Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 42

Ämne: Förankringspunkt

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nu brast min ordkunskap! Subtilt i det här fallet - är det = krångligt?
    Hårfint, nästan omärkligt kan det förklaras som. Man smyger in en betongklump utan att någon märker det. Plötsligen står den bara där...
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Hårfint, nästan omärkligt kan det förklaras som. Man smyger in en betongklump utan att någon märker det. Plötsligen står den bara där...
    Två mörkklädda män i svarta rånarluvor, arbetshandskar och med mjuka skor kommer smygande i stadens skuggor. På ett järnspett mellan sig bär dom en .... betongggris..! Längre bort på gatan ligger en omkullfallen och rotlös skylt - ej motorfordon. Mystiken tätnar ......
    Ove

  3. #23
    Medlem adaras avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Svensexamaterial...?=)

  4. #24
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Sätt på en dekal, typ: Tracked by GPS............... Sedan så kan de ju leta. Frågan är om ngn vågar flytta på hojarna om de dessutom är fastkedjade. Det finns även larm.

    Man kan även sätta på en GPS sändare och inte bluffa om det.........

    Sedan vad gäller betongklumpfen så föreslår jag att ni kontaktar Obelix för leverans....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #25
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Själv skulle jag nog nöja mig med ett skivbromslås med larm!
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #26
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Har en kompis som haft skivbromslås med larm och han hade eg. inget gott att säga om dom. Och dessutom, hur många av oss reagerar på ett larm som går ute på gatan? Jag är själv rätt dålig på det - ibland kanske jag orkar masa mig till fönstret bara för att se en helt ensam bil som fått flippen.

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Har en kompis som haft skivbromslås med larm och han hade eg. inget gott att säga om dom. Och dessutom, hur många av oss reagerar på ett larm som går ute på gatan? Jag är själv rätt dålig på det - ibland kanske jag orkar masa mig till fönstret bara för att se en helt ensam bil som fått flippen.
    Fast om du hör ett larm ljuda och du vet att det kommer från din hoj så kollar du nog med ett annat intresse. Att tro att någon annan ska bry sig är nog att hoppas för mycket. Vet ju inte om ni har någon insyn mot er innergård eller om ni skulle höra ett hojlarm. Finns ju den lösningen också. Vill dom stjäla en hoj så gör dom det, finns utmärkta verktyg att kapa kättingar och lås med för proffsen. Största marknaden vad gäller stöldgods gissar jag är H-D och rena sporthojar. Sen är frågan hur många stölder som är just det och inte bedrägerier.

    Har bara fått en hoj stulen genom åren. Då gjorde man sig en massa besvär med att backa sönder garageporten och hugga sönder ett ABUS bygellås med en yxa. Hojen fraktades sedan bort i skåpbil, sedan man huggit av packväskorna. Gick troligen inte in i bilen utan var för bred. Drogs sedan ut på crossbanan i Barkarby där man körde hojen till skrot...Ibland undrar man hur folk tänker!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du vill göra väldigt liten åverkan på din P-plats så kan du slå ner en järnstång som är försedd med liknande hullingar som lantmätarna använder vid sina markeringspinnar, och har en ögla i toppen. då kan du kedja fast hojen där. Om du flyttar, så låna en batteridriven vinkelslip och kapa av öglan. Det är såna som tjuvarna använder.

    Finns många kul grejer att göra för att lura tjuvar. Hade en jobbarkompis vars farbror fick sin bil stulen flera gånger. Han hade då en Volvo Amazon. Han hade en utförsbacke från sin parkering, så de bara rullade iväg och startade längre bort. Han kom på råd en dag och fäste en vajer runt en stor björk som stod vid parkeringen. Snacka om överraskning då det tog tvärstopp. Visserligen blev det skador på både tjuvar, som visade sig vara lokalförmågor, och bilen, men stölderna upphörde.

  9. #29
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Fast om du hör ett larm ljuda och du vet att det kommer från din hoj så kollar du nog med ett annat intresse. Att tro att någon annan ska bry sig är nog att hoppas för mycket. Vet ju inte om ni har någon insyn mot er innergård eller om ni skulle höra ett hojlarm. Finns ju den lösningen också. Vill dom stjäla en hoj så gör dom det, finns utmärkta verktyg att kapa kättingar och lås med för proffsen. Största marknaden vad gäller stöldgods gissar jag är H-D och rena sporthojar. Sen är frågan hur många stölder som är just det och inte bedrägerier.

    Har bara fått en hoj stulen genom åren. Då gjorde man sig en massa besvär med att backa sönder garageporten och hugga sönder ett ABUS bygellås med en yxa. Hojen fraktades sedan bort i skåpbil, sedan man huggit av packväskorna. Gick troligen inte in i bilen utan var för bred. Drogs sedan ut på crossbanan i Barkarby där man körde hojen till skrot...Ibland undrar man hur folk tänker!
    Att den som verkligen vill sno hojjen gör det råder det inga som helst tvivel om. Den här åtgärden handlar eg. bara om att göra det lite ovanligt svårt och att den/dom som kommer på att dom skulle vilja sno ngn av just dom här hojjarna tröttnar och kanske tar ngn annan istället. Bromsskivelås med larm kanske är en idé, men min kamrats feedback på den var att batteriet tog slut lite i tid och otid plus att han inte riktigt blev medveten om det heller.

    Tanken med betongklumpen är väl mest att dom som snurrar runt och försörjer sig på att lite lätt och ledigt bara lyfta in bågar i en skåpbil ska få ett litet extra problem i storleksordningen 400 kg på halsen. Om vi dessutom sätter fast båda bågar i varsin ögla i den där klumpen så är arbetsinsatsen mer än fördubblad.

    Hoppas att jag ska slippa behöva uppleva att ngn snor något av mina/våra fordon, verkar inte alls vara någon trevlig upplevelse. =(

  10. #30
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du vill göra väldigt liten åverkan på din P-plats så kan du slå ner en järnstång som är försedd med liknande hullingar som lantmätarna använder vid sina markeringspinnar, och har en ögla i toppen. då kan du kedja fast hojen där. Om du flyttar, så låna en batteridriven vinkelslip och kapa av öglan. Det är såna som tjuvarna använder.

    Finns många kul grejer att göra för att lura tjuvar. Hade en jobbarkompis vars farbror fick sin bil stulen flera gånger. Han hade då en Volvo Amazon. Han hade en utförsbacke från sin parkering, så de bara rullade iväg och startade längre bort. Han kom på råd en dag och fäste en vajer runt en stor björk som stod vid parkeringen. Snacka om överraskning då det tog tvärstopp. Visserligen blev det skador på både tjuvar, som visade sig vara lokalförmågor, och bilen, men stölderna upphörde.
    Idén med järnstången är inte dum, men jag misstänker att vår ordförande skulle kunna ha åsikter om det, särskilt med tanke på att asfalten är relativt nylagd. =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •