Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 42

Ämne: Förankringspunkt

  1. #1
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176

    Förankringspunkt

    Hej där!

    Vi står i begrepp att införskaffa en betongklump med en krok i att använda som förankringspunkt för våra motorcyklar.

    Problemet är att få hem ett sådant objekt. Enda lösningen vi kommit på är att använda oss av en verkstadskran / motorlyft i kombination med en släpvagn.

    Så frågan är:
    istället för att köpa en ny för 2000:- - är det någon här på forumet i stockholmstrakten som kan tänka sig att låna ut en sådan (förutsatt att man har en, såklart under en eftermiddag? Ersättning för besväret gives såklart!

    Tack på förhand!

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Är det inte enklare att borra fast öglor i garagegolvet. Sådana finns att köpa på lite olika ställen.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Är det inte enklare att borra fast öglor i garagegolvet. Sådana finns att köpa på lite olika ställen.
    Det förutsätter att man har ett garage, vi har bara en parkeringsruta på vår bostadsrättsförenings gårdsplan. =)

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Det förutsätter att man har ett garage, vi har bara en parkeringsruta på vår bostadsrättsförenings gårdsplan. =)
    Då förstår jag läget!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    OBS !!! Öglan måste vara härdad. Är den det? Annars så blir det en svag punkt och tar inte många sek att ta sig igenom med en tigersåg.

    Ett alternativ skulle kunna vara att köpa ett antal säckar grovbetong och gjuta själv.
    Tex på byggmax så kostar en 25 kg säck knappt 40 kr. Behöver bara tillsätta vatten.
    http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx

    En form spikar man lätt. Med lite sten så håller man uppe vikten och nere priset.
    Glöm inte inte armeringsjärn.
    Senast redigerat av Linnex den 2011-04-02 klockan 19:56.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Din idé låter bra Linnex, verkar enklare och smidigare!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Man kan ju också ta en stor stenbumling med traktor och lägga ner den på utsatt plats och sedan kan någon med förankringkunskaper borra ,sätta fast dom härdade stålöglorna.
    Samma princip används på båtplatser med mycket berg och steniga partier.
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  8. #8
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Vi övervägde faktiskt att gjuta själva enligt modellen "hur svårt kan det va?". =)

    När vi tänkte lite närmare på det konstaterade vi dock att det blir ändå lite pilligt. Vi kommer behöva minst 10 säckar för att komma någorlunda nära 140 l i slutvolym. Inte att det nu är ett exakt krav, men där omkring vill vi hamna, om inte annat för slutviktens skull.

    Vi har ingen vettig blandare, förutom en borrmaskin och en slaghammare. Ingen av dom med tillräckligt vridmoment för att orka blanda 10 säckar i varsin murarhink utan att brinna upp.

    Vi har dessutom (och det här tycker jag är keff ändå) ingen tillgång till varmvatten i vattenslangen på gården, så vi skulle behöva koka en himla massa vatten i lägenheten och sen ta ner det till gården. Det skulle kanske se lite komiskt ut för åskådarna dock. =)

    Sen ska gjutningen vattnas under en hel vecka, tre ggr. per dygn. Visst, inte en övermänsklig prestation - men det sätter ju sitt pränt på den veckans schema.

    Kostnaderna tickar snabbt på om man ska tänka sig att hyra den typen av utrustning (blandare et c.) också. Ovanpå det kommer ju såklart kostnad för armeringsjärn, form o.s.v o.s.v.

    Jag är def. av den personlighetstypen som njuter av att ha fått bygga ngt själv och det gör eg. inget om det blev lite krånligare än om man hade köpt av ngn annan. Men det här överstiger lite våra gränser för rimlighet i genomförandet. =)

    Därför startade vi jakten på en befintlig klump och ist. försöka transportera den. Oh, alla dessa utmaningar. =)

    (N.B. Vi bor alltså i Sundbyberg (Sthlm) i en bostadsrätt och har en parkeringsplats på föreningens bakgård.)
    Senast redigerat av gunther den 2011-04-03 klockan 11:28.

  9. #9
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Vi övervägde faktiskt att gjuta själva enligt modellen "hur svårt kan det va?". =)

    När vi tänkte lite närmare på det konstaterade vi dock att det blir ändå lite pilligt. Vi kommer behöva minst 10 säckar för att komma någorlunda nära 140 l i slutvolym. Inte att det nu är ett exakt krav, men där omkring vill vi hamna, om inte annat för slutviktens skull.

    Vi har ingen vettig blandare, förutom en borrmaskin och en slaghammare. Ingen av dom med tillräckligt vridmoment för att orka blanda 10 säckar i varsin murarhink utan att brinna upp.

    Vi har dessutom (och det här tycker jag är keff ändå) ingen tillgång till varmvatten i vattenslangen på gården, så vi skulle behöva koka en himla massa vatten i lägenheten och sen ta ner det till gården. Det skulle kanske se lite komiskt ut för åskådarna dock. =)

    Sen ska gjutningen vattnas under en hel vecka, tre ggr. per dygn. Visst, inte en övermänsklig prestation - men det sätter ju sitt pränt på den veckans schema.

    Kostnaderna tickar snabbt på om man ska tänka sig att hyra den typen av utrustning (blandare et c.) också. Ovanpå det kommer ju såklart kostnad för armeringsjärn, form o.s.v o.s.v.

    Jag är def. av den personlighetstypen som njuter av att ha fått bygga ngt själv och det gör eg. inget om det blev lite krånligare än om man hade köpt av ngn annan. Men det här överstiger lite våra gränser för rimlighet i genomförandet. =)

    Därför startade vi jakten på en befintlig klump och ist. försöka transportera den. Oh, alla dessa utmaningar. =)

    (N.B. Vi bor alltså i Sundbyberg (Sthlm) i en bostadsrätt och har en parkeringsplats på föreningens bakgård.)
    Ja du e ingen byggnadsarbetare hör jag!
    Va fan skall du ha varmvatten till? Vattna en vecka efter gjutning? De e väl inget valv du ska gjuta?
    Blanda bruk gör du med en skyffel, de e ju bara några säckar, inte flera kubik.
    Fråga en byggare först så e de inga problem.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  10. #10
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Ja... du har nog blåst upp det lite. Glöm varmvatten.
    Att vattna gör man för att det inte skall torka snabbare utvändigt och på det viset bli starkare. Nu är det ju inget golv du skall gjuta så det spelar mindre roll. Vattna ett par ggr första dygnet och lägg en presenning över som hindrar snabb avdunstning. Vattenkanna fungera utmärkt. T o m detta är nog överkurs för din "klump"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •