig

    Jo jag skall börja övningsköra med en handledare som kör bakom mig med sin hoj,att jag skall bära en reflexväst med trycket övningskör på ryggen vet jag,men hur ligger det till med handledaren måste han också enl.lagen bära en reflexväst??

    Idetta fall en utan övn.kör.texten påtryckt då??
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  2. #2
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    nej, det är bara du som måste ha väst som markerar att du övningskör, INTE handledaren. Men se till att han har sina papper med sig att han är godkänd

  3. #3
    Okej,så handledaren kan alltså vara helt utan väst?
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  4. #4
    Men lite dumt om bägge 2 sitter på samma mc, då syns ju inte västen bakifrån eftersom handledaren blockerar utsikten bakifrån. Att dem inte tänkt på det.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Men lite dumt om bägge 2 sitter på samma mc, då syns ju inte västen bakifrån eftersom handledaren blockerar utsikten bakifrån. Att dem inte tänkt på det.
    Då kanske man måste byta så handledaren har västen under tiden han sitter på samma hoj.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Då kanske man måste byta så handledaren har västen under tiden han sitter på samma hoj.
    Okej jag kanske formulerade mig lite konstigt,vi provar igen, att jag på min hoj skall bära väst med trycket övningskör är klockrent uppfattat

    Men handledaren som kör med sin hoj bakom mig,skall han bära en vanlig reflexväst utan trycket övningskör eller kan han vara utan väst,vad säger lagen om detta
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Viragomannen Visa inlägg
    Men handledaren som kör med sin hoj bakom mig,skall han bära en vanlig reflexväst utan trycket övningskör eller kan han vara utan väst,vad säger lagen om detta
    Nej, bara du behöver ha väst. Han som redan har sitt A-kort behöver inte köra runt med gul väst men kan vara bra om han för säkerhets skull också har en gul väst så syns ni båda två bättre. I värsta fall kan du synas men inte han och nån bilist kör ut efter dig utan att ha sett nästa mc med din handledare på.

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Är detta med väst nytt? Våren 09 räckte det med en grön övningskörningsskylt på elevens mc.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Är detta med väst nytt? Våren 09 räckte det med en grön övningskörningsskylt på elevens mc.
    Vet ej, men jag tror många tyckte det var bättre att synas än ha en liten skylt bak på hojen.

  10. #10
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Är detta med väst nytt? Våren 09 räckte det med en grön övningskörningsskylt på elevens mc.
    Valet är ens eget. Det finns små skyltar som man fäster under registreringsskylten men bonusen att synas bättre är ju klart fördelaktigt!

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 08:28
  2. Reflexväst med tryck?
    Av Motormannen i forum Off topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 09:34
  3. Övningskörning
    Av sam i forum Träffar & Körningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 16:20
  4. Övningskörning.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 05:02
  5. Reflexväst bra eller dåligt?
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •