Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Bilprovningens framaxellager-maskin?

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Bilprovningens framaxellager-maskin?

    Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen.



    Eller så är kanske ett nytt batteri också ett alternativ

  3. #3
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen.



    Kanske vore läge att köpa en löparmatta modell XXL o köra hela året. Sätter man den i köket har man närma till kaffepannan oxå. Lägger man sen in friläge o slår av tändningen spar man bensin och behöver inte ha köksfläkten på.

    Ps. Har för mig att maskinen som besiktningen använder heter Karl-Erik, men är inte helt 100. ring 118 100
    Senast redigerat av Chappy den 2011-03-31 klockan 10:46.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Hur tänkte du med detta?

    Ska du bara ha den hemma för att starta med, för flytta den med sig verkar lite jobbigt? Använder dom inte likande apparater i MOTO GP för att dra igång sina hojar? Ett bra batteri låter som en enklare lösning...
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Kanske vore läge att köpa en löparmatta modell XXL o köra hela året. Sätter man den i köket har man närma till kaffepannan oxå. Lägger man sen in friläge o slår av tändningen spar man bensin och behöver inte ha köksfläkten på.

    Ps. Har för mig att maskinen som besiktningen använder heter Karl-Erik, men är inte helt 100. ring 118 100
    (Nu har chappy silat T-röd genom en limpa igen)

    Vår vän börjar bli lite lat av sig....

    Man kan även klä ut sig till brevbärare och reta upp grannens hund för att bli motiverad att springa igång hojen

    Tipps !
    Det går lättare att springa med hojen om man skruvar ur tändstiften.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen.
    jag vet ju inte hur ni gör där nere i södra sverige men här uppe i norrbotten servar vi motorcykeln om den är så svårstartad så man måste springa igång den. det lät som en vansinig ide du hade
    Senast redigerat av pewa den 2011-04-13 klockan 00:42.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen.



    Ja du,för mig låter det som att din mc saknar omvårdnad.Jag skulle nog kollat upp varför den är svårstartad innan jag hade köpt ett löpband till den

  8. #8
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Ja du,för mig låter det som att din mc saknar omvårdnad.Jag skulle nog kollat upp varför den är svårstartad innan jag hade köpt ett löpband till den
    Hörru Biggen, Klart att grabben ska ha en apparat som gör livet lättare. Själv har jag en som kan tillverka destvatten bl.a.

    T-doja Oh dear no Dear
    Senast redigerat av Chappy den 2011-03-31 klockan 20:44.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Nämen, här har man en ide men vet inte exakt vad prylen/maskinen heter. Ville bara veta vad den kallas ju och hade jag haft en så skulle jag slippa nöta startmotorn och batteriet i onödan. Har haft problem med laddningen och bra nedförslut är lite svåra att hitta häromkring
    Dessutom vet jag att startmotorer kan dra så mycket ström att det inte blir kvar tillräckligt till tändsystemet.
    Så med tanke på min extremt tajta budget så har jag nog inte råd med extra batteri och kanske inte prylen/maskinen heller.
    Ville som sagt bara veta de exakta namnet på den så man kunde söka på nätet och eventuellt kolla vad en sådan kan kosta.
    I slutändan får jag nog ta till ett nedförslut ändå.
    Dessutom så har den stått still inför vintern och är därför svårstartad.


    Senast redigerat av MEHall den 2011-03-31 klockan 22:30.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Nämen, här har man en ide men vet inte exakt vad prylen/maskinen heter. Ville bara veta vad den kallas ju och hade jag haft en så skulle jag slippa nöta startmotorn och batteriet i onödan. Har haft problem med laddningen och bra nedförslut är lite svåra att hitta häromkring
    Dessutom vet jag att startmotorer kan dra så mycket ström att det inte blir kvar tillräckligt till tändsystemet.
    Så med tanke på min extremt tajta budget så har jag nog inte råd med extra batteri och kanske inte prylen/maskinen heller.
    Ville som sagt bara veta de exakta namnet på den så man kunde söka på nätet och eventuellt kolla vad en sådan kan kosta.
    I slutändan får jag nog ta till ett nedförslut ändå.
    Dessutom så har den stått still inför vintern och är därför svårstartad.


    Nej,det är klart att om man har det så tajt ekonomoskt är varje utgift tuff.Tro dock ändå att du ska försöka utnyttja en kompis som kan hjälpa dig att kolla laddning osv.Ett batteri kan du få jävligt billigt på Biltema om det nu skulle vara där problemet ligger.Tar man inte smällen ekonomiskt och fixar felen i tid blir det ofta ännu dyrare i slutändan.Vet en kompis jag tjatat på i åratal att han måste sköta oljebyte,kolla glykol,filter osv men han skyllde på att han inte hade råd.Nu står han där med en skuren motor han inte har råd att fixa så den lär hamna på skroten.Man ska alltså inte vara dumsnål för det straffar sig allt som oftast.

Liknande ämnen

  1. Polera krom med maskin?
    Av Romeo i forum Mekhörnan
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2015-03-27, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •