Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Däckbyte ?

  1. #11
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ni har ju små problem med erat däckval. Tänk på en som kör på både blöt och torr kurvig asfalt och dessutom på lösa och hårda grusvägar och även "vägar" där vägverket spridit ut grovsingel. Visserligen körs dessa hojar inte lika fort, men ändå går det ofta inte att ta ut mer än 7-800 mil på ett bakdäck. I mitt tycke det bästa allrounddäcket verkar vara Michelin T 63
    funderar på att köpa något lite grövre däck så att jag inte behöver slita lös cykeln så fort man kör på nån traktorväg... kanske T63or skulle funka...

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    funderar på att köpa något lite grövre däck så att jag inte behöver slita lös cykeln så fort man kör på nån traktorväg... kanske T63or skulle funka...
    Ett annat alternativ är Continental TKC 80! Den bästa kompromiss mellan grepp och slitstyrka jag hittat till mina stora äventyrshojar. Har kört många tusen mil på dessa däck på min tidigare BMW GS och valde samma däck igen till min Varadero. T63 är lite bättre på grus, men slitstyrkan på asfalt blir sämre. Har samma erfarenhet som Olle, någonstans kring 6-700 mil brukar de däcken hålla. TKC 80 brukade hålla 1.000-1.200 mil. Beror lite på vad du vill prioritera. TKC 80 är egentligen ett landsvägsdäck med kraftigare mönster, varför dom funkar fint även till touring på asfalt. Körde med Michelin T63 på min tidigare KTM eftersom den mest användes till grusvägskörning och asfaltsdelen bara bestod av lite transportkörning till och från "det roliga"!
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-03-31 klockan 11:25.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ett annat alternativ är Continental TKC 80! Den bästa kompromiss mellan grepp och slitstyrka jag hittat till mina stora äventyrshojar. Har kört många tusen mil på dessa däck på min tidigare BMW GS och valde samma däck igen till min Varadero. T63 är lite bättre på grus, men slitstyrkan på asfalt blir sämre. Har samma erfarenhet som Olle, någonstans kring 6-700 mil brukar de däcken hålla. TKC 80 brukade hålla 1.000-1.200 mil. Beror lite på vad du vill prioritera. TKC 80 är egentligen ett landsvägsdäck med kraftigare mönster, varför dom funkar fint även till touring på asfalt. Körde med Michelin T63 på min tidigare KTM eftersom den mest användes till grusvägskörning och asfaltsdelen bara bestod av lite transportkörning till och från "det roliga"!
    för det mesta så är det ju ändå att rulla på asfalt som gäller då det är det som finns mellan hemma och jobbet så ditt alternativ är nog snäppet bättre än T63an...

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    för det mesta så är det ju ändå att rulla på asfalt som gäller då det är det som finns mellan hemma och jobbet så ditt alternativ är nog snäppet bättre än T63an...
    Prova gärna, med ditt användningsområde tror jag att du blir nöjd!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Nej, grusåka är inte min riktigt grej. Mitt intresse ligger mer åt sport/touring. Med lite mer inriktning åt det sportiga hållet. Men intresset ligger där pyr ändå så jag tar åt mig av alla grustipsen. Kan vara användbart i en nära framtid.

    Tobbe.
    http://mcskane.blogspot.com/

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Nej, grusåka är inte min riktigt grej. Mitt intresse ligger mer åt sport/touring. Med lite mer inriktning åt det sportiga hållet. Men intresset ligger där pyr ändå så jag tar åt mig av alla grustipsen. Kan vara användbart i en nära framtid.

    Tobbe.
    http://mcskane.blogspot.com/
    Skadar aldrig att "bredda" sig lite. Du får ännu fler sätt att ha roligt på...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Hur noga är det med sifferkombinationerna på däcken?? alltså hastighets koder och sånt...

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    ...bara 3 mm kvar fram. Det kan ju inte vara så stor skillnad på belastningen av framhjulet.
    3 mm är ganska bra med mönster, däcket är inte slut även om det förmodligen fått tråkig profil.

    Det kan skilja ganska mycket i belastning på däcken mellan hojar, beroende på kåpa, viktfördelning och körsätt. Det är sällan framdäcket slits mer än bak, men jag har för mig jag hört förut att FJR är en av de hojar som sliter mycket framdäck.

    Det där har även ändrat sig på senare år. Förut (typ 10 år sedan) räknade man nästan alltid 2 bakdäck på ett framdäck. Numera kör jag nästan alltid slut på däcken samtidigt. Kanske för att jag blivit känsligare för profilen, kanske för att de tillverkar däcken annorlunda. Jag har inte nött ner mönstret just på mitten av ett däck sedan början av 2000-talet även om de tagit slut på andra sätt...

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Det där har även ändrat sig på senare år. Förut (typ 10 år sedan) räknade man nästan alltid 2 bakdäck på ett framdäck. Numera kör jag nästan alltid slut på däcken samtidigt. Kanske för att jag blivit känsligare för profilen, kanske för att de tillverkar däcken annorlunda. Jag har inte nött ner mönstret just på mitten av ett däck sedan början av 2000-talet även om de tagit slut på andra sätt...
    Men då kör du väl en hel del bana? Krävs bana eller serpentiner för att nöta framdäck ordentligt enligt min ringa erfarenhet, svenska vägar är rätt skonsamma mot framdäck om man säger så.

    Var fö riktigt nöjd med sportmax roadsmart som jag hade på SVn, pallade både inspirerad körning och långa transporter.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #20
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Prova gärna, med ditt användningsområde tror jag att du blir nöjd!
    Lämnade in cykeln idag så att dom kan lägga på mina nya TKC80.. ska bli intressant att prova hur dom går..

Liknande ämnen

  1. Däckbyte
    Av Lasse Pamdal i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-12-26, 00:02
  2. Däckbyte i GBG?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:48
  3. Akut däckbyte
    Av Gawriel i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 09:48
  4. SUZUKI Marauder VZ800 - däckbyte
    Av Lenne i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •