Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 42

Ämne: Förankringspunkt

  1. #11
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Istället för att spika en form så kan du blanda direkt i en tunna som du bara låter härda.
    Svärfar har gjort en sådan tunna för extra barlast på traktorn när han skottar snö. Hade fungerat utmärkt att låsa fast en hoj i.

  2. #12
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Man kanske får tillägga att vår enda erfarenhet av liknande aktivitet hittills har varit att flytspackla ett golv. Inte skoj. Härdar fort som satan och mitt i blandningen överhettades vår klena borrmaskin...

    Så som ni beskriver det nu låter det ju inte lika krångligt med betong, så vi kanske ska ge det ett försök. Det tål att funderas på iaf=)

    Den dagen vi flyttar eller på annat sätt blir av med parkeringsplatsen kommer vi dock stå inför samma problem, har svårt att tänka mig att föreningen skulle gå med på att betongklumpen ligger kvar.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Vi övervägde faktiskt att gjuta själva enligt modellen "hur svårt kan det va?". =)

    När vi tänkte lite närmare på det konstaterade vi dock att det blir ändå lite pilligt. Vi kommer behöva minst 10 säckar för att komma någorlunda nära 140 l i slutvolym. Inte att det nu är ett exakt krav, men där omkring vill vi hamna, om inte annat för slutviktens skull.

    Vi har ingen vettig blandare, förutom en borrmaskin och en slaghammare. Ingen av dom med tillräckligt vridmoment för att orka blanda 10 säckar i varsin murarhink utan att brinna upp.

    Vi har dessutom (och det här tycker jag är keff ändå) ingen tillgång till varmvatten i vattenslangen på gården, så vi skulle behöva koka en himla massa vatten i lägenheten och sen ta ner det till gården. Det skulle kanske se lite komiskt ut för åskådarna dock. =)

    Sen ska gjutningen vattnas under en hel vecka, tre ggr. per dygn. Visst, inte en övermänsklig prestation - men det sätter ju sitt pränt på den veckans schema.

    Kostnaderna tickar snabbt på om man ska tänka sig att hyra den typen av utrustning (blandare et c.) också. Ovanpå det kommer ju såklart kostnad för armeringsjärn, form o.s.v o.s.v.

    Jag är def. av den personlighetstypen som njuter av att ha fått bygga ngt själv och det gör eg. inget om det blev lite krånligare än om man hade köpt av ngn annan. Men det här överstiger lite våra gränser för rimlighet i genomförandet. =)

    Därför startade vi jakten på en befintlig klump och ist. försöka transportera den. Oh, alla dessa utmaningar. =)

    (N.B. Vi bor alltså i Sundbyberg (Sthlm) i en bostadsrätt och har en parkeringsplats på föreningens bakgård.)
    Ring cramo,hallbyggarna eller något liknande och hör om dom inte har någon betongklump eller dom vet säkert någon som har,dom kör säkert dit den med
    Senast redigerat av engström67 den 2011-04-04 klockan 08:35.

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Ja du e ingen byggnadsarbetare hör jag!
    Va fan skall du ha varmvatten till? Vattna en vecka efter gjutning? De e väl inget valv du ska gjuta?
    Blanda bruk gör du med en skyffel, de e ju bara några säckar, inte flera kubik.
    Fråga en byggare först så e de inga problem.
    He he tänkte exakt lika

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Betongblandare finns att hyra, kostar inte så mycket borde bli billigare å göra den själv.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Alltså - varför inte en vanlig betonggris, en såndär med hål i för en skylt. Den bör väl väga ungefär som du vill ha den. Kätting genom hålet så är det klart.
    Ove

  7. #17
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Alltså - varför inte en vanlig betonggris, en såndär med hål i för en skylt. Den bör väl väga ungefär som du vill ha den. Kätting genom hålet så är det klart.
    Tanken har slagit oss=) Men det lider ju lite av samma transportproblem tyvärr.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Tanken har slagit oss=) Men det lider ju lite av samma transportproblem tyvärr.
    2 kompisar och en kärra? Har lite långt till och från annars hade jag kunnat assistera.
    Ove

  9. #19
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av adara Visa inlägg
    Tanken har slagit oss=) Men det lider ju lite av samma transportproblem tyvärr.
    Och sen ska man försöka lösa det där lagom "subtilt" också.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Och sen ska man försöka lösa det där lagom "subtilt" också.
    Nu brast min ordkunskap! Subtilt i det här fallet - är det = krångligt?
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •