Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 42

Ämne: Förankringspunkt

  1. #31
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du flyttar, så låna en batteridriven vinkelslip och kapa av öglan. Det är såna som tjuvarna använder.
    Jag förstår att du menar väl men det här lät lite osäkert. Så kapar de av öglan och hojen försvinner med den.

  2. #32
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    Åk till någon industri och be om att få/ eller köpa ett 200L oljefat, kapa av ena gaveln och sätt igång och blanda betong.

    1 liter betong väger ungefär 2,5 kilo
    2,5 kilo gånger 200L = 500kg

    Inget man flyttar på i första taget

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag förstår att du menar väl men det här lät lite osäkert. Så kapar de av öglan och hojen försvinner med den.
    Ungefär lika enkelt som att kapa en kätting eller vajer på samma sätt. Men det blir iallafall lite buller och gnistor som flyger omkring och det kanske väcker lite uppmärksamhet.
    Ove

  4. #34
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ungefär lika enkelt som att kapa en kätting eller vajer på samma sätt. Men det blir iallafall lite buller och gnistor som flyger omkring och det kanske väcker lite uppmärksamhet.
    He he, jo det är sant.

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är väl startspärrar på nya hojar? I alla fall är det en sådan på min Varadero från -02. Då är det ingen som kan stjäla en hoj och bara dra iväg. Man måste ha ett transportfordon i form av en skåpbil. Är man så förslagen har man förmodligen utrustningen i form av kraftiga bultsaxar och små, högeffektiva vinkelslipar som krävs för att få med sig hojen från platsen. Såg hur effektiv en sådan vinkelslip kan vara när mitt skivbromslås hade gått sönder nere i Italien och inte gick att öppna. Ringde bara ett samtal till Falck och inom någon dryg timme fanns en kille på plats med minivinkelslip. Gick mycket fort och lät inte speciellt mycket. Här var han tvungen att vara försiktig för att inte skada bromsskivan. Hade han kunnat vara mer "brutal" hade det gått än fortare...En rätt skrämmande upplevelse att se hur enkelt det är att öppna ett godkänt lås. Vet inte hur man har det med stölder nere i Österrike, Tyskland och Italien men jag har aldrig sett en inhemsk hoj som varit låst. Det har alltid varit någon turist. Vi är oftast väldigt noga med det i Sverige däremot. Har flera gånger sett folk som låst sina hojar utanför Rosenhill och liknande ställen, vilket jag kan anse vara lite overkill.

    En annan lösning som är enkel kan ju vara att eventuellt kedja ihop era hojar. Gör det i varje fall lite jobbigare för tjuven.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ungefär lika enkelt som att kapa en kätting eller vajer på samma sätt. Men det blir iallafall lite buller och gnistor som flyger omkring och det kanske väcker lite uppmärksamhet.
    Skulle tro att dem har en typ av skynke / pressening att lägga över sig och hojen när dem kapar så att omgivningen inte märker så mycket av det.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  7. #37
    Medlem Berghs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    26
    hydraliska bulltsaxar, inget gniststänk och ljudlöst. Detta är även båtägarens värsta fiende.

  8. #38
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Bergh Visa inlägg
    hydraliska bulltsaxar, inget gniststänk och ljudlöst. Detta är även båtägarens värsta fiende.
    Finns nog inte mycket som står emot en sådan någon längre stund. Sån´t är dom utrustade med som vill stjäla en hoj, dessvärre!
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Med lite uppfinningsrikedom så kan man väl med ett par extra batterier i sadelväskorna och nån slags radar som sätter igång anordningen när nån kommer närmare än 3m
    Sen har man en Teslacoil installerad som ger en mycket obehaglig överraskning till den som kladdar på cykeln
    Däcken isolerar ju mot spänningar upp till gissningsvis ca 100 000 volt så man får väl hitta på nått bra sätt att isolera sidostödet upp till iaf 50 -60 000 volt

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Sen har man en Teslacoil installerad som ger en mycket obehaglig överraskning till den som kladdar på cykeln
    Däcken isolerar ju mot spänningar upp till gissningsvis ca 100 000 volt så man får väl hitta på nått bra sätt att isolera sidostödet upp till iaf 50 -60 000 volt
    Ja!! Vore festligt att se tjocka tanten med parkeringsrutan bredvid komma inom gnisthåll med rumpan när hon har varit och handlat fulla kassar!
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •